addict Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Spurte mamma om jeg hadde hatt den 5. barnesykdom og hun sa at jeg ikke hadde det, utifra hva vi vet. Jeg er derfor mest sannsynlig ikke immun. Vi skal i bursdag i morgen (selskap med ca 20 pers). Jeg kjenner ingen der bortsett fra brødrene til sambo og dama til svigerbror. Hun skal ha med barnet sitt. Det er jo naturlig at jeg kommer til å sitte mye med dem. Problemet er at hun nevnte at barnet hennes var hos legen på fredag og det er blitt påvist at han har den 5. barnesykdom. Han har hatt feber i over en uke og har nå fått utslett men er feberfri. Altså på bedringens veg. Googlet litt og fant denne infoen om den 5. barnesykdom: "Hvem er spesielt utsatt? * Gravide som ikke har hatt den femte barnesykdom * Personer med nedsatt immunforsvar * Personer med visse former for kroniske mangeltilstander i blodet Gode råd * Å ha et kjølig rom eller kalde omslag kan lindre eventuell kløe * Dersom man er gravid eller er usikker på om man er det, anbefales det at man kontakter sin lege for å få tatt en blodprøve * Gravide som smittes har en risiko på ca. fem prosent for at sykdommen overføres til fosteret. Dersom dette skjer kan det føre til ufrivillig abort eller fosterdød. Sjansen for dette er likevel liten. Skulle fosteret bli smittet og få alvorlig blodmangel, kan det være mulig å behandle fosteret med blodtransfusjon mens det er i livmoren. Den femte barnesykdom og arbeid Dersom en gravid kvinne kommer i kontakt med parvovirus B19 på arbeidsplassen, bør hun ta en blodprøve for å se om hun hatt sykdommen. Om hun ikke er immun bør hun be legen om sykmelding, slik at hun ikke utsettes for smitte. " Kilde Det står også at "En person som er smittet med parvovirus B19 (den 5. barnesykdom) kan smitte andre fra vel en uke før sykdommen bryter ut (inkubasjonstid). Når pasienten får symptomer er han ikke lenger smittebærende. Det går fra en til tre uker fra man er smittet til sykdommen bryter ut. " Jeg må si det såklart skremmer meg å lese hva som KAN skje med babyen om jeg blir syk, selv om sjansen er veldig liten. Jeg er også under risikogruppen på enda et punkt, fordi jeg har veldig lavt immunforsvar og blir fort syk (hadde frikort på mitt andre år hos legen i 2009).. Samtidig så vil jeg ikke være hysterisk. Tenker det går bra siden gutten har fått symptomer og dermed ikke skal være smittefarlig, og jeg trenger jo ikke være oppi han heller. Er dere enige i det? Eller har dere noen andre invendinger? Er så redd for å være uansvarlig, vet ikke helt hvor grensa går, så plis ikke kjeft på meg for at jeg er bekymret.. Vil ikke utsette babyen i magen for noen fare, og tenker jeg må være EKSTRA forsiktig siden immunforsvaret mitt er på bånn.
Concertina Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Jeg ville ikke dratt, et vennepar av meg har en gutt som hadde den 5. barnesykdommen, de fikk beskjed hos legen at hun anbefalte at gravide holdt seg unna i hvertfall 4-5 dager til for sikkerhetsskyld(da hadde han hatt både utslett og feber i over en uke og skulle derfor ha vært smittefri). Det er ikke hysterisk... Jeg endte med å ta en blodprøve for å sjekke om jeg var smittet eller ikke (siden jeg hadde vært sammen med han mye FØR det brøt ut), jeg var rimelig engstelig og fikk snakket endel med jordmor, men jeg var heldigvis immun (hadde hatt sykdommen før). Som oftest så går det bra OM man blir smittet, men da er det viktig å få tatt en blodprøve og sjekka om man er smittet slik at dersom man er det så får man oppfølging gjennom svangerskapet.
Britt Banditt Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Jeg hadde ikke vært i tvil, hadde ikke dratt!
einna Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Jeg hadde heller ikke dratt om jeg var gravid. Ikke kun pga risikoen, men også på grunn av at jeg hadde stresset lenge etterpå, og det er jo heller ikke bra.
addict Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2010 Jeg ringte føden og spurte, rakk ikke å lese her før jeg dro. Jordmor sa at siden han ikke skulle være smittefarlig lengre så kunne jeg dra hvis jeg passet på å ikke være oppi han. Så jeg holdt meg unna og hadde ingen kroppskontakt med han eller mamman eller leker eller noe. Har litt klump i magen nå, siden jeg dro.. Skal til legen i april nå, så jeg får ringe å bestille noen ekstra blodprøver for å være på den sikre siden. Føler meg fæl...
einna Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Ikke føl deg fæl, du gjorde jo alt rett. Ringte jordmor og holdt deg unna gutten Tror nok jordmor har hakket mer peiling enn oss på KG Skjønner at du er stressa, hadde jeg selv (som skrevet) vært, men sjansene er utrolig små, og du har nok egentlig ingenting å frykte. Ta noen ekstra blodprøver for å roe nervene og være på den supersikre siden, og prøv å tenke på andre ting. Klem fra meg!
*Numi* Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Ikke føl deg fæl når du til og med ringte jordmor for å forhøre deg før du dro. Det gikk nok bra!
addict Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2010 Jaaa, men følte ikke hun helt visste hun heller, for hun var veldig sånn "njaa, det skal vel gå fint, er han ikke symptomfri?".. Liksom, nesten like spørrende som meg. Men hun har jo mye erfaring, og hadde det vært veldig stor risiko så hadde hun nok visst av det. Skal uansett til legen om 2 uker nå, så får jeg sjekket Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå