lulle Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 En voksen mann i midten av 30 årene, med lønn i underkant av 500K. Har nettopp kjøpt seg data, og i den fobindelse bruker han naboene sine nettverk til å logge seg inn på internett.Ingen umiddelbare planer om å kjøpte seg eget abbonement. For meg er dette helt corny, for han helt ok... Hva syns du ? :-)
Rosalie Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Han ser vel ikke poenget med eget nettverk når naboene er så dumme at de lar nettverket sitt stå åpent? Ser ikke hva som er gjerrig med det? 1
The Kitten Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Vi brukte naboen sitt nettverk lenge, selv om vi hadde hatt råd til å kjøpe eget. De oppgraderte det t.o.m. 1
lulle Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2010 Vi brukte naboen sitt nettverk lenge, selv om vi hadde hatt råd til å kjøpe eget. De oppgraderte det t.o.m. Kan jeg spørre hvorfor dere gjorde det? Og var det greit for naboen?
kontorstol Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Når folk ikke gidder å låse nettverkene sine kan de ha det så godt. Smart, ikke gjerrig. 1
Gjest Mahareth Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Når folk ikke gidder å låse nettverkene sine kan de ha det så godt. Smart, ikke gjerrig. Signerer
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Og når folk bare setter fra seg bilen på en parkeringplass og så går og handler eller noe så får de bare ha det så godt når den ikke står der når de kommer tilbake.
Amys Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Og når folk bare setter fra seg bilen på en parkeringplass og så går og handler eller noe så får de bare ha det så godt når den ikke står der når de kommer tilbake. Tja, hvis de setter fra seg bilen med nøklene i tenningen og døren vid åpen har jeg ingen medlidenhet med eieren om bilen blir stjålet. Og det er jo ikke som om folk som låner andres nett pleier å stikke av med basestasjonen i samme slengen
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #9 Skrevet 19. mars 2010 Tja, hvis de setter fra seg bilen med nøklene i tenningen og døren vid åpen har jeg ingen medlidenhet med eieren om bilen blir stjålet. Og det er jo ikke som om folk som låner andres nett pleier å stikke av med basestasjonen i samme slengen Men du mener da at det er helt ok å låne den og kjøre en tur? Eller som noen ikke har låst ytterdøren, så har man all rett til å gå inn i huset?
Deadbarbie Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 Men du mener da at det er helt ok å låne den og kjøre en tur? Eller som noen ikke har låst ytterdøren, så har man all rett til å gå inn i huset? Dårlig, dårlig sammenligning.. Som sagt ovenfor, tviler på de som låner nett stikker av med hele greia. Raner noen huset ditt/tar bilen din, merker du det. Da har du jo mistet godet ditt.. Låner noen internetten din merker du mest sannsynlig ingenting, og du er fullt klar over at det er åpent for alle. Dvs: det er din egen feil. I mine øyne er han ikke gjerrig.. Heller normal.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #11 Skrevet 19. mars 2010 Dårlig, dårlig sammenligning.. Som sagt ovenfor, tviler på de som låner nett stikker av med hele greia. Raner noen huset ditt/tar bilen din, merker du det. Da har du jo mistet godet ditt.. Låner noen internetten din merker du mest sannsynlig ingenting, og du er fullt klar over at det er åpent for alle. Dvs: det er din egen feil. I mine øyne er han ikke gjerrig.. Heller normal.
The Kitten Skrevet 19. mars 2010 #12 Skrevet 19. mars 2010 Kan jeg spørre hvorfor dere gjorde det? Og var det greit for naboen? Fordi nettverket deres var mye bedre enn det vi selv fikk inn. Aner ikke om det var greit for de, sannsynligvis merket de ikke noe til det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #13 Skrevet 19. mars 2010 Dårlig, dårlig sammenligning.. Som sagt ovenfor, tviler på de som låner nett stikker av med hele greia. Raner noen huset ditt/tar bilen din, merker du det. Da har du jo mistet godet ditt.. Låner noen internetten din merker du mest sannsynlig ingenting, og du er fullt klar over at det er åpent for alle. Dvs: det er din egen feil. I mine øyne er han ikke gjerrig.. Heller normal. Jeg sa ikke noe om at noen ranet huset eller tar bilen. Jeg spurte om det var greit at noen gikk inn i huset dersom døren var åpen, låner terrassen din når du er på jobb, du merker mest sannsynlig ingenting og er fullt klar over at terrassen er tilgjengelig... Hvor går grensen på ditt og andres?? Bare til opplysning, når man låner andres nett, går hastigheten i mange tilfeller mye senere:-)Det er i hvertfall ett problem.
Deadbarbie Skrevet 19. mars 2010 #14 Skrevet 19. mars 2010 Jeg sa ikke noe om at noen ranet huset eller tar bilen. Jeg spurte om det var greit at noen gikk inn i huset dersom døren var åpen, låner terrassen din når du er på jobb, du merker mest sannsynlig ingenting og er fullt klar over at terrassen er tilgjengelig... Hvor går grensen på ditt og andres?? Bare til opplysning, når man låner andres nett, går hastigheten i mange tilfeller mye senere:-)Det er i hvertfall ett problem. Skjønner. Og jeg er klar over at hastigheten kan gå senere, men svært få legger merke til sånt, om ikke naboen din laster ned i bøtter og spann på ditt nettverk :- ) Men det er to forskjellige grenser. Låner man nettet beveger man seg ikke inn på andres territorium.. Derfor mener jeg de to ikke kan sammenlignes helt.
Gjest caramiacaramella Skrevet 19. mars 2010 #15 Skrevet 19. mars 2010 Nja, gjerrig vet jeg ikke. Men det er da litt rart? En voksen mann låner da ikke naboens nettverk istedet for å kjøpe sitt eget. Og han har ingen planer om å skaffe seg eget nettverk? Synes det hørtes litt rart ut jeg! Jeg hadde iallfall ikke brukt naboens nettverk, ville mye heller hatt mitt eget!
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #16 Skrevet 19. mars 2010 Husker en samtale fra helpdesk for en internett leverandør. Det var en eldre herre som lurte på om han hadde valgt en linje med veldig dårlig hastighet fordi det tok alltid så lang tid når han skulle inn på nettbanken/lese nettaviser. Det tok ikke lang tid å finne ut at det foregikk mye nedlasting på linjen. Når det ble bedt om at mannen måtte koble av pc-en fra det trådløse skjønte han ingenting, for han hadde bare èn maskin og den var tilkoblet med kabel. Da han ble forklart at noen hadde snyltet på nettet hans ble han helt på gråten og spurte "Kan de virkelig gjøre det? Men... Hvem vil gjøre sånt?". Nettet ble fort kryptert for å si det slik. I de fleste tilfeller er det ingen som merker om en snylter litt på nettet til naboen en gang i blant, men folk bør skjerpe seg og heller betale for sitt eget nett! Det er skremmende hvordan folk her tenker at siden nettet ikke er et fysisk objekt, så er plutselig alt lov...
MiniMjau Skrevet 19. mars 2010 #17 Skrevet 19. mars 2010 Nei, ikke gjerrig... Om naboen har åpent nett, så er det jo bare å bruke det så lenge... inntil en får ordnet med egen linje. Det er jo selvsagt mest "redelig" å ha sitt eget abonnement, og så sikkerhetsaktivere det :gjeiper:
Gjest Venelite Skrevet 19. mars 2010 #18 Skrevet 19. mars 2010 det er ikke så uvanlig. Men er mye mer "farligere" å bruke usikra nettverk enn å ha sitt eget sikra. Når jeg bruker nettbank og betaler ting på nettet foretrekker jeg å bruke mitt eget ivertfall.
Amys Skrevet 19. mars 2010 #20 Skrevet 19. mars 2010 Jeg vet om flere som har åpne trådløsnett fordi de ikke har noe imot å dele med naboer/forbipasserende. Og jeg vet også om de som setter opp åpne nett, for så å overvåke all trafikk på nettet og ha moro av å snappe opp folks epost/passord og andre ting (sålenge du ikke er på en https-side er det relativt enkelt for eieren av nettet å se hva du driver med). Selvfølgelig bruker man opp noe av båndbredden på naboens nett når man tyvlåner det, men så lenge naboen ikke vil eller har vett til å sikre det ser jeg ikke problemet. VG/Dagbladet og liknende aviser har skrevet såpass mye om sikring av trådløsnett de siste årene at de fleste burde ha fått det med seg, hvis ikke synes jeg de ikke har vondt av å lære det på den "harde" måten. Men jeg ville definitivt ikke turt å bruke ukrypterte nett til noe annet enn uskyldig surfing, jeg liker å holde passordene mine for meg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå