Gjest caramiacaramella Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Jeg skal flytte til utlandet om et par ukers tid, og skal bo der i utgangspunktet et år(det blir kanskje 3-4 år til). En ting jeg lurer på, er hvordan jeg bør pakke når jeg reiser. Jeg skal reise med fly, og må få med meg all bagasjen på en tur. Derfor er det jo begrenset hvor mye bagasje jeg kan ha. Hva bør jeg prioritere å ta med? Ting som sengetøy, håndklær osv har jeg tenkt å kjøpe når jeg har kommet fram, så det trenger jeg ikke tenke på, men hva med alle de andre tingene mine? Skoene mine, klærne mine, platespilleren min og lp-samlingen, bøkene mine...hvordan skal jeg få med meg alt? Er det noen som har erfaring med dette?
mustapippuri Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Pakk med deg klær og noen personlige gjenstander. Overvekt på fly er svindyrt, så jeg ville undersøkt muligheten for å sende resten i container (ev. pr post om det er lite). Er du sikker på at du trenger alle tingene dine dersom du bare skal være borte et år?
Gjest caramiacaramella Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Pakk med deg klær og noen personlige gjenstander. Overvekt på fly er svindyrt, så jeg ville undersøkt muligheten for å sende resten i container (ev. pr post om det er lite). Er du sikker på at du trenger alle tingene dine dersom du bare skal være borte et år? Takk for svar. Jeg tenker at det må da være dyrere å sende evt ekstra bagasje per post istedet for å ta med en ekstra koffert på flyet? Har forstått det som at en ekstra koffert(som er under 20 kg) vil koste ca 150. Er det feil, eller? Container er iallfall utelukket, siden det er ikke så mye jeg trenger å ha med...vil prøve å få med meg alt i to kofferter, men det blir jo vanskelig. Ting som filmer og bøker skal jeg ikke ha med mye av, et par av mine yndlingsbøker bare. Klærne mine og skoene mine er absolutt nødvendige, så det tar nok endel plass...det er mange ting jeg har tenkt å legge igjen hos foreldrene mine med tanke på at jeg i utgangspunktet bare skal være borte et år, men det virker mer og mer sannsynlig at jeg blir boende der jeg skal i 3-4 år til. Og da er det egentlig viktig for meg at jeg har tingene mine som jeg er glad i...
feuerstein Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Tja, SAS sier 90 kr/kg for overvekt innad i Europa, så hvis kofferten veier 20 kg snakker vi 1800 kr. Skal du lengre bort blir det dyrere, 260 kr/kg for Afrika/det meste av Asia/Sør-Amerika.
Gjest caramiacaramella Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Tja, SAS sier 90 kr/kg for overvekt innad i Europa, så hvis kofferten veier 20 kg snakker vi 1800 kr. Skal du lengre bort blir det dyrere, 260 kr/kg for Afrika/det meste av Asia/Sør-Amerika. Hva? Men jeg trodde man kunne trykke på "2 kofferter skal sjekkes inn" når man bestiller billetter? Og så betale den vanlige prisen for en koffert for den ekstra kofferten? Går ikke det an?
feuerstein Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Såvidt jeg kan se av nettsiden er det ulike regler etter hvor i verden du skal reise. Til Nord-Amerika gjelder 1x23 kg for Economy, 2x32 kg for de dyrere billettene. For øvrige destinasjoner ser det ut til å være grense på 20 kg samlet på innsjekket bagasje, uvisst hvor mange kolli dette omfatter. Dette er reglene som gjelder SAS, andre selskap har andre regler, og igjen avhenger det av hvor i verden du skal.
Furstina Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 När jag har bott i utlandet (dock kortare tid) har jag faktiskt shoppat en hel del. Dels för att det varit billigare än hemma och dels för att jag inte hade så många förpliktelser på kvällarna. Jag är nog ganska osentimental och har inte saknat så mycket av prydnadssaker, tavlor eller fotoalbum. Men några foton i fina ramar kan vara trevligt att ha med. Musik kan du ha med som mp3-or. Jag tycker egentligen att "less is more" men om du ska ta med något extra så ta med extra skor. Sköna skor, fina skor, bra skor - det är svårare att hitta än extra kläder. Behöver du vinterkläder eller inte? Passa på att rensa ut bland kläder som kanske inte sitter så bra, eller är slitna, eller omoderna innan du åker. Man behöver sällan alla kläder som samlat på sig i garderoben. Behöver du vinterkläder med? Böcker jag redan läst skulle jag inte ta med, däremot köpa nya böcker på plats. Har man inte familj och en massa vänner dit man flyttar så finns det gott om tid att läsa.
onyx Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Sjekk hva det koster å sende ting som flycargo. Det er som regel ikke så dyrt som man skulle tro. Når jeg flyttet utenlands ble mye sent med SAS cargo.
Gjest caramiacaramella Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 När jag har bott i utlandet (dock kortare tid) har jag faktiskt shoppat en hel del. Dels för att det varit billigare än hemma och dels för att jag inte hade så många förpliktelser på kvällarna. Jag är nog ganska osentimental och har inte saknat så mycket av prydnadssaker, tavlor eller fotoalbum. Men några foton i fina ramar kan vara trevligt att ha med. Musik kan du ha med som mp3-or. Jag tycker egentligen att "less is more" men om du ska ta med något extra så ta med extra skor. Sköna skor, fina skor, bra skor - det är svårare att hitta än extra kläder. Behöver du vinterkläder eller inte? Passa på att rensa ut bland kläder som kanske inte sitter så bra, eller är slitna, eller omoderna innan du åker. Man behöver sällan alla kläder som samlat på sig i garderoben. Behöver du vinterkläder med? Böcker jag redan läst skulle jag inte ta med, däremot köpa nya böcker på plats. Har man inte familj och en massa vänner dit man flyttar så finns det gott om tid att läsa. Jeg har all musikken på cdene mine på ipoden, så jeg trenger ikke ta dem med, men jeg har en samling gamle lp-er og en lp-spiller som jeg er veldig glad i. Har ikke tenkt å ta med alle da det vil bli altfor mye, men har lyst til å få med noe av det iallfall...når det gjelder klær så trenger jeg absolutt vinterklær, det blir både kaldt og vått der jeg skal. Tror nok det jeg pakker mest av blir klær og sko...
Gjest caramiacaramella Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Sjekk hva det koster å sende ting som flycargo. Det er som regel ikke så dyrt som man skulle tro. Når jeg flyttet utenlands ble mye sent med SAS cargo. Har nå undersøkt hvor mye det koster å sende en 30 kg koffert med flycargo, og det kom på rundt 18600 kr! Det kan da ikke være mulig? Går det virkelig ikke an å bare bestille to kofferter, og betale for en ekstra? Det må da uansett være billigere enn å organisere å sende bagasjen som cargo, uansett om det jeg fant var feil(og det må det være).
feuerstein Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Har nå undersøkt hvor mye det koster å sende en 30 kg koffert med flycargo, og det kom på rundt 18600 kr! Det høres rimelig vilt ut ja. Hvor fant du det? Hvilket land skal du til?
Gjest Dhanu Skrevet 23. mars 2010 #12 Skrevet 23. mars 2010 Vi pakket bare klær i bagasjen. Tok bare med noen bøker ut over det, og de hadde vi i håndbagasjen. Heldigvis veide de ikke håndbagasjen... Min erfaring med å bo utenlands er at det er så mye nytt å oppleve og en helt annen kultur å sette seg inn i, at våre personlige ting (som ble lagret i Norge) ikke har vært savnet en eneste dag. Tror du ikke at du kommer til å handle noen minner der du bor, slik at du bør begrense hva du har med deg nå, og får med deg alle utenlandsminnene hjem igjen?
Marshmallow Skrevet 23. mars 2010 #13 Skrevet 23. mars 2010 Ikke sats på å ta med en ekstra koffert med SAS! Jeg hadde 20 kg overvekt, damen i skranken syntes synd på meg og slo av 3 kg så jeg måtte bare betale for 17 kg. Dette kom på over 2000 kr. Jeg ringte på forhånd for å høre om jeg kunne bestille overvekt, men det gikk ikke. Hvis du skal bo i dette landet i 3-4 år kommer du sikkert hjem på ferie, og da kan du ta med litt etter hvert.
Mir Skrevet 23. mars 2010 #14 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har pleid å raske med meg saker for hver gang jeg har vært i Norge. Jeg tar med meg den største kofferten, passer på at jeg har lite klær og heller vaske mye hos mamma/pappa, og så får jeg tatt med meg ting jeg vil ha =) Da jeg flyttet tok jeg et "lass" en helg , mest saker og ting og objekter, og helgen jeg flyttet tok jeg med klærne mine. Jeg vet ikke hva du skal fly. Jeg flyr som regel KLM, og der er det, per EKSTRA KILO BAGGASJE 10,50 Euro en vei. Man denne prisen hvis man opplyser om det på nettet om man velger å sjekke inn da det åpnes for det ca 2 dager før, men betaler 15 euro per kilo hvis man skal fikse det på flyplassen.
Gjest Airi Chikako Skrevet 23. mars 2010 #15 Skrevet 23. mars 2010 Om du har tenkt å bo der en stund, anbefaler jeg å ta med LITE. Utrolig hvor mye som samler seg opp selv over små perioder, og det skal jo være med hjem igjen.
Primarius Skrevet 25. mars 2010 #16 Skrevet 25. mars 2010 Er enig med de som anbefaler å ta med lite. Da jeg flyttet til Danmark for å studere hadde jeg med en del (klær, sko, DVDer, bøker, etc)- men når jeg flyttet hjem til Norge igjen etter fullført mastergrad så var mye av det jeg tok med ned, fremdeles i de samme eskene som når de kom til Danmark... Da jeg hadde et semesters utveksling i Storbritannia hadde jeg lært, og pakket med en koffert med det tøyet og personlige ting jeg trengte de to første ukene. Så handlet jeg inn ekstra tøy og sko underveis. (Og masse bøker, CDer og DVDer). Jeg hadde liksom uansett planlagt å kjøpe tøy mens jeg var der, så da så jeg ikke hvorfor jeg skulle pakke med meg masse bort som også måtte være med tilbake. (Eneste jeg angret på var at jeg ikke tok med vinterjakken, for det var vanskelig å finne en god vinterjakke i England. Nå var det heller ikke så mye vinter før jeg nesten skulle hjem igjen, heller, men den hadde vært kjekk å ha.) Kjøper du tøy der du havner, er sannsyneligheten stor for det er billigere enn i Norge, samt du vil også få mulighet til å se hvordan de kler seg i området.
Gjest caramiacaramella Skrevet 25. mars 2010 #17 Skrevet 25. mars 2010 Det høres rimelig vilt ut ja. Hvor fant du det? Hvilket land skal du til? Jeg fant det på Jetpak.no. Jeg skal til Nord-Irland.
feuerstein Skrevet 25. mars 2010 #18 Skrevet 25. mars 2010 Ok, takk. Det var dyrt ja! Jetpak spesialiserer seg imidlertid på å sende veldig, veldig kjapt. Hvis du kan vente på ordinær postgang ser det ut til at posten skal ha under tusenlappen for en pakke på 20 kg internt i Europa.
bergans Skrevet 26. mars 2010 #19 Skrevet 26. mars 2010 Da jeg skulle studere i utlandet, så sendte mine foreldre en god del ting via posten sine blå pappkasser/esker. Nå husker ikke jeg hva de heter (en stund siden dette), men ved kjøp av disse så betaler du for alt på en gang, slik at når du har kjøpt den tomme esken (ca 350 kr) så inkluderer dette porto og det å fylle opp eska med opptil 10 kg. Du kan dermed få sendt 20 kg for under 800 kr, noe som er overkommelig. Sendes de tidlig mandag morgen så ankommer de adressen din fredag-lørdag, veldig kjekt
Antagonist Skrevet 26. mars 2010 #20 Skrevet 26. mars 2010 Ta kun med deg det aller nødvendigste i første omgang. Sørg for at du har all musikken din digitalt, og sats på en anledning til å hente platespiller og eventuelt andre affeksjonsverdier senere. La folk som kommer på besøk ta med seg litt ting om gangen, og sats på å få sendt alt med post eller cargoselskap hvis du finner ut at du faktisk skal bosette deg der permanent. Et alternativ er selvsagt å leie seg en bil og kjøre dit selv - det går ferjer både mellom Norge og England, og England og Irland.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå