Gå til innhold

Holde oversikt på økonomien

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg har nettopp kjøpt oss bolig. Jeg bodde alene i mange år før jeg traff han (vi flyttet vel ut samtidig selv om jeg er flere år yngre), og har iløpet av de årene selvsagt gjort alt det praktiske selv. Fra å rense sluk og montere møbler til å ta meg av økonomien.

Siden jeg flyttet i ung alder og levde på lite, var det selvsagt ikke alt som var perfekt, sparing funket f.eks ofte bare kortvarig. Men jeg var tenåring, student og uten lån, så det gikk greit.

Nå har vi vært sammen i flere år, og etterhvert har det blitt slik at han har tatt/fått mer og mer kontrollen over økonomien. Han føler nok at mitt system ikke var godt nok, og får nok litt noia av at jeg bare legger regningen under pc'n. Mens jeg følte at hans system ikke funket for meg, og derfor lot jeg han styre med permene sine selv.

Etterhvert ble det til at jeg selvsagt åpnet min egen post, men han hang regningene samlet på en tavle. Ved lønning minnet han meg på hva som skulle betales, og hentet regningene. Også han som arkiverte de, siden de da havnet på rett plass.

Nå høres det ut som om han er en pertentlig kontrollfrik, men det er langt fra sannheten. Handlet vel mer om det at jeg tenkte "greit, forsåvidt komfortabelt for meg, og hvis han plages av at min regning ligger der, skal han få lov å holde orden". Mens han sikkert tenkte "hun har ikke noe godt nok system, jeg får ta meg av det for å være grei".

Vi har ikke problemer med økonomien heller, alt blir betalt når det skal.

Men nå som vi har fått egen bolig, blir det til at han føler jeg tar for lite ansvar. Men jeg føler meg litt skjøvet til siden. Han er sur for at jeg ikke husker hva billånet er på, mens jeg da blir sur for at han ikke bare kan skrive det opp. Jeg husket forresten hva lånet var på, men det var visst med gammel rente.

Jeg tror vi er to som har vansker med å akseptere at den andre har et annet system som funker?

Hvordan har dere løst disse utfordringene?

pr. dags dato har vi én konto for låneavdrag og forsikring på hjemmet. Vi betaler hver våre regninger fra lønnskonto (tlf, blader etc), og overfører penger mellom oss til f.eks billån og andre ting vi skal dele på.

Trenger tips til gode, fungerende løsninger her!

Også må jeg bare nevne at forholdet vårt er nok litt slik at jeg er mest tålmodig, og lager ikke oppstyr hvis den andre gjør et feilkjøp i trange tider. Samtidig som jeg også nok drar en hvit løgn om pris når vi er to dager fra lønning, og han ikke ser poenget med å "kjøpe grønnsaker til middag når vi har så lite penger". Da hender det jeg tar litt fra sparekontoen min og kjøper mat som gir oss næring og overskudd, som jeg så fører tilbake ved lønn.

Uff, langt og rotete, men måtte nok tømme meg litt også. Mye å bekymre seg for som ny på boligmarkedet...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her er det løst gjennom at jeg har alt ansvar for økonomi.

Mannen min er et surrehue når det gjelder papirer og system. Han har alltid betalt regninger i tide og hatt god råd, men jeg mener i tillegg det er viktig å velge gunstigst mulig lån og sparemuligheter, kjenne detaljer i forsikringsavtaler og ha et system for arkivering av viktige papirer og bilag.

Derfor løste vi det slik at han kun har ansvar for egen lønnskonto. Han overfører penger til felleskonto hver måned, derfra styrer jeg alle regninger og betaling av lån, samt sparing. Alle avtaler står i mitt navn, og jeg sorterer all post og felles e-mail.

Det har blitt en arbeidsdeling i forholdet, som med alt annet. Han kompanserer bla ved å bidra mye mer på kjøkken, samt ha ansvar for alt som har med bilene å gjøre (unntatt økonomi og forsikringer).

Skrevet

Mine foreldre har løst dette ved at de betaler alle store regninger sammen. De setter seg ned to kvelder i mnd, logger seg inn i nettbank. En leser opp opplysningene, skriver betalt og dato på regningen og arkiverer den. Den andre taster. Tror ikke det er bevisst men funker som bare det når det kommer til å gi begge oversikt over økonomien.

Hjemme hos meg betaler jeg det jeg skal betale og arkiverer det, han det han skal betale og arkiverer det. Begge har full styring over de pengene som blir tilbake. Om en liten stund skal jeg kjøpe meg inn i huset, da er vi enig om å lage samboerkontrakt og starte felles sparing for utgifter til huset. Da skal vi ha fasttrekk fra begge kontoene og betale husleie, strøm og oppussing osv. fra denne kontoen begge skal ha tilgang på.

Gjest Shelob
Skrevet

Mannen min er et surrehue når det gjelder papirer og system. Han har alltid betalt regninger i tide og hatt god råd, men jeg mener i tillegg det er viktig å velge gunstigst mulig lån og sparemuligheter, kjenne detaljer i forsikringsavtaler og ha et system for arkivering av viktige papirer og bilag.

Derfor løste vi det slik at han kun har ansvar for egen lønnskonto. Han overfører penger til felleskonto hver måned, derfra styrer jeg alle regninger og betaling av lån, samt sparing. Alle avtaler står i mitt navn, og jeg sorterer all post og felles e-mail.

Det har blitt en arbeidsdeling i forholdet, som med alt annet. Han kompanserer bla ved å bidra mye mer på kjøkken, samt ha ansvar for alt som har med bilene å gjøre (unntatt økonomi og forsikringer).

Dette høres ut som meg og mitt kjære surrehue! Må bare innse at det er jeg som må ta ansvar for admin av det hele, og som hos dere - om han ikke tar så mye på kjøkkenet, tar han i alle fall bilene :)

Gjest Shelob
Skrevet

Mine foreldre har løst dette ved at de betaler alle store regninger sammen. De setter seg ned to kvelder i mnd, logger seg inn i nettbank. En leser opp opplysningene, skriver betalt og dato på regningen og arkiverer den. Den andre taster. Tror ikke det er bevisst men funker som bare det når det kommer til å gi begge oversikt over økonomien.

Dette gjorde vi også her om dagen, og det var faktisk veldig hyggelig - og ikke minst, gir begge innsikt i hva som foregår! Vi gjorde det spesielt nå fordi vi satt og ryddet opp i mange gamle krav, og var redde vi skulle gå i surr midt i all puchingen. Men hvorfor ikke gjøre det to ganger hver måned som du sier her? Genialt!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det jeg er redd blir problemet ved at bare en tar det, er at jeg ikke takler folk som dobbeltsjekker arbeidet mitt, eller kritiserer et system som fungerer for meg, så lenge det ikke går ut over dem.

Og min mann har jo nå forsåvidt hatt hovedansvaret og synes tydeligvis jeg må ta mer del.

Dessuten er jeg veldig redd for gjeld, og trenger å være det, siden det hjelper meg å være disiplinert. Han prøver nok å få meg til å bekymre meg mindre...

Jeg kan gjerne ta ansvaret for alt, men hvordan forklarer jeg han at da må ikke han "blande seg" uten at det oppfattes som at jeg ber han gi full f?

Skrevet

Det første jeg anbefaler dere å gjøre opprette en felleskonto som dere begge setter penger inn på. Hvor mye penger dere setter inn må dere bli enige om. Vanlige måter å fordele på er f.eks at begge setter inn et likt beløp, at man setter inn en prosent av lønnen sin, eller at man setter inn slik at man sitter igjen med like mye på sine private kontoer. (vi praktiserer den siste). Noen velger å ha en konto til regninger og andre fastutgifter, og en til forbruk. Hva dere gjør med det som står igjen på deres egne kontoer er helt opp til dere.

Her i huset har mannen ansvar for alle faste regninger, lån osv. samt sparing, mens jeg passer på det daglige forbruket. På slutten av hver måned går vi igjennom hva vi har brukt penger på i det siste ( i teorien, pluttselig kan det ha gått flere måneder uten at vi ser på det) Ser jeg at matforbuket har økt kraftig, eller ser han at beløpet på sparekontoen minker, så setter vi oss ned og ser på hva vi kan gjøre annerledes.

Hva slags system som er best for dere er det bare dere som kan finne ut av. Det viktigste er at dere blir enige. Ønsker han å ha alle regninger i en perm, så må jo han få lov til det. Her i huset kastes alle regninger med en gang de er betalt. Synes forslaget om at dere betaler sammen kanskje kunne være noe for ham? Da er det noe dere gjør sammen uten at noen kontrollerer den andre? Har du spurt ham om hva han konkret ønsker at du skal gjøre, siden han ikke føler at du tar nok ansvar?

Skrevet

Sånn er det hos oss, også. Jeg er finansministeren, og gir han beskjed om hvor mye han skal overføre til min konto måned for måned.

Vi har ingen felles sparing, da, så sparingen tar vi oss av hver for oss (dvs. han = 0, jeg endel tusen mer i måneden. :rolleyes:)

Personlig ville jeg aldri overlatt den felles økonomistyringen så totalt til noen andre, men det funker for han, tydeligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...