Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Har levd sammen med en psykopat i 7 år. Har brukt lang tid på å komme meg etter disse harde årene. Orker ikke å gå inn på hvordan han var, for det er ikke relevant for mitt spørsmål. Fikk to barn med denne mannen og nå lurer jeg på om det er noen som vet noe om hvordan denne type mennesker er i oppdragerrollen? Noen i samme situasjon her inne? Har hørt at psykopater er gode foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Har hørt at psykopater er gode foreldre. Hvor har du hørt det? Ja, psykopatene er tilsynelatende gode foreldre, det vil si utad fordi de er veldig opptatte av fasade, og at ingen skal oppdage at det er noe galt. Men innenfor husets fire vegger, er det et mareritt å leve med en psykopat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Etter bruddet gikk jeg til psykolog. Det var faktisk han som mente at psykopater ikke var psykopater overfor sine egne barn. Mulig det bare var noe han sa for å berolige meg. Uansett så tror jeg vel egentlig at det er et helvete for barn også å leve med disse menneskene. Kan skrive under på at det ikke var lett å leve med han.
Gjest mara Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Hei:) skjønner godt din bekyring....men har ikke noe godt svar. mistenker han jeg er sammen med for å være psykopat....-og har alltid følt at jeg måtte beskytte barnet mitt til en viss grad mot han. han har aldri vært voldelig,noen som vet om psykopater alltid tyr til vold?
Gjest hattifnatt Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Er psykopater gode foreldre: Må du spørre om det? Jeg tror ikke på at du har levd med en hvis du må spørre om det. Om de tyr til vold? Er det ok hvis det bare ikke er fysisk vold asså?? Jeg syns du må gjøre noe med deg selv og hva du tror en psykopat er.Dessuten heter det antisosial personlighet og ikke psykopat. Hvis du er redd for hva som skal skje når du må levere over barna, så snakk for all del med barnevernkonsulenten om det. Du vet innerst inne svaret på det du spør om- og du prøver desperat å finne ut at du kan akseptere det allikavel, tror jeg. Men du vet at du ikke kan akseptere det og du trenger ikke å akseptere det. Snakk med noen fagfolk fra barnevern eller et familievernkontor om det du er bekymra for. Det kalles å være god mor, og ungen din fortjener det
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Er vokst opp med en psykopat (det uttrykket er ikke i bruk lenger), og det var helt grusomt. Det som kjennetegner en psykopat er jo blandt annet manglende evne til empati, og empati er en viktig del av å være gode foreldre.
Gemini70 Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Tja... Er vel både og tenker jeg. Er jo flere grader av psykopati. Jeg levde også sammen med en i mange år. Han slo ikke, men egentlig alt mulig annet. Utroskap, latterligjøring, "mobbing", hensynsløs osv. osv... Jeg har også barn med han, og han har de annenhver helg. Det jeg opplever ift barna er at han også faktisk er glad i de og savner de mye. Men han er på en måte mer opptatt av at de skal "oppføre" seg, enn hvordan de faktisk har det. Så ja, psykopater er nok ekstremt fasademennesker... Det går greit når han bare har de så lite, men jeg ville aldri turt å overlate mer ansvar til han....
Gjest hattifnatt Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Er vokst opp med en psykopat (det uttrykket er ikke i bruk lenger), og det var helt grusomt. Det som kjennetegner en psykopat er jo blandt annet manglende evne til empati, og empati er en viktig del av å være gode foreldre. Supert forklart. Og den psykologen som ts snakka med kan ikke ha hatt særlig god kunnskap. Eller så har ts ikke hørt ordentlig hva psykologen sa... Når en person mangler evne til annet enn å ta hensyn til seg sjøl- og drives av trang til å trykke andre ned for å prøve å føle seg bra- da sier det seg sjøl at det går ut over barna med maipulering og annen skit. Når man har en gjennomført sykdom i personligheten sin som går ut over partneren og skjules for andre folk, så blir min ikke plutselig frisk av dette ammen med ungen sin...
IsaCathrine Skrevet 19. mars 2010 #9 Skrevet 19. mars 2010 Er vokst opp med en psykopat (det uttrykket er ikke i bruk lenger), og det var helt grusomt. Det som kjennetegner en psykopat er jo blandt annet manglende evne til empati, og empati er en viktig del av å være gode foreldre. Det var min første tanke og. Noe mer skal jeg ikke uttale meg om for jeg vet særdeles lite om "psykopater"
Gjest Første svarer Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 Etter bruddet gikk jeg til psykolog. Det var faktisk han som mente at psykopater ikke var psykopater overfor sine egne barn. Mulig det bare var noe han sa for å berolige meg. Uansett så tror jeg vel egentlig at det er et helvete for barn også å leve med disse menneskene. Kan skrive under på at det ikke var lett å leve med han. Etter å ha levd mange år med en far med antisosial personlighetsforstyrrelse (psykopati), kan jeg dessverre fortelle deg at psykologen din tar feil! Som en annen her sa, lever psykopatene av å tråkke på andre, for selv å føle seg store. De vrir alt over på andre, om det er et barn eller en voksen, har ingen betydning i hans bok. Et barn har ikke større rett til å gjøre feil, enn voksne. Den eneste som har lov til å gjøre feil, er psykopaten selv, men han/hun gjør aldri feil i egne øyne. Min far kunne beskytte meg mot andre/utenforstående, og han hadde selvsagt sine gode sider (når han tok en drink), men jeg klarer ikke å ha kontakt med ham den dag i dag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #11 Skrevet 20. mars 2010 Jeg har mye av samme erfaring som gjest over her, og kan skrive under på at "psykopater" (som sagt tidligere heter det jo ikke det lenger) ikke er gode foreldre. Min far er såkalt "psykopat" og jeg er veldig glad for at han ikke har hatt hovedomsorgen for meg og mine søsken. Som voksen har jeg valgt å kutte han helt ut, fordi han er svært destruktiv å ha kontakt med.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2010 #12 Skrevet 20. mars 2010 Forundrer meg at noen kan spørre et slikt spørsmål... Selvfølgelig er de ikke gode foreldre. De har jo ikke empati.
Gjest M_icka Skrevet 20. mars 2010 #13 Skrevet 20. mars 2010 Nå er jeg ingen psykolog, men om psykopater er gode foreldre? Det sier seg jo selv at, nei det er de ikke. Psykopater er psykopater. Skjønner ikke hvor du har det fra at de er gode foreldre, merkeligste jeg har hørt på lenge. Det står jo side opp og side ned i media om psykopater som ikke er gode foreldre. :klø: Ps. Jeg syns synd om de barna som blir utsatt for en psykopat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #14 Skrevet 20. mars 2010 Kontrollspørsmål: Dere som sier at den og den er psykopat. Er dette en diagnose gitt av en lege eller psykiater ? Hvis nei, så kan man faktisk ikke si om det er en psykopat eller ikke. Har mest følelse av at det er et skjellsord man bruker om en man ikke liker (spesiellt kvinner bruker det om sine ekser). Selv en lege kan ikke gi diagnose uten å ha undersøkt en pasient over tid først. Lurer på hvordan da mange tilsynelatende gir diagnosen uten å ha bakgrunn for det....
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #15 Skrevet 20. mars 2010 Kontrollspørsmål: Dere som sier at den og den er psykopat. Er dette en diagnose gitt av en lege eller psykiater ? Hvis nei, så kan man faktisk ikke si om det er en psykopat eller ikke. Har mest følelse av at det er et skjellsord man bruker om en man ikke liker (spesiellt kvinner bruker det om sine ekser). Selv en lege kan ikke gi diagnose uten å ha undersøkt en pasient over tid først. Lurer på hvordan da mange tilsynelatende gir diagnosen uten å ha bakgrunn for det.... Jeg var første svarer. Min far har diagnosen fra en psykiater, og ble grundig utredet før han fikk diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse. Men jeg er enig med deg i at ordet psykopat har blitt misbrukt, og blir mest brukt som en beskrivelse av drittsekker.
Gemini70 Skrevet 20. mars 2010 #16 Skrevet 20. mars 2010 Kontrollspørsmål: Dere som sier at den og den er psykopat. Er dette en diagnose gitt av en lege eller psykiater ? Hvis nei, så kan man faktisk ikke si om det er en psykopat eller ikke. Har mest følelse av at det er et skjellsord man bruker om en man ikke liker (spesiellt kvinner bruker det om sine ekser). Selv en lege kan ikke gi diagnose uten å ha undersøkt en pasient over tid først. Lurer på hvordan da mange tilsynelatende gir diagnosen uten å ha bakgrunn for det.... Man trenger da såvisst ingen diagnose fra lege eller psykiater for å skjønne at en person har psykopatiske trekk, etter å ha levd med ett sånt menneske i x-antall år!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #17 Skrevet 20. mars 2010 Min manns far er en psykopat. Han har fått diagnosen hos lege, men nekter for det... Faren er ekstremt opptatt av fasade. Facebooken hans er stappfull av bilder av han og barna på fjellet osv - men sannheten er at han ikke har sett noen av sine tre barn på nesten ett år. Etter at vi fikk barn har han ikke fått lov å møte barnet, siden han bare lager faenskap hver eneste gang han er i livet vårt - og ikke engang forstår det. Dette plager han noe helt vanvittig, siden han ikke har noe bilde av seg med barnebarnet - og det blir ganske umulig for han å opprettholde fasaden.. Men, svaret på spørsmålet ditt er: nei, de er ikke gode foreldre. De mangler empati
Gjest mara Skrevet 20. mars 2010 #18 Skrevet 20. mars 2010 Det er jo grader av psykopati....det syns nå jeg gjør det hele mer vanskelig. barnet vårt er selfølgelig kjempeglad i sin pappa og han i henne,man kan vel ikke så bastant si at barnet ikke bør være hos sin far,dersom han har psykopatiske tendenser! det veldig sjelden at psykopater får en diagnose-da det jo aldri feiler dem noe! det fins en sjekkliste for å finne psykopati/antisosial prsonlihet-hvor jeg kjenner igjen alle trekk(i noe varierende grad)men han jeg er sammen med har aldri vært voldelig,noe de ofte er.(noe barn heltklart ikke har godt av å oppleve)jeg er fortsatt sammen med han ,men det er stort sett jeg som har tatt meg av barnet....og jeg vurderer å bryte ut av forholdet nå....
Gjest M_icka Skrevet 20. mars 2010 #19 Skrevet 20. mars 2010 Det virker som du har bestemt deg allerede, og søker mer bekreftelse på ditt syn. Nei vel, så er han ikke så galen allikevel da. Du vet vel best selv.
Gemini70 Skrevet 20. mars 2010 #20 Skrevet 20. mars 2010 Å gå ut av ett forhold til en mann med psykopatiske trekk er faktisk veldig vanskelig.. For de kan være så utrolig sjarmerende også. Faktisk kan det være så ille at du begynner å tvile på deg selv, og din dømmekraft. Og etterhvert vil du også tro at det er du som er vanskelig og urimelig. Dette kommer av måten de manipulerer deg på. Og til deg Mara så vet du innerst inne hva du burde gjøre... Ikke tvil på deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå