Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Jeg skal opprette facebook-profil. Lurer på om jeg bør bruke mailadr. jeg bruker på jobben eller min private. I adresseboken på jobb-mailen har jeg alle jobbkontakter + de fleste privat-kontakter. Det er også mange av de jeg har kontakt med via jobben som er helt greit å ha som venner på FB, men jeg har ikke lyst til at det blir sendt ut invitasjoner til "hele adresseboken" akkurat da det er kontakter der som er 100% jobbrelatert. Den private mailadr. brukes lite i vennesammenheng så den er det få av mine bekjente som kjenner til. Så jeg lurer rett og slett på hvilken av adressene som er meste hensiktsmessig å bruke. Er det slik at venneforslag og sånn først og fremst tar utgangspunkt i adresseboken eller vil de komme opp som følge av "venners venner" slik at når jeg først har lagt til en del bekjente så vil andre komme opp som forslag?
TKP Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Hva som er mest hensiktsmessig avhenger jo av hva hensikten faktisk er, og om det er å bruke mailen for å få kontakt med andre, vil jo gjerne mailen hvor du har flest kontakter være best. Når det er sagt, ville jeg aldri brukt en mailadresse ment til jobb til noe sånt. For å adde venner og slikt er det bare å søke opp navnet til f.eks. "Kari Hansen", og adde henne. Forslag og slikt som kommer opp som du kanskje ønsker å adde, tror jeg baseres mest på personer som mange av dine eksisterende venner har. F.eks. om det er 10 personer på kontoret du er venn, og alle disse igjen er venn med en annen fra kontoret som du ikke har addet enda, kan han komme opp som forslag. Facebook er nesten utelukkende til private, sosiale og underholdningsmessige formål, og da synes hvertfall jeg at man bør bruke privat mail.
Cata Skrevet 20. mars 2010 #3 Skrevet 20. mars 2010 Jeg ville absolutt brukt privat adresse, men du trenger jo ikke la mailadresse være synlig på FB profilen heller. Selv har jeg en msn adresse som jeg bruker til registrering på forskjellige fora - både diskusjonsfora og FB og andre ting, mens min egentlige privatadresse er forbeholdt venner og evt. netthandling.
Zzyzx Skrevet 20. mars 2010 #4 Skrevet 20. mars 2010 Ikke bruk jobbadressen til Facebook. Jeg tør nesten vedde på at hvis du gjør det så har du brutt IT-instruksen til firmaet du jobber i. Jobbadresser skal brukes til jobbrelaterte ting. Du kan dessuten velge om FB skal sende ut invitasjoner på bakgrunn av adresselista di.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 Nå har jeg opprettet profil på min private online-adresse, men jeg får jo aldri bekreftelsmailen. Pleier dette å ta lang tid eller det heng på serverne til Telenor i kveld?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå