Gå til innhold

Pass,førerkort,bankkort....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har vel vært tatt opp før men nå spør jeg igjen:

pass, førerkort og bankkort os.v. Må jeg fornye alt det?

Har dere erfart at det går automatisk med folkeregisteret gjennom kirka? ( vi leverte mld til folkeregistret der) Har nemlig hørt at det ikke gikk som det skulle en gang.

Hva med alt mulig annet rart, bl.a. navneendring, må jeg gi skriftlig beskjed til alle og enhvermann?

Takker og bukker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette har vel vært tatt opp før men nå spør jeg igjen:

pass, førerkort og bankkort os.v. Må jeg fornye alt det?  

Ja. Først må du få attest på at du har endret navn, som du får ved å sende inn skjemaet Melding om endring av navn.

Nytt bankkort: gratis. Husk bilde

Nytt førerkort: 185 kr. Husk bilde

Nytt pass: 740kr. Husk 2 bilder

Har dere erfart at det går automatisk med folkeregisteret gjennom kirka?  

Jeg tok det direkte med Folkeregisteret. Veldig enkelt og greit!

Hva med alt mulig annet rart, bl.a. navneendring, må jeg gi skriftlig beskjed til alle og enhvermann?

Ja, selv om f.eks. Telenor oppdaterer sine registre utfra Folkeregisteret, så du vil faktisk bli registrert med riktig navn her og der dersom du først endrer det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Gidder ikke logge inn.

Navnevalg må du sørge for selv. Du må fylle ut et grønt skjema.

Dette skjemaet må du enten levere på kirkekontoret slik at de sende det til folkereg. Ellers kan du sende det til folkereg selv.

Hilsen Lampeskjerm

Skrevet

Ja, du må gjøre (stort sett) alt selv. En skikkelig kjedelig, men allikevel lykkelig, jobb :-)

Det skal ta en ukes tid å få saken behandlet hos Folkeregisteret.

Pr. i dag har jeg bare passet mitt som er gyldig legitimasjon. Det går fint, for folk har forståelse for at jeg har giftet meg og byttet navn. Men jeg bør finne igjen VISAkortet jeg tror jeg mottok fra Storebrand for noen uker siden. Og jeg bør virkelig få meg nytt sertifikat snart!

NB: Dersom du skal ut og fly og har forskjellig navn i passet og på billetten, så får du et lite hel**** på flyplassen!

PS: Skandiabanken skal ha betalt for nytt VISAkort.

PS: Passet kan du få stemplet, du ikke kjøpe nytt (om du ikke skal til USA etter 1.10.2003 - da du kjøpe nytt uansett).

Skrevet

Ja. Først må du få attest på at du har endret navn, som du får ved å sende inn skjemaet Melding om endring av navn.

Nytt bankkort: gratis. Husk bilde

Nytt førerkort: 185 kr. Husk bilde

Nytt pass: 740kr. Husk 2 bilder

Bankkort: Tar ca 1 uke, gratis, bilde er ikke så farlig. Det har de (fra du fikk ditt forrige), men du må huske ny signatur!! Jeg gikk i banken, signerte med ny signatur, og da kortet kom - hadde de bare endret navnet - ikke signaturen så jeg måtte få enda ett...

Pass: Du trenger IKKE nytt pass! Det du må ha er et stempel i passet og dette skal være gratis!!!!

Førerkort: Don't know. Har ikke... :wink:

Skrevet

Når jeg skulle ha nytt bankkort fikk jeg beskjed om at siden det var navneforandring, måtte jeg også ha med nytt bilde....Forstå det den som kan.. Vel, vel, troppet opp med nytt bilde og signerte med ny signatur, etter 4 dager kom kortet i posten - med gammelt bilde, nytt navn og med gammel signatur! Holdt på å le meg ihjel og når jeg ringte kundeservice hos banken, trodde kundebehandleren at jeg ljugde... :x :ler:

Nytt førerkort tok ikke mange dagene det heller, var til og med på kjøretur i sverige i 3 dager, uten noe som helst form for id som viste meg med mitt nye navn - som den midlertidige kjøretilatelsen var skrevet ut på - det kunne ha blitt morro hadde jeg blitt stoppa i kontroll.... :hoho:

Trodde jeg måtte få nytt pass også, viste ikke at man bare kunne få stempel. I og med at jeg fikk nytt ifjor, går jeg for stempel jeg..!

Skrevet

Nytt førerkort tok ikke mange dagene det heller, var til og med på kjøretur i sverige i 3 dager, uten noe som helst form for id som viste meg med mitt nye navn - som den midlertidige kjøretilatelsen var skrevet ut på - det kunne ha blitt morro hadde jeg blitt stoppa i kontroll.... :hoho:

Den midlertidige kjøretillatelsen man får er IKKE gyldig i utlandet, ikke engang Sverige, bare sånn at det er nevnt!

Skrevet

Hmm, jeg har fortsatt ikke fått meg noe mer gyldig id enn passet ...

Hvor gyldig er pass/bankkort/osv. når jeg bruker det sammen med attesten fra Folkeregisteret?

Jeg fokuserer på at personnummeret mitt er det samme - og jeg er dermed den samme personen, selv om jeg signerer med annen underskrift. Og ved bruk av kredittkort, så er det ingen som stusser på underskriften - før jeg eventuelt melder fra om misbruk (og det skjer jo ikke, for jeg vet at det er jeg som har signert).

PS: Jeg ser av telefonkatalogen at oppføring med det nye navnet er kommet automatisk, men at det gamle navnet også står der (min kjære byttet i februar og står nå med begge ...).

Skrevet
' date=' vel, troppet opp med nytt bilde og signerte med ny signatur, etter 4 dager kom kortet i posten - med gammelt bilde, nytt navn og med gammel signatur! [/quote']

Det samme skjedde meg også. Nytt kort, nytt navn, gammelt bilde (mitt var 10 år gammelt så jeg ønsket nytt), og gammel signatur.

Jeg fikk vite at det kun var tilfeldig at jeg hadde vært der for å bestille nytt. Banken er knyttet til folkeregisteret og hadde allerede registrert mitt nye navn da jeg var der. Bankkortet som kom feil - ble automatisk sendt og hadde ingenting med min nye bestilling å gjøre. :wink:

Pass tok 5 minutter.

Tvilling76

Skrevet

3 mnd siden vielsen og jeg har funnet igjen litt i postrotehaugen.

1 kredittkort, uten bilde.

1 kombinert bank-/visakort, med bilde

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...