Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Jeg bor i underetasjen hos et par med barn på 1 år og 5 år. Han på 5 er superaktiv og bruker morgenene til å hoppe rundt. Den på 1 ligger i et rom i kjelleren (kjelleren er delt i 2) som er like ved siden av mitt. Det skal visst være en lydisolering, men den funker dårlig. Hver morgen våkner jeg av at babyen gråter. Det er irriterende, spesielt i helger. Jeg har tatt det opp flere ganger, da sier moren at de skal prøve å roe ham raskt. Mye vits i, jeg er jo våken uansett. Jeg synes at når man leier ut til en høy pris i måneden, bør en ta hensyn til leieboeren, slik at en iallfall ikke våkner som følge av støy. Jeg vurderer å skrive et brev der jeg sier at situasjonen er uholdbar (har ikke sovet lengre enn til 8.00 en eneste helg siden jeg flyttet i november) og si at om dette ikke bedrer seg, og de kan flytte babyens rom (det har de plass til), vil jeg si opp. Er dette frekt? Overreagerer jeg?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Spørsmålet er ikke om du har lov å klage på støynivået eller ikke, spørsmålet er hva som ble opplyst da du flyttet inn. Det er selvsagt svært lite de kan gjøre med et barn som våkner og gråter. Det de kan gjøre er å etterisolere eller flytte barnet til et annet rom. Du nevner også 5 åring som hopper rundt. Dette kan de vel heller ikke hindre med mindre de står opp selv og hysjer på ungen. Min konklusjon er at det vil være smartere for deg å si opp og flytte enn å lage spetakkel. Du kan eventuelt oppgi i oppsigelsen at du ikke orker bo der pga at du ikke får sove.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Spørsmålet er ikke om du har lov å klage på støynivået eller ikke, spørsmålet er hva som ble opplyst da du flyttet inn. Det er selvsagt svært lite de kan gjøre med et barn som våkner og gråter. Det de kan gjøre er å etterisolere eller flytte barnet til et annet rom. Du nevner også 5 åring som hopper rundt. Dette kan de vel heller ikke hindre med mindre de står opp selv og hysjer på ungen. Min konklusjon er at det vil være smartere for deg å si opp og flytte enn å lage spetakkel. Du kan eventuelt oppgi i oppsigelsen at du ikke orker bo der pga at du ikke får sove. De sa at de var en småbarnsfamilie, men at ungene oppførte seg bra og at de skulle isolere sånn at jeg ikke ble plaget av bråket. De har isolert litt, men isolasjonen holder ikke. De er hyggelige på andre måter, men jeg merker at døgnrytmen min blir ødelagt av mindre. Jeg har sluttet å være ute lenge på lørdagskvelder fordi jeg vet at jeg ikke får sovet ut påfølgende dag. Det beste er vel å flytte som du sier. Jeg ser faktisk etter leilighet (skal kjøpe) nå, håper jeg finner et eller annet snart.
stjernekyss Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Bråk må du regne med når det er snakk om småbarn. Du får kjøpe deg en pakke sov i ro (og begynne å meditere, så du ikke blir så sint) eller flytte ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Jeg er ikke sint, bare lettere irritert. Jeg får snakke med kjæresten i morgen. Det frister mer å flytte inn i hans 45 kvadrats leilighet enn å bo her til jeg finner noe nytt.
Vanya Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Jeg synes ikke det er frekt å gi beskjed på en hyggelig måte. Når et leieforhold foreløper seg på en annen måte enn det som ble skissert, er det naturlig å stille spørsmål ved dette. Når TS ble lovet at de skulle være stille, og hun ikke ble plaget av husbråk, tok hun nok deres ord for god fisk, de fleste gjør jo det. Hadde hun fått vite hvordan alt hang sammen, er det mulig at hun hadde takket nei til leiligheten/hybelen. That being said, er jeg enig med de andre. TS kan nok ikke kreve noe, annet enn å ta opp problemet igjen, og eventuelt si opp leiligheten.
stjernekyss Skrevet 21. mars 2010 #7 Skrevet 21. mars 2010 Ja, sint ble kanskje litt feil. Er jo gjerne sånn at når man først har hengt seg opp i en lyd, så blir man mer og mer sensitiv for den. Så fra den kanten av, er det fortsatt noe du kan gjøre Ingen kan love at det ikke blir husbråk når man har en ettåring og en femåring. Og de har jo tross alt forsøkt å isolere. Klarer liksom ikke helt å se brutte løfter her. Tenker at man som leieboer må være klar over at det unektelig vil bli bråk når det er barn inn i bildet. Men jeg synes helt klart man kan si i fra på en hyggelig måte altså. Mener bare at man ikke kan forvente at de skal bytte rom og ta på seg skylden for at TS ikke har fått sovet lenge siden november.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #8 Skrevet 21. mars 2010 Jeg spurte inngående om det med barn da jeg kom dit. Jeg sa "helt ærlig har jeg prøvd å unngå å leie hos noen med barn, fordi venninnen min gjorde det for noen år siden og hun ble veldig forstyrret av det." Da sa de at det forstod de, men at det ikke ville bli noe problem, de skulle isolere bra og jeg måtte bare si ifra hvis jeg opplevde situasjonen som problematisk. Men nå vet jeg i alle fall at jeg aldri skal leie hos barnefamilier mer. Det blir sikkert ikke et problem siden jeg kjøper mitt eget snart. Jeg skjønner at jeg ikke har noe krav her, det var heller ikke spørsmålet, begriper ikke hvorfor noen henger seg opp i det. Spørsmålet var om det er frekt å si at jeg reagerer på dette hvis jeg sier opp leiligheten, eventuelt gi dem en siste sjanse.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mars 2010 #9 Skrevet 21. mars 2010 Jeg skjønner at jeg ikke har noe krav her, det var heller ikke spørsmålet, begriper ikke hvorfor noen henger seg opp i det. Spørsmålet var om det er frekt å si at jeg reagerer på dette hvis jeg sier opp leiligheten, eventuelt gi dem en siste sjanse. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være frekt å si opp en leilighet som er uboelig for deg pga forhold som du prøvde å få avklart før du skrev kontrakt. Når det henvises til krav du har eller ikke har så er det vel nettopp at du selv lurer på om det er frekt av deg å ikke like bråket som får oss til å lure på hva slags krav som skulle være frekke.
stjernekyss Skrevet 21. mars 2010 #10 Skrevet 21. mars 2010 Jeg spurte inngående om det med barn da jeg kom dit. Jeg sa "helt ærlig har jeg prøvd å unngå å leie hos noen med barn, fordi venninnen min gjorde det for noen år siden og hun ble veldig forstyrret av det." Da sa de at det forstod de, men at det ikke ville bli noe problem, de skulle isolere bra og jeg måtte bare si ifra hvis jeg opplevde situasjonen som problematisk. Men nå vet jeg i alle fall at jeg aldri skal leie hos barnefamilier mer. Det blir sikkert ikke et problem siden jeg kjøper mitt eget snart. Jeg skjønner at jeg ikke har noe krav her, det var heller ikke spørsmålet, begriper ikke hvorfor noen henger seg opp i det. Spørsmålet var om det er frekt å si at jeg reagerer på dette hvis jeg sier opp leiligheten, eventuelt gi dem en siste sjanse. Her mister du meg fullstendig. Utrolig ubehagelig med folk som ber om hjelp, man tar seg tid til å hjelpe, og så får man bitt av hodet fordi man ikke svarer akkurat det folk har lyst til å høre. Og det gidder ikke jeg å være med på, så takk for meg i denne tråden.
Vanya Skrevet 21. mars 2010 #11 Skrevet 21. mars 2010 Man trenger ikke å ha noen god grunn til å si opp, med mindre man har inngått kontrakt med bindingstid. Da er det vel som regel spesifisert x antall måneder gjensidig oppsigelsesfrist? Om dette plager deg veldig, kan du jo spørre pent om det er mulig å forkorte oppsigelsestiden eller lignende. Jeg synes huseierne bør være lydhøre for argumentene dine, ettersom du føler at isoleringen ikke strekker til. Du innser jo selv at du ikke kommer noen vei ved å rette et formelt krav, så du får krysse fingrene for at de er medgjørlige.
Harlekin Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Jeg tror det beste for alle parter er at du sier opp. Be om forkortet oppsigelsesfrist, og forklar (på en pen måte) hvorfor du trenger å flytte ut fort. Jeg skjønner for øvrig ikke at du forventet at de skulle kunne love deg på barnas vegne at de skulle være stille. Slik fungerer ikke barn, nemlig.
Antlers Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 (endret) Forstår at det plager deg, men er det utenfor tidsrommet hvor det normalt skal være stilletid, så har de ingen plikt til å ta hensyn bare fordi du vil sove lenge om morgenen. Endret 22. mars 2010 av Antlers
venus_ Skrevet 22. mars 2010 #14 Skrevet 22. mars 2010 Du kan jo bruke ørepropper for å få sove lenger.
Gjest Spinell Skrevet 22. mars 2010 #15 Skrevet 22. mars 2010 (endret) Jeg synes ikke det er frekt av deg å si fra på en pen måte. Det kan jo hende at huseierne ikke engang har tenkt på at du ikke får sove. Hvis de nettopp har isolert mellom barnerommet og leiligheten din er det sannsynlig at de ikke engang vet at det ikke er godt nok isolert. Siden ingen er synske, er det greit med konstruktive tilbakemeldinger. I tillegg har vi jo ulik støyfølsomhet. Noen vil ikke våkne om huset raser sammen, mens andre reagerer om en katt lister seg forbi utenfor vinduet, for å sette det på spissen. Det er mange måter å vinkle en slik samtale på. Hvis din tilbakemelding kan hjelpe dem i framtidige leieforhold kan det hende de blir riktig fornøyd Endret 22. mars 2010 av Spinell
Nimorna Skrevet 22. mars 2010 #16 Skrevet 22. mars 2010 De har plass til å flytte babyen opp, men de lar den likevel ligge nede der hvor du bor? Kan høres ut som de er like plaget av ulydene til ungen som det du er. :gjeiper: Ville de være villige til å flytte skrikerungen sin tror du? Om jeg var deg ville nok jeg ha flyttet rimelig raskt om ikke det bedret seg.
Gjest Glør Skrevet 22. mars 2010 #17 Skrevet 22. mars 2010 Har du sagt fra i det hele tatt? Dersom de har isolert kan det jo hende de tror at alt er i orden. Så hvis ikke si ifra på en pen måte ihvertfall, de vil jo ikke få leid ut dette over noe tid senere heller, hvis de ikke får klar beskjed, så det er jo i alles interesse. Ellers så må man regne med å høre andre når man bor tett på dem, og med mindre du skal ha en enebolig er ikke det å kjøpe egen bolig noen garanti. Klokka åtte er ikke spesielt tidlig heller, så lenge det er stille mellom 23 og 07 har du nok lite rettigheter, men du har jo alltid lov å flytte ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #18 Skrevet 23. mars 2010 Jeg forstår deg kjempe godt. Det er ikke noe gøy å bli vekket tidlig i helgene. Hvert fall ikke hvis man har vært ute på byen. Kan de ikke bare flytte den ungen til et anna rom hvis de har??
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #19 Skrevet 23. mars 2010 Har du sagt fra i det hele tatt? Dersom de har isolert kan det jo hende de tror at alt er i orden. Så hvis ikke si ifra på en pen måte ihvertfall, de vil jo ikke få leid ut dette over noe tid senere heller, hvis de ikke får klar beskjed, så det er jo i alles interesse. Ellers så må man regne med å høre andre når man bor tett på dem, og med mindre du skal ha en enebolig er ikke det å kjøpe egen bolig noen garanti. Klokka åtte er ikke spesielt tidlig heller, så lenge det er stille mellom 23 og 07 har du nok lite rettigheter, men du har jo alltid lov å flytte ut. Jeg synes 8 er veldig tidlig. Spesielt i helgene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå