Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Jeg søkte på en jobb og skal nå i jobb intervju. Så nå at lønnen der er 100.000 mindre i året enn det jeg har nå, jeg er snart ferdig med min mastergrad og skal egentlig opp ytterligere i lønn.. Er det en argumentasjon i forhold til lønn? Eller er det avhengig av stillingen?? Mister jo litt lyst til å evt takke ja til en stilling der, men må jo ha jobb bare kjipt å søke på nytt liksom.( fått sterke signaler om at jeg kan få jobben i og med at jeg er veldig godt kvalifisert...)
Gjest Spinell Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 (endret) I og med at stillingen er lyst ut med en bestemt lønn antar jeg at det er en offentlig stilling? Da jeg jobbet i det offentlige var i alle fall avlønningen avhengig av type stilling, med enkelte unntak. Det er likevel ofte mulig å forhandle seg opp til lønn over det som antydes i stillingsannonsen hvis du er særlig kvalifisert. Du må i så fall argumentere med at mastergraden din vil tilføre arbeidsplassen kompetanse ut over det som ellers er forventet i stillingen. Videre må du sannsynliggjøre hvilken ekstra (og selvsagt uunnværlig )nytte arbeidsgiver vil ha av nettopp denne kompetansen. Lønn ved ansettelse er alltid et forhandlingsspørsmål, og arbeidsgiver bør forstå at hvis de ønsker å ansette deg så vil ikke du ta til takke med å gå så mye ned i lønn. Stå på i forhandlingene, men ikke gi et absolutt svar på lønnspørsmålet i intervjuet. Du får sikkert spørsmål om lønn, men vis da heller til lønnstatistikker og annet, f.eks omtrent hva lønna di ligger på i dag etc. Forhandlinger går en inn i etter at en får tilbud om jobb. Hvis det er en privat stilling er lønn mer et tema mellom arbeidsgiver og -taker. Da er det ikke så mange bindinger på lønn, og det burde være enklere å forhandle opp lønnsnivået. Endret 19. mars 2010 av Spinell
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Det er en offentlig stilling ja, tror jeg skal saste på det dersom det kommer opp under intervjuet. Bør nok ikke ta det opp selv under intervjuet, takk for innspill:) Litt nervøs. Spennende jobb,men vil ha det jeg har nå i lønn.
Gjest Spinell Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Lykke til! Husk at intervjuet gjøres for å avklare hvem som er best kvalifisert til stillingen. Det er dette du må legge vekt på. Arbeidsgiver skal, uavhengig av lønnskrav, rangere hvem som er best egnet. Derfor er ikke lønnsnivået det viktigste temaet i jobbintervjuet. Motiver deg til intervjuet ved å fokusere på innholdet i stillingen, og hva jobben kan gi deg av utviklingsmuligheter. Så får lønnsforhandlingene komme når de kommer.
tingeling Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 Lykke til! Husk at intervjuet gjøres for å avklare hvem som er best kvalifisert til stillingen. Det er dette du må legge vekt på. Arbeidsgiver skal, uavhengig av lønnskrav, rangere hvem som er best egnet. Derfor er ikke lønnsnivået det viktigste temaet i jobbintervjuet. Motiver deg til intervjuet ved å fokusere på innholdet i stillingen, og hva jobben kan gi deg av utviklingsmuligheter. Så får lønnsforhandlingene komme når de kommer. Hvis det er i det private kan arbeidsgiver ansette hvem de vil. Hos oss spør vi om lønnsforventninger i førstegangsintervjuet for å sile ut kandidater som har forventninger vi uansett ikke kan møte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå