kizztine Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Hei alle sammen . Jeg har tenkt å starte en nettside som skal drive med salg . Jeg har ingen erfaring med webdesign, men ønsker å sette den opp selv da firmaet i første omgang blir som en hobby. Noen som kjenner til enkle men bra programmer for programmering av nettside? Noen do`s and dont`s?
Pingting Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har en hjemmeside som er laget hos Mrsite.com som jeg er veldig fornøyd med så langt. Den er ikke gratis, men heller ikke vannvittig dyr. I tillegg er den enkel å tilpasse. Jeg kjøpte standardvarianten, og der er det enten en enkel måte å lage siden på eller man kan sette den i "kreativ modus" og bruke HTML og slikt. Enkelte ting på den er litt klønete, men rent over vil jeg påstå at det er et ganske brukervennlig opplegg Do's: det kan det være lurt å surfe endel rundt på måfå for å se hvordan andre sider er lagt opp. Hvis du finner en side du liker - hva er det som får deg til å like den? Er det fargene, oppsettet, bruken av font, at den er oversiktlig etc. En generell regel er at jo enklere jo bedre, det finnes ikke noe mer grusomt enn en nettside som har fjorten overskrifter i ulike farger og fonter og som har ting som beveger seg over skjermen og... nei uff. Don'ts: ...sjekk den nye layouten på KG Neida, fullt så ille er det vel ikke. Om du vil ha en litt underholdende liste over dårlige nettsider så kan du sjekke denne nettsiden: webpagesthatsuck.com. Ikke så matnyttig kanskje, men verdt en god latter! Ellers ville jeg prøvd å google ting som "good website design examples" eller noe slikt. Lykke til!
Ronso Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Å lage hjemmeside kan bety så mangt. Ønsker du bare å få opp noe kjapt og greit, vil jeg også anbefale "ferdige" sider som du kan endre på med forholdsvis enkle grep. Ønsker du derimot å sette deg inn i håndtverket "webdesign", vil dette kreve litt mer. - Lær deg grunnleggende HTML og CSS - Lær deg å bruke grafiske programmer (photoshop eller lignende) - På sikt bør du sette deg inn i et programmeringsspråk (eks PHP) - For mer fancy effekter på siden kan Javascript eller ferdige rammeverk som JQuery være kult Selv koder jeg alle sidene mine "for hånd", dvs at jeg skriver HTML-kode i en editor. Liker Aptana Studio, et gratis arbeidsmiljø for webutvikling. For grafisk arbeid liker jeg Photoshop. Inspirasjon er viktig i en oppstartsfase, så sjekk ut noen av disse webgalleriene: CSS Mania CSS Beauty Webdesignmagasinet (norsk webdesign) Lykke til!
drumsticks Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Er nettet en viktig(kanskje den primære?) salgskanalen så ville jeg så definitivt lagt litt penger i nettstedet, ikke bare eget domene, men også få hjelp til å lage den. Det er viktig å få en god nettside, men det er også viktig at du bruker tiden din på det du kan, istede for å somle bort tid på å lære deg det du ikke kan. Uansett bør du først sette opp en kravspesifikasjon til nettsiden, hva vil du med den? Hvordan skal den formidle salg? Bare vise til ditt telefonnummer? Online bestillingsskjema? Hvor mange varer har du og hvordan skal disse bli presentert? Hvordan skal betaling foregå?
Gjest SmallTalk Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Å lage hjemmeside kan bety så mangt. Ønsker du bare å få opp noe kjapt og greit, vil jeg også anbefale "ferdige" sider som du kan endre på med forholdsvis enkle grep. Ønsker du derimot å sette deg inn i håndtverket "webdesign", vil dette kreve litt mer. - Lær deg grunnleggende HTML og CSS - Lær deg å bruke grafiske programmer (photoshop eller lignende) - På sikt bør du sette deg inn i et programmeringsspråk (eks PHP) - For mer fancy effekter på siden kan Javascript eller ferdige rammeverk som JQuery være kult Selv koder jeg alle sidene mine "for hånd", dvs at jeg skriver HTML-kode i en editor. Liker Aptana Studio, et gratis arbeidsmiljø for webutvikling. For grafisk arbeid liker jeg Photoshop. Inspirasjon er viktig i en oppstartsfase, så sjekk ut noen av disse webgalleriene: CSS Mania CSS Beauty Webdesignmagasinet (norsk webdesign) Lykke til! Du har tatt med den noen grunnleggende punkter for hva man bør kunne dersom man skal lage sin egen hjemmeside, men jeg vil legge til et punkt til: Databaser (phpMyAdmin og mySQL). Dette er med på å forenkle jobben med å lage en webside når man skjønner hvordan man skal bruke det. Og man slipper som oftest unna med å lage èn hovedside og kun bytte ut innholdet på siden vha å hente dette fra databasen. dette Personlig så foretrekker jeg Dreamweaver når jeg skal lage websider. Jeg liker å kunne komme frem til meste parten av designet ved å tegne det, og deretter starte på flisespikkeriet i koden. Til bilderedigering kommer jeg langt med Paint.NET, selv om Photoshop definitivt er å foretrekke. TS: Gå for en enkelt og rent design. Sats på noen få farger som passer godt sammen, en bakgrunn som er behagelig å se på og hold deg til websikre farger. Og bruk kontraster på en klok måte. Tenkt også på at det finnes folk som er fargeblinde. KG er et eksempel på hvordan en webside ikke skal se ut. Selve forumet er greit, men kontrollpanelet og området på resten av siden ser ikke ut i måneskinn. Det er blant annet altfor dårlig kontrast.
Ronso Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Du har tatt med den noen grunnleggende punkter for hva man bør kunne dersom man skal lage sin egen hjemmeside, men jeg vil legge til et punkt til: Databaser (phpMyAdmin og mySQL). Dette er med på å forenkle jobben med å lage en webside når man skjønner hvordan man skal bruke det. Og man slipper som oftest unna med å lage èn hovedside og kun bytte ut innholdet på siden vha å hente dette fra databasen. dette Personlig så foretrekker jeg Dreamweaver når jeg skal lage websider. Jeg liker å kunne komme frem til meste parten av designet ved å tegne det, og deretter starte på flisespikkeriet i koden. Til bilderedigering kommer jeg langt med Paint.NET, selv om Photoshop definitivt er å foretrekke. TS: Gå for en enkelt og rent design. Sats på noen få farger som passer godt sammen, en bakgrunn som er behagelig å se på og hold deg til websikre farger. Og bruk kontraster på en klok måte. Tenkt også på at det finnes folk som er fargeblinde. KG er et eksempel på hvordan en webside ikke skal se ut. Selve forumet er greit, men kontrollpanelet og området på resten av siden ser ikke ut i måneskinn. Det er blant annet altfor dårlig kontrast. Er enig i at databaser er smart og komboen phpMyAdmin/ MySQL er et flott alternativ. Men det finnes jo også muligheter å bruke xml eller tekstfiler som lagringsmedium. Flere greie Content Management Systemer bruker dette, og kan være et alternativ på webservere som kanskje ikke tilbyr MySQL (jo det er faktisk noen som ikke tilbyr dette). drumsticks har også gode poeng. Skal webløsningen være primærkanal for salg, bør det gjøres skikkelig - og det er kanskje verdt å outsource denne delen til profesjonelle. Det koster kanskje litt, men vil lønne seg i lengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå