Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 31 år. Jeg er ca 174cm høy, og veier i overkant av 100kg. Nå har jeg endelig klart å komme til enighet med meg selv om at jeg skal ned i vekt!

Begynte så smått å tenke tanken etter anbefaling fra lege. Jeg fikk skrevet ut Xenical som jeg har tatt sammen med måltidene, men jeg synes ikke det har hatt noen særlig effekt. Har registrert at man tidvis kanskje går ned en eller to kilo, men så føler jeg man like uforklarlig kan legge disse på igjen. Jeg har ikke hatt noe særlig problemer med løs mage når jeg har brukt Xenical heller, så jeg tror kosten i seg selv ikke er så verst, og at dette ikke er fremgangsmåten for meg. Antagelig går det mer på mengden mat, og det kan ikke Xenical hjelpe meg så mye med.

Nå har jeg lyst til å gå et skritt lengre. En venninne av meg er i gang med Nutrilett-kuren, og har gått ned 10 kg på en måned. Desverre synes jeg Nutrilett smaker dritt, og kunne tenke meg en diett som kanskje ikke nødvendigvis får deg til å rase ned kun ved en pulverkur, men kanskje mer en diett bygd opp av noe sunn mat, trening og i tillegg mellommåltider som er veldig kalorifattige. Jeg kan godt bruke mer en måned på 10kilo også, jeg er mer interessert i et resultat som varer. Jeg tror og håper en slik fremgangsmåte også er lurere med tanke på at man skal tilbake til et vanlig kosthold etter tapte kilo, og man har ikke vondt av og allerede nå tilpasse seg noen matvaner som kommer godt ned.

Jeg har snust litt på Nutrilett-produktene, men synes de fleste av dem smaker vondt. Deriblant smoothien. Har også sett litt på Noka-produktene. Noodlene er kjempe gode! Av sjokoladebarene har Atkins choco-bar utpekt seg som favoritt (faktisk ganske god). Har bare prøvd den brownievarianten til Nutrilett i tillegg, og den var ikke noe særlig. Synes også sjokolade-shaken til Noka er ganske grei, om ikke direkte kjempe god, så er det overkommelig.

Mitt forslag, og hva jeg har gjort et par dager nå, er å spise et vanlig måltid per dag. Normalt har dette vært på jobb, da vi har fri lunsj, og godt utvalg. Forsøker å velge sunt da. Har ellers tatt en Noka-noodlerett til middag/kvelds, og ellers spist frukt, Noka shake eller Atkins sjokoladebar som mellommåltider. Er dette noe som fungerer? Har da endt opp med ca et vanlig måltid, og 3-4 enheter av diettprodukter.

Jeg kunne tenke meg å bruke litt vanlig kost istedet for disse diett-produktene. Er det noen som kjenner til noe som er egnet for dette? Hva med disse nye YT-produktene til Tine? Smoothie fra f.eks. Chiquitta (banan og jordbær er kjempe god!)? Andre smoothies eller energidrikker? Eventuelt noen yoghurter? Eller juice/smoothie fra Tropicana? Hva med hjemmelaget smoothie bestående av bare jordbær og banan, eventuelt med litt eplejuice? Disse produktene er det jo enklere å ta med seg etter en avsluttet diett, og er dessuten smaklige alle sammen. Jeg synes det er litt viktig. Synes ikke dietten skal være en ren pine.

Av trening rir jeg 5 dager i uka. Dette har jeg delvis gjort tidligere også, men har nå ny hest som man fysisksett kommer mer til ridning på, og i forhold til trening får kjørt seg mer på. Ved siden av har jeg kjøpt treningskort på SATS. Har som mål å følge en spinningtime fast i uka, i tillegg til å trene på stepmaskin 1-2 dager. SATS-opplegget er noe jeg har lagt inn nå nylig, for å få litt fremgang på ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! :)

Først; ros til deg for at du har bestemt deg å nå dine mål!

Og så; vil du ha en livsstilsendring, eller vil du bare gå ned i vekt og "fortsette med livet ditt"? Beklager at jeg sier det så rett ut, men du bør heller se på det som en livsstilsendring og ikke diett. Jeg personlig kan ikke fordra ordet diett.

Treningen din er det ingenting å si på; et nydelig oppsett! Ridning er kjempegod trening, gøy er det også! Det er viktig å utføre en aktivitet man liker.

Når det gjelder kosthold; dropp Nutrilett og all den "slankematen". Spis ordentlig mat, et godt sammensatt måltid med proteiner, karbohydrater og grønnsaker. Proteiner finner du i kjøtt eller tofu dersom du er veggis, karbohydrater i ris/pasta (spis fullkorn framfor hvitt). "Diett" (merk: livsstilsendring) skal ikke være en ren pine som du sier. Det skal være noe du kan leve med resten av livet - og nyte! Ta en titt på denne siden for et pekepinn på hva du bør spise: Tallerkenmodellen.

Atkins- og allevo-barer er fine dersom du har dårlig tid eller bare trenger litt tilskudd like før en hard treningsøkt, ellers bør du prioritere å spise skikkelig mat. Det er absolutt best.

Bruk tid på å finne ut hvor mye kcal du forbrenner per dag og spis 200-500 kcal mindre enn det, da går du ned i vekt. For å gå ned i vekt på en sunn måte, bør du ta av maks 2 kg i uken. Det er en lang prosess, men når du først har brukt god tid på dette, sitter alt du har lært i bakhodet! Regn med å gå på noen smeller, begå noen tabber - men det er helt OK så lenge du har som mål å være sunn og overholder det. En fast kosedag/hviledag anbefales sterkt, så slipper du å bli lei av å spise sunt hele tiden og dermed sprekke så for å få dårlig samvittighet. Legg vekk den dårlige samvittigheten og ta en dag om gangen - spiser du lite/mye en dag, ikke prøv å kompensere for det dagen etter ved å spise mer/mindre.

Du bør spise 5-6 måltider per dag, kanskje mer siden du trener såpass mye, men dette finner du fort ut av. Ikke spis 2-3 timer før du legger deg, og pass på å ha en fast søvnrytme. Det gjør hele greia mye enklere. :)

Lykke til! :) Gi oss gjerne oppdateringer!

Endret av sunglasses
Skrevet

Gratulerer med at du har bestemt deg for et livsstilsendring!

Det er som Sunglasses sier, dette er (eller bør ikke være) en diett.

Mine tips:

Tren styrketrening. Det trenger ikke være mye, noen sit-ups og pushups på stuegulvet hjemme, eller legg inn en større styrketreningsøkt på SATS, da kan du få hjelp til teknikk også. Ville fokusert på overkroppen da underkoppen nok har en del muskler fra ridingen.

Ikke vær redd for å bli sulten. Jeg vet mange sverger til mellommåltider, og det er ikke galt i seg selv. Problemet, synes jeg blir når man skal spise noe med en gang man kjenner et sug etter ett eller annet. Det kan bli lett å miste oversikten over hvor mye man faktisk har spist. At forbrenningen stopper opp hvis ikke man spiser hver 3-4 time er tull!

Skrevet (endret)

Enigmed innlegg over, gode tips her! Legg som sagt bort alle tanker om diett og fokuser på ordet livsstilsendring. Dette er noe du skal gjøre for helsen sin del og en god helse vil du jo ha resten av livet ditt vel? Derfor er det mye bedre å tenke at du skal legge om livet på en bedre måte for deg selv med tanke på mer enn de nærmeste månedene.

TS: les dette, meget bra artikkel om sunt kosthold:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00006/IS-1259_6467a.pdf

Endret av Lotte28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...