NovaFlare Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Vi er to unge samboere i midten av tjueårene, ingen barn, men har hund og to katter. Han er energimøntør og jeg er helsepersonell. Vi har flørtet litt med tanken på å starte på ny frisk i Sverige eller Danmark, og lurer på hva som er "best"? Noen som har erfaringer med tanke på økonomi, kjøp av leilighet, kulturen i forhold til nordmenn, bilkjøp, bare det å leve liksom? Med tanke på Sverige blir det kun aktuelt å bo ved grensen og jobber i Norge... men det blir selvsagt ikke aktuelt i Danmark. Er det hyggeligere å være norsk i Danmark? :gjeiper: Er det dyrere å leve der enn i Norge? Bare kom med innslag, dette er foreløpig en tanke bare, så vi har ikke stilt oss selv de helt store spørsmålene ennå... Vi bare tenker at skal vi gjøre noe "nytt" og artig bør vi gjøre det nå mens vi er barnløse og "frie". Dyra blir selvsagt med.
Gjest Marlo Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Prisene i Danmark er tilnærmet likt som i Norge når det gjelder alt av mat, klær etc. Prisene på å bo (leie, strøm/gass etc) vet jeg ikke. I Sverige er det billig å bo, relativt billig å leve - men lønnen er deretter, altså ikke så høy (kommer jo litt ann på da) så velger dere Sverige, så er nok det å jobbe i Norge det mest økonomiske (Min samboer tjener 350k i året i starten i den jobben han har nå - samme jobb i Sverige =175k pr år så det var stor forskjell. Og dette var samme type jobb/firma/størrelse på firma og inntekt)
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 mamma er fra danmark bodd i norge over xx antall år nå, hun har sagt at hun vil aldri i livet vil flyttet tilbake til DK. uten at jeg vet alle grunner, men Norge har så mye bedre goder og lover. Og i tillegg til været, det blåser alltid når vi er på besøk hos familien. + mye regn. Men ellers vil jeg nå påstå at det er hyggelige folk der, litt stusslige åpningstider på butikker enkelte steder. Dette gjelder da forsåvidt nordlige trakter av danmark, rundt fredrikshavn/sæby. ikke at dette hjelper så mye på hva du lurer på men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå