Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Arbeidsgiveren min kontaktet en webdesigner han fikk anbefalt gjennom andre, til å utarbeide et forslag til design på hjemmeside til oss. Han leverte først ett forslag, som mildt sagt var crap. Etter at vi igjen forklarte hva vi var ute etter, leverte han nok et forslag som falt fullstendig igjennom, og det ble klart for oss at vi overhodet ikke snakket samme språk. Det ble aldri gjort noen muntlig eller skriftlig avtale om evt honorar, hverken på forslag eller ferdig produkt. Nå har fyren presentert oss en faktura på 16.ooo kroner for jobben han mener å ha gjort, fordi han mener han hadde et arbeidsoppdrag, mens arbeidsgiveren min står steilt på at han skulle levere et forslag, ikke ga oss det vi var ute etter, og dermed ikke kan kreve betaling. Jeg tenker jo at jeg både i webdesignerens og arbeidsgiveren min sitt sted helt klart ville sikret meg med en skriftlig avtale hvor alle forbehold ble tatt mht disse tingene. Men hva er egentlig riktig her? Noen med erfaring eller fasit?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Det er ikke uvanlig å betale for forslag, men det er jo noe man må avtale på forhånd. Hvis denne designeren har hatt oppdrag for dere før og dere har brukt produktet kan det være at han regnet med at det var en formalitet. Men jeg har selv nektet å betale for layout arbeider som en del av en tilbudsforespørsel fordi det aldri var klarlagt at vi skulle betale et slikt arbeid. Dette firmaet hevdet at det forelå en skriflig bestilling som jeg bad dem vennligst oversende. Etter dette ble det stille. Jeg tenker at designeren burde sikret seg betaling for forslaget sitt i en avtale og dersom det aldri har vært nevnt betaling før nå så er det designerens tap.
Ronso Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Det finnes ingen fasit på hva som er riktig, men kanskje noe "beste praksiser" en burde følge. Selv jobber jeg som freelance webdesigner/ utvikler, og jobber på en litt annen måte. #1 BEHOVSUNDERSØKELSE Dersom det fra kundens side ikke foreligger en ferdig case-beskrivelse - som i detalj beskriver prosjektmål, budsjett og tidsrammer, benytter jeg som oftes en behovsundersøkelse jeg ber kunden svare på. En slik undersøkelse kartlegger viktige ting jeg trenger å vite i forkant av et prosjekt. Ofte bidrar denne undersøkelsen til å kartlegge ting som kunden kanskje ikke selv hadde tenkt på. #2 PITCH-MØTE På bakgrunn av svarene jeg får, har jeg noenlunde klart for meg hva kunden ønsker. Jeg ber deretter om et pitch-møte, siden jeg alltid mener det er positivt å møte mennesker face-2-face. Møtet lar meg presenterer meg selv, min kompetanse og tidligere arbeid (portfolio). I samme møte ber jeg kunden legge frem sitt case. På bakgrunn av undersøkelsen, kan jeg allerede ha forberedt noen presentasjoner som viser andre eksisterende webløsninger "i samme kategori" som kundens prosjekt. Legger ikke mye arbeid i dette, men altså klipp/ lim fra web til powerpoint. Vi diskuterer disse løsningene, ser på positive/ negative sider, hva kunden liker/ misliker etc. #3 COMMUNICATION BRIEF På bakgrunn av undersøkelsen og pitch-møtet, har jeg nå klart for meg hva prosjektet vil innebære. Kompleksitet, tidsramme, kostnader, teknologi, behov for eksterne ressurser, ansvarsområder, innhold, lansering, vedlikeholdsstrategi etc. Jeg sammenfatter alt dette i et mandat jeg kaller for "Communication Brief". Dette blir på en måte et skriftlig dokument som beskriver caset slik jeg oppfatter det. Dette sendes til kunden for revisjon. Når vi blir enige om at "dette er det som skal lages", setter jeg opp tilbudet. #4 TILBUD Tilbudet deler jeg som oftest inn i delfaser. Jeg spesifiserer også at jeg fakturerer kunden delvis, etter hver fase-leveranse. På denne måten får jeg inn penger for det arbeidet jeg faktisk gjør, og kunden får alle del-leveranser de betaler for. Ønsker en å avbryte prosjektet før det er fullført, er det ingen som føler seg snytt. Fasene er som regel: Fase 0: Oppstartsfase Leveranse: Communication Brief/ tilbud Fase 1: Idé og utdyping Leveranse: Domenemodell, use-case diagrammer, arbeidsflyt, wireframes (skall-skisser) Fase 2: Grafisk design Leveranse: Fargepalette, mood-board, font-valg, Photoshop-filer Fase 3: HTML/ CSS Prototype Leveranse: Kildekode statistke sider, evt javascript, webgrafikk (slices) Fase 4: Implementering i publiseringsløsning Leveranse: Templates, programmkode, tilgangskontroll Fase 5: RELEASE :-) (Fase 6): Vedlikehold, Avhengig om det er laget strategi for vedlikehold eller ikke, kan fase 6 utvides til et eget prosjekt. Som sagt så er Fase 0 et sjansespill for min del. Jeg risikerer å bruke tid på en brief, møteforberedelser og lignende, uten å vinne prosjektet. Men denne prisen er likevel så liten, i forhold til å lage skisser på feil grunnlag. Har ikke jeg forstått oppgaven, hvordan kan jeg da lage et forslag som kunden vil betale for? Min filosofi er, å tidligst mulig, definere ansvarsområder for prosjektet. Jeg er webdesigner, og fagperson på mitt felt. Derfor forsøker jeg også å underbygge de designmessige valgene jeg gjør underveis. Ved å holde tett dialog med kunden, innvolvere og engasjere dem, tror jeg det etableres et tillitsforhold som er viktig å ta vare på. Jeg betrakter meg selv som problemløser. Design går ut på å løse problemer, ikke bare farge og form. Klarer jeg å kommunisere dette til kunden, blir det enklere for dem "å kjøpe" de løsningene jeg leverer. Konklusjonen er etter min mening, at designer ikke bør jobbe gratis, bare for å få prosjektet. Det er useriøst og undergraver bransjen. Jeg styrer unna kunder som krever dette. Kunden bør heller gjøre valg av webdesigner basert på: - Designers tidligere arbeid - Referanser - Designers kompetanse - Kvalitet på prosess/ prosjektplanlegging - Personlig kjemi - Tilbud
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Jeg har nettopp vært gjennom en utvelgelsesprosess for et webdesign selv. Vi leide inn uavhengig konsulent som skulle hjelpe oss å vurdere vårt behov og lage kravspesifikasjon. Denne tjenesten betalte vi for. Neste fase var invitasjon på bakgrunn av vår spesifikasjon til 3 ulike designfirma om designet der de fikk penger for å lage et forslag ut fra en forhåndsdefinert ramme. Deretter arbeidet vi videre med designet vi valgte. Freelance eller ikke: forventer man å få betalt må man klargjøre på forhånd at betaling for designforslag er forventet eller så er man avhengig av kundens gode vilje for å få betalt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Tusen takk for informative og nyttige svar!
lintin Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Det er slett ikke uvanlig å måtte betale for utkast og forslag. Jeg bruker et stort byrå til webdesign og kommer sikkert aldri til å slutte å irritere meg over at vi betaler for både gode og dårlige forslag/ideer med forklaringen "en time er en time". Byrået vi bruker sender også faktura på briefing og tid medgått til å beskrive oppdraget. Er sikkert eneste bransjen som kan tar betalt for å få et oppdrag..
Gjest gjestdeluxe Skrevet 21. mars 2010 #7 Skrevet 21. mars 2010 Arbeidsgiveren min kontaktet en webdesigner han fikk anbefalt gjennom andre, til å utarbeide et forslag til design på hjemmeside til oss. Han leverte først ett forslag, som mildt sagt var crap. Etter at vi igjen forklarte hva vi var ute etter, leverte han nok et forslag som falt fullstendig igjennom, og det ble klart for oss at vi overhodet ikke snakket samme språk. Det ble aldri gjort noen muntlig eller skriftlig avtale om evt honorar, hverken på forslag eller ferdig produkt. Nå har fyren presentert oss en faktura på 16.ooo kroner for jobben han mener å ha gjort, fordi han mener han hadde et arbeidsoppdrag, mens arbeidsgiveren min står steilt på at han skulle levere et forslag, ikke ga oss det vi var ute etter, og dermed ikke kan kreve betaling. Jeg tenker jo at jeg både i webdesignerens og arbeidsgiveren min sitt sted helt klart ville sikret meg med en skriftlig avtale hvor alle forbehold ble tatt mht disse tingene. Men hva er egentlig riktig her? Noen med erfaring eller fasit? Det er ikke inngått noen avtale om honorar. Da står dette feltet åpent for 3 utfall: 1) arbeidsgiver har rett, 2) web-designeren har rett og 3) begge har rett (eller ingen har helt rett). Det var din arbeidsgiver som kontaktet web designeren, og ikke motsatt. Det tolker jeg som "oppsøkende virksomhet" fra din arbeidsgivers side: det var den som ville ha produktet. Det å bli kontaktet for å komme med et forslag er å bli kontaktet for å gjøre et forslag til noe som kan bli et stykke arbeid, eller også kun et stykke arbeid (selve forslaget). I dette tilfellet ble det ikke noe mer arbeid, fordi forslagene ble forkastet. Om web designeren hadde vært etablert med mange oppdrag, ville h*n kanskje ha hatt klar forslag på forhånd, slik at h*n slapp å lage helt nye for hver gang noen ville ha et forslag? Uansett, et stykke arbeid må gjøres. På den annen side, er det mulig at det ligger i kortene i bransjen, at når noen ber om et tilbud/forslag, så gjelder ikke dette som arbeid før inntil et forslag er akseptert, og at en kontrakt først inngås etter goskjent forslag. Utfallet blir derfor avhengig av innfallsvinkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå