Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg skal søke på stilling som stipendiat og må i den forbindelse lage en prosjektbeskrivelse på opp mot 10 sider. Dette har jeg selvsagt null erfaring med, så jeg lurte på om folk her hadde noen gode råd og tips? Har prosjektet ganske klart for meg med teori, metode, litteratur og alt, men lurer på oppsettet og hva som er viktig å huske på og få med seg. Og helt enkelt hvordan man skriver en glimrende søknad!

Jeg har funnet få ressurser på nettet med unntak av generelle retningslinjer fra høyskolen (som i dette tilfellet var oppsummert i tre setninger!), så linker til nettsteder med skisser, maler, ferdige prosjektbeskrivelser og lignende tas imot med takk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du tar kontakt med en som har doktorgrad fra før som har gjort det samme. F,eks en tidligere foreleser eller kontakt en på høgskole/universitet som kan hjelpe deg. Det hjelper ofte:)

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg har skaffet en veileder (hun som veiledet min master).

Når det gjelder søknadens struktur, vil jeg bare si:

DISPONER, DISPONER OG DISPONER!

Nå vet jeg ikke hva slags fag du skal søke på, men for meg blir grunnstrukturen noe slikt som:

1. Innledning, faghistorie (kort), presentasjon av materialet

2. Teori og metode

3. Diskusjonens (avhandlingens) tema

4. Hva kan forskningen min tilføre faget? (min far - professor i odontologi - sier dette er det viktigste punktet)

5. Tidsplan og struktur

6. Annet - hva trenger du av ustyr osv? Trenger du ekstra midler til et opphold i utlandet/reiser bla-bla

Det at de vil ha opp mot 10 sider betyr jo ikke at du må fylle de sidene til bristepunktet. Men det er viktig å ha en struktur, og du må begrunne også problemstillingen din i noe som er viktigere enn bare en liten nisje i norsk forskning. De skal jo tross alt gi deg ca en million kroner for å gjennomføre prosjektet.

Lykke til!

Gjest Anjelika
Skrevet

Mange takk!

Jeg har kontaktet min gamle veileder fra masteren, men han er selvsagt ute og suser i et annet kontinent. Han ga meg noen kjappe råd via epost da, så jeg får bare bruke dem og de i denne tråden og gjøre mitt beste!

Hjertet mitt sank litt når jeg kom på at jeg jo ikke har verdens beste karakterer, men om man skriver en bra prosjektbeskrivelse så veier vel den tyngst?

Jeg har (såvidt) godt nok snitt når jeg bruker NTNUs nøye definerte regler for utregning av snitt og krav til hva det må være, men på de to institusjonene jeg ser på så står det lite eller ingenting om karakterkrav.

Jeg søker forøvrig innen medierelatert forskning, med bakgrunn i medievitenskap.

Skrevet

Jeg vet at innenfor mitt fagområde veier prosjektbeskrivelse og "kandidatens egnethet" omtrent like mye. Innenfor det siste går karakter på masteroppgaven (betyr nok mest), samt evt publikasjoner og øvrig som dokumenterer en evne til å gjennomføre prosjekter og å ta tak i nye ting (foredrag, postere osv). Hvis du enda har litt tid til fristen, prøv å få hengt opp en poster på en konferanse i nærmeste framtid - det er en enkel måte å få en "publikasjon" på. Og hold foredrag for små grupper av spesielt interesserte, f.eks. på en arbeidsplass.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg har skaffet en veileder (hun som veiledet min master).

Når det gjelder søknadens struktur, vil jeg bare si:

DISPONER, DISPONER OG DISPONER!

Disposisjon?

Skrevet

Ja, disposisjon, slik jeg har lagt eksempel på lenger opp. Inn i disposisjonen skriver jeg alle kilder til det enkelte punktet, stikkord for diskusjon osv. Mine disposisjoner er alltid svært detaljerte, slik at selve skrivingen bare blir å "fylle ut".

Hvis du forsøker å være ironisk, må jeg innrømme

A Jeg er ikke disponert for ironi

B Ironi funker dårlig i en faktadiskusjon

C Kilder:

:)

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg vet at innenfor mitt fagområde veier prosjektbeskrivelse og "kandidatens egnethet" omtrent like mye. Innenfor det siste går karakter på masteroppgaven (betyr nok mest), samt evt publikasjoner og øvrig som dokumenterer en evne til å gjennomføre prosjekter og å ta tak i nye ting (foredrag, postere osv). Hvis du enda har litt tid til fristen, prøv å få hengt opp en poster på en konferanse i nærmeste framtid - det er en enkel måte å få en "publikasjon" på. Og hold foredrag for små grupper av spesielt interesserte, f.eks. på en arbeidsplass.

Det skorter litt på publikasjoner her i gården (selv om jeg faktisk ble bedt om å skrive en kronikk som jeg aldri fikk ut fingern og gjorde..), men jeg har i det minste A på masteroppgaven. Vitnemålet er dog besudlet av en del Cer. Snittet blir vel en svak B om man plusser alt sammen og deler på antall fag, men en god B om man bruker antall studiepoeng som koeffsient (altså at 30stp-fag teller mer enn 15stp-fag f eks).

Uff, synes faktisk det er litt demotiverende å legge masse arbeid i noe som bare kanskje blir en jobb. Jeg har også hørt at professorer noen ganger oppretter et stipendiat spesielt for en student de vil ha inn på doktorgrad, men pga lover og regler så må den utlyses offentlig. Så sitter vi andre og jobber med å lage et prosjekt og kanskje til og med blir dratt inn på et intervju pga reglene i det offentlige når jobben allerede er så og si øremerket en annen.

Skrevet

Det skorter litt på publikasjoner her i gården (selv om jeg faktisk ble bedt om å skrive en kronikk som jeg aldri fikk ut fingern og gjorde..), men jeg har i det minste A på masteroppgaven. Vitnemålet er dog besudlet av en del Cer. Snittet blir vel en svak B om man plusser alt sammen og deler på antall fag, men en god B om man bruker antall studiepoeng som koeffsient (altså at 30stp-fag teller mer enn 15stp-fag f eks).

Uff, synes faktisk det er litt demotiverende å legge masse arbeid i noe som bare kanskje blir en jobb. Jeg har også hørt at professorer noen ganger oppretter et stipendiat spesielt for en student de vil ha inn på doktorgrad, men pga lover og regler så må den utlyses offentlig. Så sitter vi andre og jobber med å lage et prosjekt og kanskje til og med blir dratt inn på et intervju pga reglene i det offentlige når jobben allerede er så og si øremerket en annen.

Ja - det kan nok stemme det, at det legges føringer i lukkede rom. Men i de fleste tilfeller så er stillingene såpass åpne at det skal være mulig for alle å ha en teoretisk mulighet. Det er jo ikke kun ett menneske som leser prosjektbeskrivelser.

Anbefaler deg å få tak i prosjektbeskrivelser som folk før deg har skrevet - innenfor samme fagområde som deg. Og det er viktig som det blir nevnt over her - hva kan din studie bidra med til fagområdet (sette prosjektet ditt i en større sammenheng)?

Gjest Anjelika
Skrevet

Ja - det kan nok stemme det, at det legges føringer i lukkede rom. Men i de fleste tilfeller så er stillingene såpass åpne at det skal være mulig for alle å ha en teoretisk mulighet. Det er jo ikke kun ett menneske som leser prosjektbeskrivelser.

Anbefaler deg å få tak i prosjektbeskrivelser som folk før deg har skrevet - innenfor samme fagområde som deg. Og det er viktig som det blir nevnt over her - hva kan din studie bidra med til fagområdet (sette prosjektet ditt i en større sammenheng)?

Det er sant.

Har sett to jeg vil søke på, det ene prosjektet er så vidt og generelt at det virker åpent for alle imens det andre er såpass snevret inn at man kan lure på om det er laget for en med spisskompetanse/interesse akkurat der. Men som du sier og som jeg regner med så blir det jo vurdert av en komite. I tillegg så kjenner jeg en som fikk en doktorgrad opprettet og servert i fanget av en veileder og ikke fikk den :sprettoy:

Jeg har noen veldig gode ideer, men har beveget meg bittelitt utenfor min spesialitet så nå må jeg lese meg litt opp på feltet for å forsikre meg om at det tilføyer noe nytt. Skulle gjerne hatt en måned til på dette her, det virker litt vel drastisk å sette sammen et prosjekt på noen uker som man skal arbeide med i 3-4 år fremover. Men det er vel masse rom for endringer underveis!

Skrevet

Husk på at mange kunngjorte stipendiatstillinger virker snevre fordi de skal knyttes til et helt bestemt overordnet prosjekt, ikke nødvendigvis fordi man har noen man vil ha inn.

Siden det er et humanistisk fag du beveger deg innenfor kan kanskje denne nettsida være til hjelp, selv om det ikke nødvendigvis er UiO du søker ved: http://www.hf.uio.no/forskning/forskerutdanning/prosjektbeskrivelse.html

Linken der til Hovdhaugen om planlegging er død, men jeg fant den igjen her: http://www.uv.uio.no/forsk/documents/Hovedehaugensnotat.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...