memorie Skrevet 21. mars 2010 #1 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg kommer til å få meg en katt så snart den er stor nok til å forlate moren sin (12 uker) Sist jeg hadde katt var det aldri snakk om å kjøpe mat i dyrebutikker eller hos vetrinær, og vi kjøpte bare på rema eller ccoop. Helt sikkert ikke bra for katten, men denne gangen vet jeg jo bedre (er en del år siden sist jeg hadde katt. den døde i 94) Jeg kommer selvfølgelig til å kjøpe tørrfor enten hos vetrinær eller i dyrebutikk, og da kjøper jeg den maten som er tilpasset katten min (alder, rase, pels osv) Det jeg lurer på er dette med våtfor. Jeg har ikke sett at noen her skriver hvor de kjøper våtfor. Er det greit med whiskas og friskies våtfor, eller bør det også kjøpes i dyrebutikk eller hos vetrinær? Vil jo at pus skal ha det beste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 21. mars 2010 #2 Del Skrevet 21. mars 2010 Våtfor skal katten ha så sjelden at det har fint lite å si. Det er junk-food for kattene, ikke noe de skal ha daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
memorie Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 21. mars 2010 Ok. Trodde de skulle ha våtfor en gang pr dag i tillegg til tørrfor jeg. Hvor ofte gies våtfor da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 21. mars 2010 #4 Del Skrevet 21. mars 2010 Våtfôr - noen gir kattene våtfôr som "godteri", andrer katter spiser bare våtfôr. Noen gir litt våtfôr daglig andre og tørrfôr ved siden av. Ulempen med våtfôr er at det koster mer... De fleste merker har våtfôr/tørrfôr i de forskjellige variantene og hva man velger kommer ann på dine og kattens preferanser. (Man har som regel våtfôr varianter også til de fleste "sykdomsfôr", og hadde våtfôr blitt sett på som junk-food ville nok ikke dette vært tilfellet... Ved enkelte sykdomstilstander (som feks urinveisproblemer) er våtfôr foretrukket for å øke mengden vann katten får i seg...) Altså, bruk hva du føler for. Jeg anbefaler at du prøver å ikke sjonglere for mye i forskjellige smaker og slikt, noe som kan føre til en kresen katt og kan bli et problem om du skulle senere får en katt som feks får urinveisproblemer og da bør følges opp med spesial diett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cupcakes Skrevet 21. mars 2010 #5 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) jeg gir pusejenta mi våtfor på lørdagene jeg, som litt lørsdagsgodt. hun fikk hills tidligre, men prøvde royal canin nå sist, det likte hun ikke veldig, så neste gang blir det hills igjen, kjøper den pakken som har forskjellige smaker på posene. hun blir helt frenetisk når hun ser de posene, og hun virkelig elsker å få litt våtfor på lørdagene jeg pleier å kjøpe et par sånne ekser med en del poser i når jeg allikevel er i dyrebutikken for å kjøpe tørrfor. Endret 21. mars 2010 av Cupcakes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #6 Del Skrevet 21. mars 2010 Man har som regel våtfôr varianter også til de fleste "sykdomsfôr", og hadde våtfôr blitt sett på som junk-food ville nok ikke dette vært tilfellet... Det har ikke slått deg at dette handler om å tjene penger da? Katter trenger ikke våtfor. De trenger tørrfor for å holde unna tannstein og fordi tørrfor er mer næringsrikt enn våtfor. Å gi kattene våtfor hver dag vil føre til at de spiser mindre tørrfor, og det vil på sikt kunne gi ernæringsmangler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 21. mars 2010 #7 Del Skrevet 21. mars 2010 Næringsinnholdet i våtfôr kontra tørrfôr er det samme om du tar utgangspunkt i at vårfôr inneholder mer vann og dermed at du trenger å gi mer av fôret for at katten skal få dekket behovet sitt.. Se http://www.hillspet.no/adult/products/product.aspx?pid=55&packform=Bag&sc_lang=nn-NO og sammenlign fôrene der, men for å sammenligne tenk å at det er forskjellige gram katten skal ha av tørrfôr/våtfôr for å få dekket behovet til samme vekt. Sier ikke at grunnen til at det finnes våtfôr kan komme av øknomi også, men opplever stadig katter som bare vil ha våtfôr, men ikke opplevd noen som har fått mangelsykdommer av dette... Ang. det med tannstein er det en dessverre godt innarbeidet myte, om katten ikke spiser et slags dental fôr som da gjør at fôrkulen ikke knuser med engang den kommmer i kontakt med tannen (noe de fleste komersielle fôrkuler gjør). Dermed har det ikke noe å si om du gir tørrfôr kontra våtfôr i forhold til tannstein. Se her: http://www.littlebigcat.com/index.php?action=library&act=show&item=doesdryfoodcleantheteeth følger du denne linken kan du se resultater fra flere forskere på nettopp tenner og diett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 21. mars 2010 #8 Del Skrevet 21. mars 2010 Her får kattene våtfòr et par ganger i uken, har 5 katter så det er aldri slik at alle får hver gang. De får royal canin kattemat mens våtforet er fra whiskas osv. Det er ikke så farlig, for de skal ikke ha det hver dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essi89 Skrevet 22. mars 2010 #9 Del Skrevet 22. mars 2010 Det har ikke slått deg at dette handler om å tjene penger da? Katter trenger ikke våtfor. De trenger tørrfor for å holde unna tannstein og fordi tørrfor er mer næringsrikt enn våtfor. Å gi kattene våtfor hver dag vil føre til at de spiser mindre tørrfor, og det vil på sikt kunne gi ernæringsmangler. Jeg ser nå på det som en selvfølge at man følger med at katten fortsatt får i seg tørrforet sitt. Jeg måler opp hver dag hvor mye tørrfor han skal ha, og dette går han stadig vekk og spiser av. Spiser like mye som anbefalt på fòrpakken. Likevel unner jeg ham litt våtfor hver dag - ikke mye men litt. Hadde han nå sluttet å spise tørrfor så hadde jeg vel vurdert det annerledes. Samme hvis han skulle ha blitt tjukk o.l. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
memorie Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 22. mars 2010 Ok, så da rekner jeg med at jeg kan velgelitt selv om jeg ønsker å gi katten våtfor hver dag eller en gang pr uke. Alt er liksom greit Men de har også våtfor til kattunger. Denne pusen som jeg skal skaffe er jo bare 12 uker når jeg får han. Er det noe i dette barne-foret? eller er det det samme som voksenfor bare at de setter på "junior" for å tjene på det? Snakker fortsatt om våtfor her altså. Tørrfor blir jo hovedmaten, og da skal han få fra dyrebutikk/vetrinær og det skal være tilpasset katten. Jeg ser RC har for tilpasset denne rasen (Britisk korthår) og det får han når han er et år gammel, evt en blanding mellom denne og innendørsfor (litt etter hvilke behov han har) og får da kattungemat før den tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essi89 Skrevet 22. mars 2010 #11 Del Skrevet 22. mars 2010 Ok, så da rekner jeg med at jeg kan velgelitt selv om jeg ønsker å gi katten våtfor hver dag eller en gang pr uke. Alt er liksom greit Men de har også våtfor til kattunger. Denne pusen som jeg skal skaffe er jo bare 12 uker når jeg får han. Er det noe i dette barne-foret? eller er det det samme som voksenfor bare at de setter på "junior" for å tjene på det? Snakker fortsatt om våtfor her altså. Tørrfor blir jo hovedmaten, og da skal han få fra dyrebutikk/vetrinær og det skal være tilpasset katten. Jeg ser RC har for tilpasset denne rasen (Britisk korthår) og det får han når han er et år gammel, evt en blanding mellom denne og innendørsfor (litt etter hvilke behov han har) og får da kattungemat før den tid. Når de er kattunger så vokser de jo, derfor skal de ha spesielt for slik at de får i seg alt det de trenger for å bli sunne, fine katter ;D Så lenge du følger med på at katten din spiser bra med tørrfor (vi bruker RCs "Kitten 36, http://products.royalcanin.us/products/cat-food/kitten-36.aspx) så vet du jo at han får i seg det han trenger. Våtfor blir liksom kos - katten får jo allerede i seg det nødvendige gjennom tørrforet! Jeg kjøper vanlig boksemat, ikke spesielt for kattunger. Hvis du leser litt på den kattunge-våtforet så er det laget for at katten skal kun livnære seg på det foret. Det er ikke noe i voksen-foret som kattungen din IKKE skal ha, foret inneholder bare ikke alt kattungen SKAL ha. Så spennende med ny kattunge!! :D Når Rambo fyller året skal vi forresten gå over til kastrat-for, ettersom de har lettere for å legge på seg;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2010 #12 Del Skrevet 23. mars 2010 Gi tunfisk på boks. Er et sunt og billig alternativ til våtfor. Jeg gir den fra first prise. 2 bokser for en tier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Feline. Skrevet 24. mars 2010 #13 Del Skrevet 24. mars 2010 Katten min får tørrfor fra vanlig dagligvarebutikk. Hun liker ikke disse billigmerkene (firstprice f.eks), så det blir whiskas, friskies o.l. Tørrfor har hun stående fremme hele dagen sammen med vann. I tillegg får hun 50 gram våtfor på morgenen, og 50 gram våtfor til middag (Totalt én slik porsjonspakke daglig). Når hun har faste tider å få maten på, så maser hun ikke på mat utenom "mattidene" heller:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 25. mars 2010 #14 Del Skrevet 25. mars 2010 Her deler pusene ca en ss med våtfor hver dag, når vi spiser middag. Vi kjøper Royal Canin. Posene derfra koster en hel krone mer enn Whiskas, så... Feline: Er katten din overvektig? Det høres ut som veldig mye mat for en katt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Feline. Skrevet 25. mars 2010 #15 Del Skrevet 25. mars 2010 Her deler pusene ca en ss med våtfor hver dag, når vi spiser middag. Vi kjøper Royal Canin. Posene derfra koster en hel krone mer enn Whiskas, så... Feline: Er katten din overvektig? Det høres ut som veldig mye mat for en katt! Nei hun er ca 3-4 kg. Og en porsjonspakke på 100 gram er ikke akkurat mye på en hel dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
memorie Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg kommer nok til å prøve meg litt fram. Tørrfor er jo kjekt å kjøpe hos vetrinær eller dyrebutikk, men våtfor er det mulig jeg kjøper p vanlig matbutikk da. Evt kjøper tunfisk som noen sier Takker for gode råd Det blir tilpasset tørrfor som hovedmat (kattungefor i starten og noe tilpasset rase, kastrering, aktivitet osv etter 12 mnd alder). Litt våtfor som kos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 29. mars 2010 #17 Del Skrevet 29. mars 2010 Vår katt får tørrfor fra Hills eller Royal Canin, pluss en porsjon våtfor sånn cirka to ganger i uka. Vi kjøper i grunnen hva som helst, siden hun får i seg ordentlig mat til vanlig og våtforet er mer kos. Hills, holistisk(!) kattemat fra dyrebutikken, Sheba - samma det, tenker vi. Hun får også litt kokt fisk eller kokt kylling eller en reke innimellom når vi spiser sånt, og spiser et og annet hun fanger selv også. Ikke gi tunfisk for ofte, det mangler noen vesentlige næringsstoffer for katter, akkurat som annen fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 1. april 2010 #18 Del Skrevet 1. april 2010 Her deler pusene ca en ss med våtfor hver dag, når vi spiser middag. Vi kjøper Royal Canin. Posene derfra koster en hel krone mer enn Whiskas, så... Feline: Er katten din overvektig? Det høres ut som veldig mye mat for en katt! Gir du de bare 1 ss våtfor på deling og ikke tørrfor utenom?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 1. april 2010 #19 Del Skrevet 1. april 2010 Gir du de bare 1 ss våtfor på deling og ikke tørrfor utenom?? For et dumt spørsmål. Kattene hadde ikke levd lenge på det.. Hadde sultet ihjel ganske fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beccy Skrevet 5. april 2010 #20 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg har hørt av dyrlege at katter ikke skal ha tunfisk i det hele tatt med tanke på at det er salt i det og det er ikke bra for katten generelt. Vår katt får en pose med våtfor på morgningen også står det alltid tørrfor fremme som hun kan gå å spise når hun ønsker det. Hun er ikke veldig interessert i tørrforet, men det blir da spist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå