Gå til innhold

De forteller deg ikke at de har bursdag...  

34 stemmer

1. 1. Har du da ansvaret for å huske dem (Nærmeste fam, kjæreste og bestevenner), og gratulere?

• Hvis de ikke forteller deg at de har bursdag, så drit i det med god samvittighet!!!
    • Det er ditt ansvar å huske dem og gratulere dem uansett!
    • Hvis de sier fra uken før, ja, hvis de ikke sier noe, nei!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis ikke moren, søsteren eller besteveninnen min forteller meg at de har bursdag, kan jeg bare late som jeg glemmer det da? Uten at de har rett til å bli fornermet fordi de hverken får telefon, kort eller gave?

Kan jeg gjøre dette med god samvittighet?

Håper noen vil svare...

(Spørsmålet har kommet opp etter en annen tråd jeg har om hva du ville gjordt hvis alle glemte bursdagen din. Jeg ønsker å spør om dette nye spørsmålet spesifikt i ny tråd, så det ikke drukner i den andre tråden. Beklager hvis noen synes jeg stjeler spalteplass)

Endret av inga:)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke bursdager har noe med ansvar å gjøre..

Jeg er veldig glemsk selv, kom på langt utpå kvelden at søsteren min hadde bursdag, men hadde heldigvis husket det noen dager før og sendt et kort. Men på selve dagen var det helt borte fra hodet mitt.

Synes det virker ganske smålig å skulle late som om man glemmer bursdagen til noen bare fordi de ikke sier i fra.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg ville blitt svært flau om jeg ikke hadde husket bursdagen til mor, søster, samboer eller besteveninne. Hadde noen av de glemt min hadde jeg blitt sint. Uansett om jeg hadde nevnt det på forhånd eller ikke.

Synes forøvrig at det holder med en sms til alle sammen, det viktigste er da at jeg viser at jeg bryr meg.

Skrevet

Krysset av for det siste jeg...

Men egentlig synes jeg ikke det er noe ansvar å huske bursdager. I min familie har aldri bursdager vært noen stor sak så jeg er rett og slett ikke på alerten når det gjelder slikt. Dermed glemmer jeg dager i hytt og pine. Har prøvd å legge inn "bip" på de nærmeste på mobilen så jeg skal ha en sjans til å huske deres dager og sende en SMS eller noe, men gaver styrer vi ikke med med mindre det er runde dager.

Skrevet

Synes ikke bursdager har noe med ansvar å gjøre..

Jeg er veldig glemsk selv, kom på langt utpå kvelden at søsteren min hadde bursdag, men hadde heldigvis husket det noen dager før og sendt et kort. Men på selve dagen var det helt borte fra hodet mitt.

Synes det virker ganske smålig å skulle late som om man glemmer bursdagen til noen bare fordi de ikke sier i fra.

Jo det er greit nok...

Men hvis "jeg hadde glemt det" fordi de ikke sa ifra, har de da rett til å bli fornermet på meg?

Skrevet

Å blir såret, fornærmet og lei seg er da ingen rettighet, det er en følelse. Den er enten rasjonell eller irrasjonell, men rett til å føle det vi føler har vi uansett.

Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig har man ansvar for å huske bursdagen til kjæreste, familie og bestevenn. Og dersom man glemmer det ber man om unnskyldning og er ydmyk og flau!

Jeg husker det var en gang min daværende bestevenninne ikke gratulerte meg med dagen. Dette var etter at hun ikke betalte tilbake penger hun skyldte meg. Så nei, det var nok ikke tilfeldig at hun "glemte" det. Og vennskapet er selvsagt over.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo det er greit nok...

Men hvis "jeg hadde glemt det" fordi de ikke sa ifra, har de da rett til å bli fornermet på meg?

Det er meningen man skal notere ned og huske bursdagen til de aller nærmeste, selvfølgelig. Bestevenninne skal man huske på, men når det gjelder andre venninner er det ikke alltid man er klar over bursdagen. Så det kommer an på hvor nært vennskapet er.

Skrevet

Jeg har en lei tendens til å glemme bursdager, og selv om jeg spør hvert år er det bare måneden som har festet seg, ikke dagen. Jeg stemte på "Mitt ansvar" fordi jeg synes det er en fin gest å gratulere nære og kjære med dagen, men også fordi jeg synes det høres sært ut når andre enn små barn minner deg på at de har bursdag snart. Det betyr ikke at jeg mener det er verdens undergang om man glemmer det, men det kan nok oppleves som ganske sårt for den som blir glemt. Bursdagsbok er en fin ting. Der kan du skrive inn alle for å være sikker på at de ikke blir glemt. Bare så synd at jeg har rotet bort min, da... :sukk:

Skrevet

Hvis folk ikke nevner bursdagen med ett ord så kan de ikke forvente at omgivelsene skal gi oppmerksomhet. Samtidig så er det sært å late som om man glemmer.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis folk ikke nevner bursdagen med ett ord så kan de ikke forvente at omgivelsene skal gi oppmerksomhet. Samtidig så er det sært å late som om man glemmer.

Bevare meg vel. Det er da en selvfølge at man selv husker bursdagen til sine foreldre, søsken, kjæreste og bestevenninne. Forundrer meg at noen her mener at den som har bursdag skal minne dem på det! :ler:

Men Inga, ts, det virker som uansett hvor mye vi sier at familien din, kjæresten og dine nærmeste venner burde husket bursdagen din, så tar du det ikke inn. Har du ikke konfrontert noen av dem ennå? Du kan jo starte med å si til kjæresten din at det var slemt at han ikke ville feire bursdagen med deg eller gratulerte deg med dagen. Og si "bye bye"! :jepp:

Skrevet

Bevare meg vel. Det er da en selvfølge at man selv husker bursdagen til sine foreldre, søsken, kjæreste og bestevenninne. Forundrer meg at noen her mener at den som har bursdag skal minne dem på det! :ler:

Jeg svarte på litt generlt grunnlag. De aller nærmeste skal selvsagt huske bursdagen.

Skrevet (endret)

Jeg husker broren min, foreldrene mine, de fleste eks-damer, et par kamerater, og om jeg snakker med de på bursdagen så gratulerer jeg, men orker ikke kontakte de bare for å gratulere med dagen.. synes ikke det er så stor prestasjon å ikke ha dødd det siste året.

Endret av Facepainter
Gjest Gjest
Skrevet

men orker ikke kontakte de bare for å gratulere med dagen.. synes ikke det er så stor prestasjon å ikke ha dødd det siste året.

Hjelp, så kule vi er... :fnise:

Skrevet

Nære venner og familie synes jeg man skal huske uansett om de har hintet eller ikke. Andre bør ikke bli fornærmet om folk glemmer bursdagen deres om de ikke har sagt noe.

I ditt tilfelle, bør ingen bli fornærmet om du "glemmer" bursdagen deres. Uansett hvor nærme de er!

Skrevet (endret)

Jeg synes også at man bør ha kontroll over de nærmeste, selv om det nok som oftest er min mor som gjør med obs på hvem som fyller år når. Venner og kjente husker jeg som oftest på fordi jeg ser det på Facebook.

Å glemme det med vilje synes jeg bare blir patetisk og slemt. Hva er vitsen med det, liksom?

Dessuten, det ville vært ganske sløvt om f.eks. min onkel ringte meg for å fortelle at "Heisann, du, jeg har bursdag i dag, jeg"... ;)

Endret av TKP
Skrevet

Men Inga, ts, det virker som uansett hvor mye vi sier at familien din, kjæresten og dine nærmeste venner burde husket bursdagen din, så tar du det ikke inn. Har du ikke konfrontert noen av dem ennå? Du kan jo starte med å si til kjæresten din at det var slemt at han ikke ville feire bursdagen med deg eller gratulerte deg med dagen. Og si "bye bye"! :jepp:

joda, tusen takk for svar :) jeg er bare fryktelig forvirret, fordi noen mener jeg er storforlangende, og noen mener det motsatte. Jeg har aspergers syndrom, og er visst ikke så flink til å forstå sosiale etiketter som andre, og da må jeg spørre. Mulig at jeg virker litt hull i hodet, men jeg synes det er bedre å mase og finne ut av ting enn å gå å spekulere, og lure på ting i evigheter og misforstå...

Jeg klarer ikke å "bestemme" meg for hva jeg tror er naturlig/unaturlig når det er 50/50 hva folk mener, det er ikke at jeg prøver å få oppmerksomhet, det er for å forstå om reaksjonene mine er berettiget eller misforståelse for omgivelsene :) Er glad for hver svar og vinkling jeg får her. Vet ikke om det er rett og slå opp med kjæresten min fordi han alltid glemmer bursdagen min, han har jo andre ting ved seg som er verdt å ta vare på...

Skrevet

Nei, selvsagt skal du ikke dumpe kjæresten din fordi han ikke bryr seg om bursdager. :)

Gjest Smaragd
Skrevet

Jeg ble veldig lei meg det året min aller beste venninne gjennom elle år glemte bursdagen min. Hun ringte tre dager senere og beklaget seg i det lange og det brede. Var fortsatt såret, men kom over det.

Ja - man har "ansvar" selv for å huske andres bursdager.

Har du problemer med å plassere datoer, ja så er det ditt "ansvar" å enten legge det inn i alarmer på kalenderen på telefonen din, eller skrive det ned i en vanlig kalender.

Gutter er som kjent mer slurvete med sånt enn oss damer, og blir vel også mer godtatt om de glemmer noen.

Jeg husker de fleste som jeg har nærmest meg, resten klarer seg med en Facebook hilsen, siden det der popper opp de fleste som har dag ;)

Skrevet

Til sine nærmeste vil jeg så absolutt si at man selv har ansvaret for å huske bursdagen!

Forventer folk virkelig at foreldre, søsken, bestevenner osv. skal si ifra at "på torsdag har jeg bursdag, husk det!" eller noe sånt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...