Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte bare dele noen førstehånds-opplevelser med telefonen.

Designen er meget diskrét, men også tiltalende og den ligger godt i hånda. Det er en knapp på toppen for å låse telefonen, og for å åpne den igjen må man gjøre en fingerbevegelse på skjermen så det er ingen fare for at den åpner seg i lommer eller vesker. Det er også en 3,5mm inngang for hodetelefoner på toppen, ikke så mye å si om den. På venstre side, sett forfra, er det en volumknapp. Denne er litt større enn det jeg vil si er normalt, så foreløpig bommer jeg av og til litt når jeg prøver justere volumet men det går seg nok til. Under er det noe som kanskje er for docking, og en micro USB-inngang.

På selve overflaten er det 4 punkter som vi kan kalle knapper, en for "Tilbake", en for "Home", en for "Søk" og en meny-knapp. Disse knappene har fått litt kritikk i anmeldelser for at de av og til ikke reagerer, men så lenge du holder telefonen i hånda er ikke dette noe problem. De eneste gangene jeg hadde dette problemet var om telefonen lå på bordet. I tillegg er det av en eller annen grunn montert en navigeringsball oppå telefonen, noe jeg aldri benyttet bortsett fra å se om den faktisk fungerte. Ingen knapper eller noe på høyre side, og bak har vi 5 mp kamera med blitz, Google- og HTC-logo og en høyttaler. Ja, høyttaler under, noe som forvrenger og demper lyden merkbart om du legger den på feil underlag på en normal måte (seng, sofa, papirbunke, o.l).

Noe som leder oss over til mine problemer med telefonen (som gjorde at jeg til slutt bestemte meg for å selge den etter noen uker). Høyttaleren er meget skrøpelig til å være montert i en helt ny topptelefon. Jeg har forsovet meg et par dager fordi jeg rett og slett ikke våknet av musikk på fullt volum. Dette kan ha sammenheng med at når du spiller en låt som alarmtone så blir volumet mye lavere og kvaliteten dårligere enn når samme låten spilles gjennom musikkavspilleren, men jeg prøvde også en "buzzer" fra telefonen.

Samtalekvaliteten er god, men igjen; volumbegrensninger. Volumet er rett og slett så lavt at jeg, med min relativt normale hørsel, ikke kan snakke med folk om jeg befinner meg i områder med litt støy. Da snakker jeg ikke anleggsarbeid eller konserter, men dagligdagse situasjoner som t-bane, butikker og til og med TV på normalt volum. Det medfølgende headsettet var også meget dårlig/ustabilt, i og med at knappene rett og slett ikke virket som de skulle. Dette finner du nok mer om på nettet om du er interessert.

Dette var min første erfaring med Android OS, og jeg var meget fornøyd med den delen av telefonen. Android Markets fungerer forsåvidt greit nok og har mye nyttig og moro, men har vel 1/5 av tilbudet til konkurrenten Apple. Du har 5 startsider du kan legge applikasjoner, widgets og andre snarveier på. Jeg fikk aldri behov for å bruke alle 5, og fant heller ingen valg der jeg kunne midlertidig redusere antall sider. Ikke så veldig plagsomt om det er 5 sider selv om du bruker bare én, men jeg foretrekker å ha valget ihvertfall. Fant ingen gode podcast-applikasjoner heller, om man skal sammenligne med iTunes, men det kan ha vært min egen skyld også.

Den touchsensitive skjermen er meget bra, både utseendemessig og følsomhet i forhold til fingre. On-screen keyboard fungerer helt greit når man blir litt vant til det, selv om jeg personlig skriver betraktelig raskere meldinger på en vanlig telefon. Har ikke hatt iPhone selv, men det virker som om fingeravtrykk og fett vises litt bedre på denne skjermen enn på en iPhone.

Wi-fi og 3G fungerte greit, men jeg fikk ikke til å koble meg til automatisk når jeg kom til et tidligere lagret nettverk. Måtte gå inn på innstillinger og koble til manuelt hver gang av en eller annen grunn når jeg flyttet meg fra hjem til jobb f.eks. Kamera er også upåklagelig på både stillbilde og video.

Det er ikke noe innebygd minne på telefonen, utenom noen få hundre MB flashminne som er satt av til applikasjon og system, Tror den leveres med en 4GB brikke, men min kom ihvertfall uten av en eller annen grunn. Om du er av typen som lar deg irritere av småting kan jeg si at denne brikken sitter under batteriet, slik at du må slå av telefonen for å ta den ut, selv om det ikke skal være nødvendig å ta den ut.

Konklusjonen min må være at det er en vakker og fancy telefon som du kan ha mye moro med, men om du er opptatt av funksjonalitet, og samtalevolum er viktig for deg bør du nok heller prøve noe annet. Den kan heller ikke anbefales som vekkerklokke. Hadde høyttaleren vært av bedre kvalitet hadde det vært en nærmest perfekt telefon, men når noe så viktig er så dårlig kan jeg ikke gi annet enn en sterk firer på den internasjonale terningen.

Ble litt rotete, og jeg har sikkert glemt mye, men kanskje noen finner noe nyttig her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...