Wonders Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 (endret) Jeg var helt på gråten når jeg så alle disse draktene. Det er bare å scrolle eller bruke pilene. http://www.evalie.no/ Noen som vet priser? 20 - 25 tusen? Noen som har slike? :rødme: På finstasen skal Oslo-folk kjennes: http://tux1.aftenposten.no/kul_und/kultur/d81100.htm Endret 19. mars 2010 av Wonders
Rosalie Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 90% av de ser jo ut som "Sparkjøp-bunad", jo. Og er like budeiete som tradisjonelle bunader.
Gjest Iril Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 90% av de ser jo ut som "Sparkjøp-bunad", jo. Og er like budeiete som tradisjonelle bunader. Enig. De var nok pene, men jeg ser ikke helt vitsen med mindre man vil ha en festdrakt som ikke har noen spesiell tilhørighet noe sted. Jeg synes bunad er kjempefint jeg da, så kommer nok alltid til å foretrekke det. 1
Cata Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 De var jo forsåvidt fine, men litt av det som er moro med bunad er jo at den viser hvor man har sine røtter. Synes ikke min bunad er "verdens fineste", men kunne likevel ikke tenkt meg å ha bunaden til noen annen landsdel enn den jeg kommer fra. 4
Antlers Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Flotte drakter! Synes ikke de ligner på sparkjøp-bunadene i det hele tatt. Synes bunader er flotte også, men ville heller hatt en av Eva Lie draktene.
Lykkelitenen Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har aldri ønsket meg bunad, men når jeg ser på disse draktene, så kjenner jeg at jeg godt kunne tenke meg flere av dem. Og siden bunad for meg ikke kommer til å skje, så er de et godt alternativ Likte godt designet, de var "folkelige", men på en nymotens måte og med mer moderne snitt og stoffer. Ikke sparkjøp på noen måte!
mustapippuri Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Mtp at bunad/drakt er såpass dyrt kan det vel på ingen måte kalles folkelig.
Gjest Emera Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Flotte drakter, men jeg foretrekker absolutt bunad.
Gjest Spinell Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Synes noen av dem var ganske fine, mens andre ble litt "Spar Kjøp". Alle har et snitt og fargevalg som bærer preg av at de er utviklet i dag, og derfor tror jeg dessverre de ikke holder seg like klassiske som en ordentlig bunad. Synd å ha svidd av så mye penger på en fantasibunad, synes jeg. 1
Gjest imli Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 De var jo forsåvidt fine, men litt av det som er moro med bunad er jo at den viser hvor man har sine røtter. Synes ikke min bunad er "verdens fineste", men kunne likevel ikke tenkt meg å ha bunaden til noen annen landsdel enn den jeg kommer fra.
Transemann 35 Skrevet 22. mars 2010 #11 Skrevet 22. mars 2010 Det er bare bunad som er bunad. Jeg er glad i min som jeg har arvet. 1
Gjest strykebrett Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 For min del syns jeg en slik drakt blir for historieløs. Mye av poenget med bunaden min er å vise hvor jeg er fra, hvor jeg har mine røtter. Det er en viktig funksjon ved bunaden syns jeg da, og derfor ville jeg ikke ha kjøpt meg en slik drakt. Hvis jeg hadde vært fra Oslo hadde jeg sikkert vurdert det, jeg syns jo mange av de var fine, spesielt den jubileumsdrakten for Oslo.
Gjest Glør Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 Bunadene er da konstruert i moderne tid de også, så jeg ser ingen grunn til å være bunadssnobb. Dette går kun på hva man synes ser pent ut, og det er en smakssak.
Gjest imli Skrevet 22. mars 2010 #14 Skrevet 22. mars 2010 Eg syns det er heilt greit med bunadar/drakter som er konstruert no, men eg ville ikkje hatt ei Oslo-drakt med mindre eg var frå Oslo. For meg spelar det ikkje noko rolle når drakta var designa, men kor den kjem frå. Eg har bunad frå plassen morsslekta mi kjem frå, og syns det er fint, sidan eg har røttar der. Kunne ikkje falle meg inn å berre velge ei drakt berre fordi han var fin. 1
Gjest AnneShirley Skrevet 23. mars 2010 #15 Skrevet 23. mars 2010 Alle har et snitt og fargevalg som bærer preg av at de er utviklet i dag, og derfor tror jeg dessverre de ikke holder seg like klassiske som en ordentlig bunad. Synd å ha svidd av så mye penger på en fantasibunad, synes jeg. Det er bare bunad som er bunad. For min del syns jeg en slik drakt blir for historieløs. Mye av poenget med bunaden min er å vise hvor jeg er fra, hvor jeg har mine røtter. Enig med de overstående sitatene. For meg er poenget med bunad nettopp at det er bunad. Skal jeg ha noe annet en bunad på meg er det da så mye annet fint å velge i at jeg trenger jo ikke akkurat å finne noe som ligger opp mot bunaden. 1
Vera Vinge Skrevet 24. mars 2010 #16 Skrevet 24. mars 2010 Jeg syns noen av draktene var fine, men jeg ville heller valgt noe jeg hadde tilhørighet til. Kunne gjerne hatt en Oslo-drakt, hvis jeg eller noen i familien kom derfra. Jeg skal ikke si at utseende er helt irrelevant dersom jeg skulle valgt bunad i dag, men ville synes det ble rart å ha en drakt/bunad hvor jeg knapt kjente til opprinnelsen, bare fordi den var fin. Bunaden min er ikke av de peneste, da den har litt kjipe farger og er svært enkel, men den er arvet fra bestemoren min og den er fra hjemstedet mitt, og da vil jeg heller ha den enn en objektivt sett penere drakt. Og så vil jeg samtidig si noe om tidløshet. De fleste bunader er vel konstruert uten at man er helt sikker på hvordan den ble båret i sin tid, og det er vel sånn sett naturlig at utformingen bærer noe preg av tiden den er konstruert i. Noe som sikkert også gjelder stoffvalg, siden flere bunader er sydd av stoff som tilfeldigvis er funnet på en eller annen prestegård (eller, med noen er det hvertfall sånn). Jeg ser bl.a. at senere bunader fra samme område som min bunad, ser noe annerledes ut, visstnok fordi de har tatt utgangspunkt i andre stoffer og stilarter osv. Jeg merker at jeg ikke har så god kontroll på bunadshisotie- eller søm, men poenget mitt er at det kan være vanskelig å vite hva som er mest tidløst.
Teriyaki Skrevet 24. mars 2010 #17 Skrevet 24. mars 2010 (endret) Jeg er svært fornøyd med min blå nordlandsbunad, og kunne aldri tenkt meg å velge en slags drakt/bunad som ikke var fra mitt hjemsted.. Endret 24. mars 2010 av Teriyaki 1
Rime Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Jeg synes det var litt svartedauen-preg over den jubileums drakta fra oslo huff, synes den så litt skummel ut.
Wonders Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 26. mars 2010 Jeg er nok en slikk bunads-snobb gitt. Har bunad fra der jeg kommer fra :gjeiper: , og har brukt den i gjennomsnitt 4 ganger i året de siste 15 åra. Det blir hele 60 ganger det! :rødme: Nå er jeg lei og vil ha noe jeg ikke trenger å være like forsiktig med, men som allikevel utrykker seg som en folkedrakt. Har vært i bryllup og komfimasjoner hvor det har regnet ned i bøtter og spann, gjørma sprutet og vannet har kommet inn over alt på andres bunader. Da har jeg vært smart å heller brukt min folkedrakt, den tåler en støyt. Å bære en bunnad krever en egen etikette, en egen forsiktighet. Om et barn søler is kan jeg kanskje komme over det, men om det regner får jeg helt vondt innvendig, ulla skal jo ikke ut i regnet og møkka! Keepen tar jo imot bare litt. Håper jeg kommer til enighet med meg selv, og har penger til flere av disse. For jeg liker slike plagg i store anledninger. Det er lissom en egen høytidlighet ved dem. 1
maritha Skrevet 28. mars 2010 #20 Skrevet 28. mars 2010 Det er VELDIG mange fine bunader som har kommet de siste årene, for eksempel hvit Løkendrakt. Og man kan helt fint få spesialsydd bunad med spesialmønster (lettest er det om man selv broderer eller får noen man kjenner til å brodere. Mormoren min broderte bunaden min). Men jeg ser ikke poenget i å iføre seg en bunad i anledning bunadsanledninger, som ikke viser tilhørighet. De designene ser jo ut som helt ordinære bunader, og jeg har for meg at de er like dyre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå