Gå til innhold

Hva har du å bidra med i et parforhold?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Utdype litt her?

I et forhold er det vel snakk om å gi og ta ikke hva en har å bidra med. Det er vel mye som skal til for at et forhold fungerer, men først og fremst er det vel kjemien som må på plass og så må en jobbe seg ut i fra der om det kan være muligheter for et forhold som kan fungere eller det er vennskap det er snakk om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrker og svakheter vil jo være avhengig av hvem du er i forhold med -om jeg er kjæreste med en som ikke liker å lytte, så er det en svakhet at jeg elsker å skravle -er han motsatt så er det en styrke.

Alle er forskjellige og den eneste måten å svare på spørsmålet ditt på er jo om du hadde spurt "hva er dine styrker og svakheter i forhold til partneren i det forholdet du er i nå" -noe som ikke akkurat funker på singelformumet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennskap? Partneren skal selvfølgelig være ens beste venn, men ellers har vennskap ingenting med et parforhold å gjøre.

Vi lever i en praktisk verden. Fortsatt er vi ikke så likestilte at det ikke finnes kjønnsroller. Dette betyr at kvinner må bidra med en del tradisjonelle verdier i parforholdet. Ei dame som ikke klarer eller gidder f.eks å lage mat, holde orden i huset etc., er bare ikke aktuell. Men det betyr ikke at hun skal gjøre alt dette alene hele tiden.

I dag er det nesten en forutsetning/krav at hun bidrar positivt til økonomien også. Derimot er utdannelse eller hva jobben hennes er, underordnet. Frisør eller lege - who cares? Bare hun er til stede og ikke jobber hele tiden.

På samme måte må også mannen bidra med sitt selvfølgelig.

Kjærligheten varer ikke lenge uten praktiske egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om i et eksiterende forhold?

Hva er forskjellen? Slike egenskaper er helt nødvendig for å kunne gå inn i et nytt forhold, akkurat som at man må ha dem i et eksisterende forhold.

Men ellers tenker jeg på alle mulige ting man kan bidra med. Ei dame som er fantastisk i senga bidrar jo da med det selvfølgelig ;) Selv om det i seg aldri er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

For meg har det det ;)

For det er nå slik at hva man har å tilby i et forhold også kommer ann på partneren og hva den har å tilby.

Joda sex er noe som spiller inn uansett, for der er det i det minste viktig for meg at det fungerer og ikke bare eksiterer i et forhold.

Hva man har å bidra med har med å tilpasse seg den man treffer og finne et system som begge føler fungerer i forhold til hva man liker å gjøre og kan bidra med. Hvis jeg er flink på kjøkkenet er det ike sikkert jeg har noe å bidra med der hvis jeg møter en som er glad i å lage mat og kanskje er enda flinkere enn meg.

Men økonomisk er det viktig for meg at begge bidrar, jeg skal ikke ha en partner som lever på meg eller jeg skal heller ikke finne en partner som JEG kan leve av ;) Så dette sammen med sex er vel egentlig den viktigste kriteriene for meg å finne ut av hvordan begge parter kan bidra i et forhold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det det ;)

For det er nå slik at hva man har å tilby i et forhold også kommer ann på partneren og hva den har å tilby.

Joda sex er noe som spiller inn uansett, for der er det i det minste viktig for meg at det fungerer og ikke bare eksiterer i et forhold.

Hva man har å bidra med har med å tilpasse seg den man treffer og finne et system som begge føler fungerer i forhold til hva man liker å gjøre og kan bidra med. Hvis jeg er flink på kjøkkenet er det ike sikkert jeg har noe å bidra med der hvis jeg møter en som er glad i å lage mat og kanskje er enda flinkere enn meg.

Men økonomisk er det viktig for meg at begge bidrar, jeg skal ikke ha en partner som lever på meg eller jeg skal heller ikke finne en partner som JEG kan leve av ;) Så dette sammen med sex er vel egentlig den viktigste kriteriene for meg å finne ut av hvordan begge parter kan bidra i et forhold ;)

Vet ikke helt om jeg er med på at hva man har å tilby i et forhold også kommer an på partneren og hva den har å tilby. Egenskapene man har, har man uavhengig av andre mennesker. Derimot kan man jo komplementere hverandre slik at 1 + 1 = 3. Det er egentlig målet og hele poenget med et parforhold. Mener jeg.

Og når det gjelder matlaging, så betyr ikke det at den ene er gourmet-kokk at den andre ikke kan bidra. I hverdagslivet blir det utrolig mange dager der man skal finne på noe mat å lage, og ikke minst å lage den. Da er det en fordel å fordele denne jobben - bare det blir spiselig selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Hva er du ute etter, en liste med rent praktiske saker man kan bidra med?

Mitt bidrag til mitt forhold er at jeg gjør han lykkelig, og det er vel egentlig det eneste som virkelig teller. Praktiske ting som matlaging blir litt mer underordnet.

For å ta det eksempelet så har ingen av oss spesielt mye erfaring med matlaging, så vi har bestemt oss for å lære det sammen. Finne spennende oppskrifter å prøve ut sammen, kanskje ta et kurs. Det finnes alltid gode løsninger på praktiske ting så lenge man har det bra sammen.

De viktigste bidragene ligger vel mer på et mentalt plan enn et praktisk. Klart jeg kan lage noe mat, vaske og gi gode blowjobs, men det kan jo nesten alle og det utgjør ikke akkurat hjørnesteinen i et fohold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at vi gjør hverandre lykkelige, at vi er der for hverandre, at jeg er hans støtte når han trenger det og omvendt.

Rent praktisk så jobber jeg ved siden av studiene, noe han ikke gjør, så her er det han som må ta det meste av husarbeidet. Jeg er nok flinkere, eller ihvertfall mer glad i å lage mat, så jeg lager mesteparten av maten (med det kommer helt an på hva slags mat). Ellers tjener jo jeg mer, så økonomisk sett så er det jeg som betaler mest naturlig nok. Man betaler etter evne, og den som er mest hjemme gjør også mest i hjemmet. For meg har dette lite med kjønnsroller å gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på. Et forhold består i å gi og ta, og siden jeg nå har væt gift i snart 21 år, og vært sammen i 25, vil jeg tro jeg/vi har gjort det meste riktig...

Vi deler på oppgavene, og jeg kan like godt skifte dekk eller vaske bilen som jeg lager middag... Det eneste jeg vel er alene om er stryking av klær... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du ute etter, en liste med rent praktiske saker man kan bidra med?

Syns bare det kunne være interessant å få vite hva ulike folk her tenker (subjektivt) om seg selv og sine egenskaper på dette området. Gjerne i listeform, ja. Men ikke bare praktiske saker. Alt som faller deg inn.

Mitt bidrag til mitt forhold er at jeg gjør han lykkelig, og det er vel egentlig det eneste som virkelig teller. Praktiske ting som matlaging blir litt mer underordnet.

Holdt på å skrive at dette er noe du må være kvinne for å tenke ;)

Luftsuppe og venteboller har nok aldri gjort meg spesielt lykkelig i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du er i et velfungerende forhold?

Merkelig, men jeg leste spørsmålet ditt helt feil.

Nei, jeg er ikke i noe velfungerende forhold.

Og som jeg først leste ditt spørsmål; det er ikke lett for noen å bidra i et forhold som ikke fungerer. I hvert fall ikke i lengden.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Holdt på å skrive at dette er noe du må være kvinne for å tenke ;)

Luftsuppe og venteboller har nok aldri gjort meg spesielt lykkelig i hvert fall.

Selv kunne jeg nok vært veldig lykkelig på luft og kjærlighet =)

Partnerens evner til å lage mat er i hvert fall ikke oppskriften på om jeg er lykkelig eller ei i forholdet. Og hvis du er ulykkelig fordi kjerringa ikke kan koke suppe til deg, så har nok forholdet (eller evt du) mer alvorlige problemer enn manglende kokketalenter.

Det er uendelig lett å finne en som passer på papiret praktisk sett, det er verre å finne den man blir forelsket i. Og når man først gjør det så blir det praktiske underordnet. Man kan alltids jobbe med ting, inngå kompromisser, lære hverandre saker, justere seg selv, endre litt på livsstil og komme til enigheter så lenge man er glad i hverandre og ønsker å gjøre hverandre lykkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uendelig lett å finne en som passer på papiret praktisk sett, det er verre å finne den man blir forelsket i.

Sikkert. Men det er veldig dumt å bli forelsket i en man passer veldig dårlig i sammen med.

Og når man først gjør det så blir det praktiske underordnet.

Derfor betyr også det praktiske veldig mye (i hverdagslivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest KateW

Poenget er at man kan ikke resonnere seg fram til hvordan et forhold skal fungere før man er i det.

Man treffer noen, forelsker seg og så kommer det praktiske. Som Anjelika sier, det kan være så bra det vil på papiret, men er man ikke forelsket så kan man heller ikke få det til å fungere.

Følelser og kjemi er vel så viktig som om hun kan lage mat. Elsker du en kvinne, som jeg mistenker du ikke har opplevd, så er ikke matlagingen viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bidrar med penger, husarbeid, matlaging og sex.

Resten er jeg dårlig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først Steinar, fint å se deg tilbake igjen da...... :)

Endelig "sonet" ferdig etter rødt kort ??? Eller var det noe annet ??

Ser frem til herlige diskusjoner igjen - spesielt deg og Kate...

så va det på`an igjen...... !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg bidrar med penger, husarbeid, matlaging og sex.

Resten er jeg dårlig på.

Det holder nok det, ifølge Steinar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...