Gå til innhold

Til Bergans

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så utrolig lei av at SCD blir framstilt som en mirakelkur mot cøliaki og IBD, og at jeg hele tiden må forsvare meg mot påstander om at jeg da ikke har "gjort det rett", eller "prøvd lenge nok"...

At det hjelper mot cøliaki er naturlig, det er jo glutenfritt.

Det er også vist at det hjelper mange med IBD, men langt fra alle som har prøvd SCD har blitt hjulpet av denne dietten.

Har du noe informasjon om SCD, hadde jeg vært veldig takknemlig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

Skal prøve å hoste opp noe litt mer konkret og oppdatert enn det jeg har liggende innen klinisk ernæring.

Er enig med deg i at enhver diett som utelukker alle varer med gluten vil såklart hjelpe hvis man lider av cøliaki. Når det gjelder det å holde seg unna komplekse karbohydrater og IBD (regner med at du fortrinnsvis sikter til crohn`s og UC, eller regner du irritabel tarm uten patologiske forandringer i tarmen med også?), så er det endel delt.

SCD-teorien ble jo lansert så tidlig som på 1920-tallet, så den er ikke ny som sådan.

Skal komme tilbake med mer, men det er sikkert andre her inne som vet mer om dette enn jeg :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heisann :)

Skal prøve å hoste opp noe litt mer konkret og oppdatert enn det jeg har liggende innen klinisk ernæring.

Er enig med deg i at enhver diett som utelukker alle varer med gluten vil såklart hjelpe hvis man lider av cøliaki. Når det gjelder det å holde seg unna komplekse karbohydrater og IBD (regner med at du fortrinnsvis sikter til crohn`s og UC, eller regner du irritabel tarm uten patologiske forandringer i tarmen med også?), så er det endel delt.

SCD-teorien ble jo lansert så tidlig som på 1920-tallet, så den er ikke ny som sådan.

Skal komme tilbake med mer, men det er sikkert andre her inne som vet mer om dette enn jeg :)

Takk. :)

Jeg regner ikke med IBS (irritabel tarm) nei, det er litt andre mekanismer som slår inn der, i forhold til IBD.

Jeg vet at SC-dietten er gammel, men jeg har ikke sett noen uavhengige studier om dietten i det hele tatt.

Jeg så inne på et annet forum at det er fler enn meg som irriterer seg over at dette blir framstilt som en mirakelkur mot IBD.

Skrevet

Da har jeg gravd litt og spurt litt, og det var ikke et lett spørsmål finne gode svar på.

Det finnes jo hundrevis av teorier på hvorfor IBD oppstår; alt fra genetikk til manglende ammeperiode til infeksjoner til stress.

Det er dog en del studier som viser at IBD blir mer og mer utbredt i moderne samfunn, og dette settes i sammenheng med det økende inntaket av raffinerte sukkerprodukter og søppelmat (dvs enkle karbohydrater fra prosessert mat og svært lite fiber).

Several dietary risk factors have been suggested with regard to infant feeding practices, including breastfeeding as well duration of breast feeding as being protective against the development of Crohn's and UC,65-69 an increase in carbohydrates intake, simple carbohydrates in particular being a significant risk for development of Crohn's,70-72 and the intake of fast food as a risk for Crohn's disease.71 An increased intake of each major component of the diet has been advanced is being critical to the development of IBD, although carbohydrates, consistently demonstrated as being increased in Crohn's disease, simple carbohydrates in particular, has received most attention.72,73 Trials of low carbohydrate intake have not been useful in maintaining remission or controlling flares,74,75 although a diet high in complex carbohydrates appeared promising.

Kilde: http://journals.lww.com/jcge/Fulltext/2005/04002/Past_and_Current_Theories_of_Etiology_of_IBD_.6.aspx

Jeg fant noen "gamle" artikler som tilsier at en eksklusjonsdiett besert på karbohydratkvaliteten kan være effektiv, men pasienttallene er ganske lave i disse studiene.

20 patients with Crohn's disease took part in a controlled trial in which remission was maintained by either an unrefined carbohydrate fibre rich diet or a diet which excluded specific foods to which a patient was intolerant. 7 out of the 10 patients on the exclusion diet remained in remission for 6 months compared with none out of the 10 on an unrefined carbohydrate fibre rich diet (p<0·05, Fisher's exact test). In an uncontrolled study an exclusion diet allowed 51 out of 77 patients to remain well on the diet alone for periods of up to 51 months, and with an average annual relapse rate of less than 10%.

Kilde:

Denne igjen fant det totalt motsatte, men det blir også framhevet av forfatterne, da det strider mot endel av anbefalingene for å begrense sykdommen.

Thirty-two patients with Crohn's disease were treated with a fibre-rich, unrefined-carbohydrate diet in addition to conventional management and followed for a mean of four years and four months. Their clinical course was compared retrospectively with that of 32 matched patients who had received no dietary instruction. Hospital admissions were significantly fewer and shorter in the diet-treated patients, who spent a total of 111 days in hospital compared with 533 days in the non-diet-treated control group. Whereas five of the controls required intestinal operation, only one diet-treated patient needed surgery. This is in strong contrast to general experience with this disease. Treatment with a fibre-rich, unrefined-carbohydrate diet appears to have a favourable effect on the course of Crohn's disease and does not lead to intestinal obstruction.

Kilde: Br Med J. 1979 Sep 29;2(6193):764-6.

Jeg er ingen ekspert, langt derfifra, men håper at dette hjelper noe. Det som trer fram er nok at fordi årsakene til IBD er så mnage, og ofte diffuse, så finnes det også dietter som kan gjøre noen mye bedre, mens de samme matvarene kraftig forverrer tilstanden hos andre. Det er ihvertfall komplett umulig å bruke samme kam over mennekser med IBD, da det har en utrolig variasjon i forløp, alvorlighetsgrad, etiologi, medisinering osv osv. Å kutte ut enkelte typer karbohydrater kan nok fungere suverent for noen, men noen vidunderkur for alle er det ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Bergans, det ga meg mye nyttig informasjon, og ikke minst argumenter ut i fra forskning, og ikke bare ut i fra egne erfaringer. :)

Du skrev:

Det er dog en del studier som viser at IBD blir mer og mer utbredt i moderne samfunn, og dette settes i sammenheng med det økende inntaket av raffinerte sukkerprodukter og søppelmat (dvs enkle karbohydrater fra prosessert mat og svært lite fiber).

Bare som en liten kuriositet... enkelte forskere har koblet Crohns opp i mot inntoget av kjøleskap... Teorien går på endringer i bakteriefloraen.

http://lmf2.csbkunder.com/index.php?topic=743.0

Og konklusjonen din er så absolutt sann!

Sykdomsbildet til de med IBD er så komplekst og sammensatt, at det er umulig å finne en diett som passer alle. Alle må finne den veien som passer best for dem selv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...