Tobbi Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Jeg kikker på boligannonser og blir litt usikker på forkortelsene BTA og BRA, og i tillegg BRA (P).Jeg vet det handler om bruttoareal og primærrom, men hva er hva? Og hvilke rom hører med til hva? Et eksempel: BTA: 100 kvm. BRA: 90 kvm. BRA (P): 80 kvm. Hva er hva her?
B.A. Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 http://www.dinside.no/112370/hva-betyr-det-egentlig Her finner du DinSides-bolig-ABC hvor de aller fleste ord og forkortelser skal være forklart. Syns det er en veldig bra side.
Tobbi Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2010 Takk for tipset, B.A. Jeg fant ikke helt svaret på det jeg lurte på, men sånn delvis sånn at jeg kan prøve å tenke meg til resten selv. La oss se om jeg har skjønt dette rett. BTA: 100 kvm. BRA: 90 kvm. BRA (P): 80 kvm. Disse tallene vil si at leiligheten totalt sett (med alle rom, inkl. inneboder, uteboder, garasje osv) er 100 kvm. Hvis man tar vekk det som er utenfor leiligheten (garasje, uteboder osv) så står vi igjen med 90 kvm. Det siste tallet representerer innvendige rom utenom boder? Er jeg på rett spor tro?
Colargol Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Jeg fant forklaringene greit her Areal av bolig. BOA (boligareal) (boareal) er BRA av boligens hoveddel. Skal være bygningsmessig innredet til sitt formål, samt overflatebehandlet. IKA er inkludert, men ikke OPA (Åpent areal). Eksempler er oppholdsrom, soverom, kjøkken, bad, ol. BRA (bruksareal) = BOA + andre tilgjengelige rom som f.eks. bod, kjellerrom. BTA (bruttoareal) = NTA + KA = hele boligens areal målt fra yttervegg til yttervegg. (Eventuelt til midt i veggen mot naboleilighet eller fellesrom.) Alle boder og kjellerrom er inkludert. Fellesrom og OPA er ikke med. Fellesrom er f.eks. trapper, vaskerom, fellesboder, oppbevaringsrom i blokk. Og her står det at BOA er byttet ut med utrykket BRA(P-rom) De nye begrepene er: 1. Bruttoareal med bruksareal (BRA). Dette er kvadratmeterstørrelsen målt ved ytterveggenes innside, og midt i vegg mot eventuell naboleilighet eller fellesdel. Det trekkes fra kanaler og piper på over 0,5 kvadratmeter. 2. Boligareal med areal av primærrommene (P-ROM). Primærrom er rom til boligformål, det vil si at boder, loft og kjeller ikke teller med. Primærrom er for eksempel oppholdsrom, soverom, kjøkken, bad og entre, samt ganger og trapper mellom denne type rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå