sapfo Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Har forstått det slik at man som norsk statsborger ikke trenger visum for ferie under 90 dager, men et såkalt grønt kort?? Noen som vet hva som kreves for å få dette? Og i hvor lang tid i forveien jeg må søke? Må flyreise og hotell være booket før jeg kan få det? Takkfor svar!
Gjest Mahareth Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Da vi reiste til usa måtte vi ikke søke om noe, men fikk spørsmål om hvilket formål reisen hadde da vi landet på flyplassen i usa. Har aldri hørt om noe grønt kort man må søke om for å reise på ferie dit, men om du vil jobbe må du ha det tror jeg.
Titti72 Skrevet 20. mars 2010 #3 Skrevet 20. mars 2010 Du finner ESTA søknad på nettet, fyller ut og sender inn, så får du den godkjent med en gang. Print den ut og ta med deg på reisen. På vei over til USA får dere et kort (grønne) som skal fylles ut, og vises når du kommer i imigrasjonen (heter det det tro?) i USA. De godkjenner deg, og så viser du / stempler den når du er på vei tilbake. Men du MÅ fylle ut ESTA før du reiser (den er gratis, noe "hjelper" deg og det koster opptil 30 dollar).
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Jeg trodde ESTA tok over for det gamle Green Card som man tidligere fylte ut på flyet på vei til USA jeg? :klø: Men blir uansett spurt om formål med reise osv i immigrasjonen når man ankommer, og de kan nekte deg innreise selvom man har fått godkjent visum-fri reise via Visa Waiver Program. Har du første søkt på ESTA-sidene og fått innvilget gjelder dette så mange reiser du ønsker i en to-års periode, eller til passet ditt fornyes, om det skjer før to år har gått. Du trenger IKKE å ha bestilt reisen før du søker på ESTA-sidene.
Jesse Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Jeg trodde ESTA tok over for det gamle Green Card som man tidligere fylte ut på flyet på vei til USA jeg? :klø: Men blir uansett spurt om formål med reise osv i immigrasjonen når man ankommer, og de kan nekte deg innreise selvom man har fått godkjent visum-fri reise via Visa Waiver Program. Har du første søkt på ESTA-sidene og fått innvilget gjelder dette så mange reiser du ønsker i en to-års periode, eller til passet ditt fornyes, om det skjer før to år har gått. Du trenger IKKE å ha bestilt reisen før du søker på ESTA-sidene. Det trodde jeg også, helt til jeg satt på flyet til NY i sommer og fikk utdelt Green Card. Men det skal nok det på sikt.. (mulig det har gjort det nå..)
Lady Lovelylocks Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Måtte fylle ut på flyet i februar også.
Colargol Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Har forstått det slik at man som norsk statsborger ikke trenger visum for ferie under 90 dager, men et såkalt grønt kort?? Noen som vet hva som kreves for å få dette? Og i hvor lang tid i forveien jeg må søke? Må flyreise og hotell være booket før jeg kan få det? Takkfor svar! Hei der! Om du har et elektronisk pass så trenger du ikke gjøre noe mer enn å registrere deg hos Esta. Du får svar på registreringen etter max.72timer (bare om det er noe spesiellt), mest sannsynlig med en gang. Du finner alle svar her (om Esta) og her (Om Visa Waiver) gjennom sidene hos den Amerikanske ambassaden i Oslo.
Wickwire Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Dette MÅ fylles ut dobbelt. Både på esta og I94W skjemaet man får på flyet. Prossedyrene med kun online registering er ikke tatt i brukt. Gjør hva dere vil, men det blir bråk på flyplassen om skjemaet ikke er utfylt!
Colargol Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Dette MÅ fylles ut dobbelt. Både på esta og I94W skjemaet man får på flyet. Prossedyrene med kun online registering er ikke tatt i brukt. Gjør hva dere vil, men det blir bråk på flyplassen om skjemaet ikke er utfylt! Øh, det står jo ganske klart på nettsidene til ambassaden da! Kan man ikke stole på de som sitter med faisten så vet jeg ikke! Det står nemlig: Fra 12. januar 2009 må alle som skal reise til USA uten visum, på forhånd registrere seg elektronisk via ESTA.
Gjest strykebrett Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Stemmer at man må registrere seg på forhånd, men man må fylle ut det grønne skjemaet i tillegg. Det eneste ts trenger å gjøre er å få godkjent ESTA på nettet, det grønne skjemaet får man utdelt på flyet og fyller ut der, ikke noe problem
Vivil Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 Så rart.. Jeg reiste inn og ut av USA 6 ganger i fjor (2009) uten å gjøre noe på forhånd. Fikk bare utlevert visumet du skal fylle ut på flyet. Jeg hører også at man må registrere seg på forhånd, men jeg har som sagt aldri gjort det.
Wickwire Skrevet 29. mars 2010 #12 Skrevet 29. mars 2010 Hvis du ikke registerer deg på esta men fyller ut skjemaet kommer du fortsatt inn.
Gjest Maxtor Skrevet 29. mars 2010 #13 Skrevet 29. mars 2010 Jeg ble trukket inn til hver eneste hersens sikkerhetssjekk når jeg reiste inn i Usa 12 Januar. Og der ble jeg bedt om å legge fram nummeret mitt fra Esta registreringen. Så jeg anbefaler at du registrerer deg og ikke risker på at det går bra uten registrering.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #14 Skrevet 29. mars 2010 Så rart.. Jeg reiste inn og ut av USA 6 ganger i fjor (2009) uten å gjøre noe på forhånd. Fikk bare utlevert visumet du skal fylle ut på flyet. Jeg hører også at man må registrere seg på forhånd, men jeg har som sagt aldri gjort det. Hvorfor tar noen sjansen på at den lange flyturen til USA er forgjeves, når de har hørt om regelen, og det er kjapt og enkelt å fylle ut skjemaet? Når dette står på blant annet ambassadens sider: "Fra 12. januar 2009 må alle som skal reise til USA uten visum, på forhånd registrere seg elektronisk via ESTA. " Helt ubegripelig tankegang at noen da heller tenker jaja, det gikk bra uten sist, så da prøver jeg igjen. Er noen virkelig så hypp på å bli stoppet og sendt hjem etter en så lang og dyr flytur? Heller enn å bruke noen minutter på skjemaet? Det blir forsåvidt deres eget problem, men jeg ville ikke rådet andre til å følge samme tankegangen
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #15 Skrevet 2. april 2010 Nå skal vi granskes enda nøyere. Forsåvidt bedre å bli silt ut før avreise enn i ankomsthallen etter et titalls timer på fly :gjeiper: http://www.aftenposten.no/reise/article3589960.ece
Glitnir Skrevet 5. april 2010 #16 Skrevet 5. april 2010 Har forstått det slik at man som norsk statsborger ikke trenger visum for ferie under 90 dager, men et såkalt grønt kort?? Noen som vet hva som kreves for å få dette? Og i hvor lang tid i forveien jeg må søke? Må flyreise og hotell være booket før jeg kan få det? Takkfor svar! Jeg trodde ESTA tok over for det gamle Green Card som man tidligere fylte ut på flyet på vei til USA jeg? :klø: Men blir uansett spurt om formål med reise osv i immigrasjonen når man ankommer, og de kan nekte deg innreise selvom man har fått godkjent visum-fri reise via Visa Waiver Program. Har du første søkt på ESTA-sidene og fått innvilget gjelder dette så mange reiser du ønsker i en to-års periode, eller til passet ditt fornyes, om det skjer før to år har gått. Du trenger IKKE å ha bestilt reisen før du søker på ESTA-sidene. Det trodde jeg også, helt til jeg satt på flyet til NY i sommer og fikk utdelt Green Card. Men det skal nok det på sikt.. (mulig det har gjort det nå..) Visa Waiver Program og Green Card er IKKE det samme. VWP er visumfri innreise til USA for visse statsborgere med visse kriterier til både reisens formål, lengde og personens personlige forhold, mens Green Card er permanent oppholdstillatelse til USA. Skjemaet som du fyller ut på flyet for VWP er grønt ja, men har ikke noe med Green Card å gjøre... Hvorfor tar noen sjansen på at den lange flyturen til USA er forgjeves, når de har hørt om regelen, og det er kjapt og enkelt å fylle ut skjemaet? Når dette står på blant annet ambassadens sider: "Fra 12. januar 2009 må alle som skal reise til USA uten visum, på forhånd registrere seg elektronisk via ESTA. " Helt ubegripelig tankegang at noen da heller tenker jaja, det gikk bra uten sist, så da prøver jeg igjen. Er noen virkelig så hypp på å bli stoppet og sendt hjem etter en så lang og dyr flytur? Heller enn å bruke noen minutter på skjemaet? Det blir forsåvidt deres eget problem, men jeg ville ikke rådet andre til å følge samme tankegangen Veldig enig! Man får mene hva man vil om innreisereglene til USA, men hvorfor lage potensielt ekstra trøbbel for seg selv?
Vivil Skrevet 12. april 2010 #17 Skrevet 12. april 2010 Hvorfor tar noen sjansen på at den lange flyturen til USA er forgjeves, når de har hørt om regelen, og det er kjapt og enkelt å fylle ut skjemaet? Når dette står på blant annet ambassadens sider: "Fra 12. januar 2009 må alle som skal reise til USA uten visum, på forhånd registrere seg elektronisk via ESTA. " Helt ubegripelig tankegang at noen da heller tenker jaja, det gikk bra uten sist, så da prøver jeg igjen. Er noen virkelig så hypp på å bli stoppet og sendt hjem etter en så lang og dyr flytur? Heller enn å bruke noen minutter på skjemaet? Det blir forsåvidt deres eget problem, men jeg ville ikke rådet andre til å følge samme tankegangen Jeg visste ikke at det var en slik regel. I tillegg så var det skolen min hvor jeg skulle studere som fortalte at det ikke var noe problem. Jeg reiste til og med hjem uten pass sist gang fordi jeg hadde mistet det. Ganske sprøtt at det gikk, men det var ikke noe problem så lenge jeg hadde en politirapport på at passet mitt hadde blitt stjålet. Jeg er enig med dere at det er tåpelig å ta sjansen på å reise igjennom når man vet det er en regel, men som sagt visste jeg det ikke og fikk beskjed om at det ikke var noe problem.
Purple Basil Skrevet 7. juni 2010 #18 Skrevet 7. juni 2010 Når man registrerer seg elektronisk, må man skrive ut bekreftelsen man får? Eller kan de se det når man kommer til passkontrollen i USA?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå