Gjest Zienna Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 (endret) En av mine nærmeste venninner har de siste månedene vært langt nede. Dette er noe bare jeg og kjæresten hennes vet om. De siste ukene har hun betrodd meg mye som gjør at jeg synes hun bør oppsøke profesjonell hjelp. Jeg har luftet ideen for henne, men hun påstår hardnakket at det "går over". Depresjonen har vart siden senhøsten 09, og forverret seg på nyåret, så jeg har vanskelig for å tro at det stemmer. Jeg får så vondt av å se henne langt nede, kanskje spesielt fordi jeg vet at hun setter på seg en maske når hun omgås alle, også familie og kjæreste. Det er bare sammen med meg hun kan gråte, være forbanna og fortelle hvordan hun har det. Jeg vil selvfølgelig fortsette å være der for henne, men er det andre som har tips til hva jeg kan gjøre? Edit: skrivefeil Endret 20. mars 2010 av Zienna
LillePetrine Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Nå kjenner jeg ikke detaljene hennes, men om du virkelig tror hun drar fordeler av å snakke med en profesjonell, så ville jeg fortsatt med å foreslå dette. Hovedargumentet er nemlig at om man har depresjon, og selv om dette er noe som "går over", så kan en profesjonell få igang prosessen raskere. Hun merker jo selv at dette har vart en stund, og at ting virker håpløse. Hun trenger noen som kan gi henne nye perspektiver og nye løsninger, for det virker jo som om det er vanskelig for henne å finne dem selv. Så fortsett å backe henne opp, og foreslå at hun snakker med noen. Prøv også å få henne til å prøve å isolere områdene i livet sitt som hun føler er problematiske. Kanskje det hjelper om hun prøver å definere og avgrense de tingene hun ikke føler hun klarer. Da kan det virke mer "håndterlig".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå