Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man gjøre når noen nekter å betale tilbake penger de har lånt? Venninna til søsteren mi vil ikke gi tilbake penger hun har lånt av søsteren min. Søster har fått trusler av denne venninna, om at hun skal sende en gjeng etter henne hvis hun ikke slutter å mase om pengene. Jeg har mest lyst til å dukke opp på døra til denne jenta og filleriste henne! Hva gjør man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun bevis på at venninnen har lånt henne penger?

Skrevet

Nei, ikke annet enn dem imellom..

Skrevet

Hun har meldinger på mobiltelefonen, hvor det står at hun skal få pengene snart osv.

Skrevet

Ta det som en lærdom på at man skal være forsiktig med å låne bort penger og at hvis man likevel gjør det så må man ha råd til å tape dem.

Det er tragisk å stå i en slik situasjon, og det er nok ikke mye å gjøre, foruten å håpe skyldneren tar til fornuften.

Skrevet

Triste greier. Utrolig at venner kan oppføre seg slik når noen låner de penger :nei:

Dette viser vel at man ikke skal stole blindt på folk en kjenner godt. Man har INGEN rettigheter såfremt man ikke har skrevet en "lånekontrakt" med underskrifter. Ellers blir det jo bare ord mot ord.

Synd men sant... :murvegg:

Håper det ordner seg for søsteren din.

Skrevet

Jeg vet ikke om disse meldingene kan brukes som bevis godt nok? I så fall er det jo mulig å snakke med en advokat, f.eks. på Jusformidlingen. Det spørs om dere når igjennom, men ... En muntlig kontrakt er jo like bindende som en skriftlig, men mye vanskeligere å bevise. Er det mye penger det er snakk om, ville jeg kontaktet Jusformidlingen. Er det ikke så mye, spørs det om det er verdt det.

Skrevet

Jeg tenkte å skrive til henne, sånn at søstera mi ikke står helt alene. Da kan jeg evt skrive at vi kontakter advokat eller noe hvis pengene ikke kommer snart, sånn at hun kanskje ser alvoret i det.

Skrevet

Om det ikke er snakk om mye penger er det nesten bare å avskrive henne som venn og tenke på det som en dum "investering".

Er det mye penger ville jeg vurdert å kontakte en advokat, for en muntlig avtale skal teoretisk sett være like bindene som en skriftlig en. Men er det ingen vitner eller beviser så blir det nok bare ord mot ord. :/

Skrevet

Håper ikke det er mye penger. En kamerat av meg var borti det samme. Lånte ca. 6000K til en annen kamerat.

Fikk hele veien epost og sms om at pengene skulle komme, men kom aldri.

Gikk til forliksrådet for å forsøke megling, men saken ble avvist fordi i tilsvaret skrev kameraten som hadde lånt pengene at dem var tilbakebetalt, la ved en kontoutskrift som viste uttak på 6000K (som forøvrig kameraten min aldri fikk), og dermed ble det ord mot ord.

Som nevnt ovenfor en muntlig kontrakt er like bindende som skriftlig men da trenger man vitner.

Ellers er skriftlig kontrakt eneste muligheten for å få penger via inkasso osb.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og der gikk det "vennskapet" i dass! Bedre lykke neste gang. :D

Gjest Blondie65
Skrevet

Hun har meldinger på mobiltelefonen, hvor det står at hun skal få pengene snart osv.

Hvor gammel er din søster - hvor gammel er du?

Er det ikke på tide at en voksen person blir med bort til denne venninnen og forklarer et og annet om å holde det en lover, straffeforfølgelse for fremsetting av trusler etc?

Hvor mye er det snakk om?

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, men da var det eksen min. Hadde lånt han 12000,- til gammal moro som han måtte gjøre opp. Når det ble slutt sa han at han ikke brydde seg om pengene. Jeg sendte heldigvis tekstmeldinger så jeg kunne bruke det som bevis. Jeg undersøkte flere muligheter. Hadde mest lyst til å gi han juling, men det var ikke akkurat noe alternativ. Det var ikke noe inkassobyrå som ville ta saken, men jeg fant noe som het egeninkasso. Måtte sende purring, men fikk pengene når han fikk betalingsoppfordring.

Lykke til i hvert fall ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvis hun er under atten så kan jo foreldrene deres troppe opp på døra hennes.

Hvis dere er over atten så synes jeg like greit du kan bli med søstra di opp til "venninna"

Skrevet

Hvis hun er under atten så kan jo foreldrene deres troppe opp på døra hennes.

Hvis dere er over atten så synes jeg like greit du kan bli med søstra di opp til "venninna"

ex-venninna.. hehe

Med det kan absoltt sikkert fungere det! Sikkert bra å starte med å dra til henne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...