Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned rundt 10 kg, men sliter med å holde på motivasjonen. Kan være kjempemotivert noen dager, også blir jeg utålmodig og føler at det ikke er noe poeng. At veien til målet er så uendelig lang, og jeg klarer ikke helt se for meg at jeg skal nå dit noen gang. :tristbla:

Blir så imponert når jeg leser om folk som klarer å trene og spise sunt over lang tid, og er så positive og tålmodige. Har dere noen tips til hvordan jeg kan holde på motivasjonen, slik at jeg ikke sprekker så fort? Ble det enklere etter at det hadde gått litt tid og dere fikk kommet inn i rutinene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg trives egentlig med å trene på treningssenteret, er heller maten som er et problem. Når jeg først spiser noe usunt, så tenker jeg at det ikke er noe vits i å trene eller spise sunt resten av den dagen, for den er ødelagt uansett. Selv om jeg vet at det ikke stemmer! Uff, ikke lett det her..Men innbiller meg at det blir lettere bare jeg først klarer å være flink et par uker, og kommer over kneika.

Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Phaedra, mod

Skrevet

Mitt tips når det gjelder mat er vel egentlig å ikke "ta helt av". Prøv å finne en spiserutine du kan leve med, da blir det lettere å holde seg til det. I stedet for å plutselig bare spise salat og regne på kalorier osv., det kan man fort bli lei av.

Nå skriver du ikke akkurat hva du har problemer med å kutte ut, men hvis det er sånn godterispising i ukene og sånn, så er det bare å slutte med det. Det er en hard uke eller to, så kommer man over den kneika der! Spis heller frukt hvis søtsuget blir for stort.

Jeg er ikke hysterisk når det kommer til mat, jeg dropper ikke f.eks. lasagne til middag fordi det er ost på, eller grove brødskiver til lunsj fordi det inneholder karbohydrater osv. Jeg spiser sunt, men er ikke hysterisk.

Som sagt, prøv å finne noe som du holder ut med i lengden. Det er bedre å heller trene 2-3 ganger i uken regelmessig, enn å gå hardt ut og kjøre 6 økter i uken, for så å gå lei etter noen uker. Alt er bedre enn ingenting :)

Og når man først kommer inn i det, så er faktisk trening KJEMPEGØY:) Sett deg et mål, og prøv å nå det. Ikke nødvendigvis si at du skal ned 10 kg, men f.eks. å holde ut så og så lenge på joggeturen eller noe sånt. Sett deg delmål på veien, ingenting er som følelsen av å greie et mål man har satt seg :)

Gjest Coarvi
Skrevet

Mitt triks er å kanskje endre målsettinga litt. Når du bare har som mål å gå ned 10 kg så blir veien ganske lang ja (hvis du ikke er spesielt overvektig kan det ta tid å kvitte seg med 10 kg), og derfor må du ha andre mål som motiverer deg, enn bare noe som ligger langt framme i tid.

Du kan jo sette deg delmål først - å gå ned to kg innen 1 måned f.eks (eller to...).

Likevel synes jeg det viktigste målet er det som IKKE har med vekt å gjøre, men som har med sunnhet å gjøre. Sett deg et mål om å bli sunn! Sett deg et mål om å lære masse om kosthold, eller et mål om å lære en ny treningsform. Prøv noe nytt! Det er mye mer motiverende å hige etter sunnhet, synes jeg, fordi man da vet at selv om man ikke SER resultater, så har kroppen utrolig bra av det likevel. Man føler seg rett og slett mye bedre, og for min del er i hvertfall den følelsen enda bedre enn om jeg hadde gått ned en kilo her og der.

Alle kan jo klare å gå ned i vekt bare de vil, men langt fra alle får med seg sunnhetsfaktoren.

Og husk at sunnhet også skal være gøy, ikke noe du føler du MÅ gjøre. Det er snakk om en varig endring du bør innføre, og da skal det være noe du trives med og kan leve med. Sunnhet betyr variasjon og trivsel, og hvis du f.eks har et OK kosthold fra før er det jo ikke enorme forandringer du trenger å innføre.

Jeg begynte selv å trene i høst for å bli kvitt noen kilo. Det var ikke helt riktig målsetting innser jeg nå, men takket være treninga fikk jeg andre mål. Jeg begynte med styrke, og for min del var det utrolig motiverende å merke forskjell fra trening til trening, at jeg kunne slenge mer vekt på stanga/apparatene. Jeg har ennå ikke gått ned et eneste gram da... :ler: Men jeg har jo blitt slankere likevel! Om styrketrening er motiverende for deg vet jeg jo ikke, men det er hvertfall en treningsform der man merker fremgang mye fortere enn ved andre måter, føler jeg. I tillegg er det veldig lett å tilpasse treninga til ditt eget nivå.

Mitt siste råd er å lese masse om forskjellige emner (trening/kosthold). Det motiverer hvertfall meg mye, og jeg følger med på noen blogger og forum der de snakker om slikt. Selv om jeg ikke er i nærheten av det nivået disse bloggerne er på, motiverer det meg fordi jeg lærer mye om riktig teknikk, nye øvelser etc.

Lykke til! Det er det å komme i gang som er verst, så du må bare fokusere på å tvinge deg selv litt i begynnelsen, og prøve å finne noe du synes er gøy.

Gjest Shelob
Skrevet

A) Trening.

Her høres det ut som om du er godt i gang og ikke trenger noen spes tips? Det eneste jeg leste og stoppet litt ved, er: du må ikke må gi opp treninga for resten av uka fordi du har gått på en smell og spist masse usunt. Tvert i mot. Når jeg går på den smellen, så prøver jeg å tenke "Bra, jeg har fått i meg masse energi, jeg har all grunn til å gå på studio og yte maks, kanskje er jeg supersterk og kan jeg øke vektene på flere øvelser i dag, og kanskje skal jeg ta et intervallpass på mølla etterpå." Og så god følelse jeg har etterpå da. Dagen eller uka er IKKE ødelagt!

B) Kostholdet.

Jeg er egentlig godtesyk som fy, og sklir lett inn i en vane med karbo, fett og sukker, gjerne på kvelden fysj-fysj. Noen skriver over at de må gjennom en hard uke eller to, så går det greit - og det er helt KORREKT. Blir det en periode med mye godis, må jeg rett og slett "avruses" litt, så går det helt fint frem til neste jul eller påske eller sommerferie eller hyttetur.

Det er lurt å skaffe deg alternative matvarer. Frukt, oppskjærte grønnsaker, rå nøtter, mager kesam som dipp, naturell ypughurt med frukt, smoothies i forskjellige former, frossen banan men litt mørk sjokolade over, kakao på skummet melk med søtningsstoff. Mager kesam kan også tilsettes litt Fun-light, veldig godt og dessertaktig. Iskaffe og iste kan lages så og si kalorifritt.

Velg "godtekaloriene" dine med kresenhet og omhu! Planlegg 2-3 ganger i uka, med 1 ting DU synes er best, og verdt å spandere kaloriene på. For meg vil det feks si: 1) 3 biter pizza når kjæresten bestiller pizza en fredag - fordi det er så hyggelig. Men jeg tar ikke rømmedressing eller drikker brus til eller spiser potetgull etterpå. 2) 1/2 plate Bergene Melk lørdag kveld etter middag, fordi det er verdens beste sjokkis iflg meg. Men IKKENO mer. Går jeg for et måltid nr 3 blir det kanskje vafler hos svigers på søndag. Jeg tar vaffel og kaffe, men ikke syltetøy eller smør eller brus. You see? Velge velge velge. Prioritere det du synes smaker best. Jeg velger rett og slett å være gjerrig på kaloriene på det som ikke smaker godt NOK.

Gir du meg en boks med Tom& Jerry is, så er jeg villig til å snurpe inn på noe annet, eller ta en low-cal dag neste dag, fordi isen er SÅ god at den er verdt sine 1100 kalorier!(Kanskje fordelt på 2 kvelder, kanskje på 1...)

En annen viktig ting. Det er DIN kropp, det er du som bestemmer hva som skal inn i den. Ikke spis av høflighet, for å glede tante Magda, for å slippe å være til bry eller for noen form for sosialt press.

Uansett hva du velger å spise, dropp for all del sukkerbrus, fritert mat og fabrikkjeks/kaker (bak heller sjøl). Det er djevelens verk og må unngås for enhver pris! :)

Skrevet (endret)

Først; se på det som en livsstilsendring, ikke diett. :)

Hva sunn mat angår, så er det en helomvending dersom du er vant til tung, usunn mat fra før. Man må bare prøve seg fram, enkelt og greit. Mye av den sunne maten smaker godt bare man finner den. Du må bruke tid på å finne ut hva kroppen din trenger.

Jeg råder også deg å ha en dag i uka/annenhver uke hvor du kan spise akkurat det du har lyst på; da ender du ikke opp med å fråtse eller slutte med den sunne maten fordi du går lei. Samtidig lærer du kroppen å kjenne - når du spiser sunt en god periode, merker du kanskje at noe av det usunne du spiste før faktisk ikke smaker noe særlig lengre.

De folkene som du leser om, de som (sier at de) trener godt og lever sunt har sine "usunn-mat" dager også, tro meg. De har kommet inn i en såpass god rutine at de kan unne seg selv noe "forbudt mat" en gang i blant, tror jeg. :)

Ta en dag om gangen; ikke prøv å kompensere for at du spiste for mye eller for lite en dag ved å spise mindre/mer dagen etter.

Ellers sier jeg meg enig med overnevnte innlegg; unngå halv- og helfabrikata! :)

Lykke til!

Endret av sunglasses
Skrevet

mitt tips er å ha en "hviledag" en gang i uken. mange velger lørdagen. på denne dagen har du lov å spise godteri, kake, boller og kjeks.

de andre dagene i uken er du nødt til å holde deg unna alle slike saker.

på denne måten opprettholder du motivasjonen, og kan se frem til en hviledag.

husk også å tenk på at denne prosessen skal være gøy! for et par år siden, skulle jeg også slanke meg, og jeg skjønte raskt at jeg ikke kom noen vei hvis jeg pinte meg selv (huff, dette hørtes veldig klisjé-ish ut, men det er en grunn til at kliséer er klisjéer). derfor begynte jeg med artige treningsaktiviteter som dans og yoga. dessuten spise jeg mye god og fresh mat som frukt. en fruktsalat tar to minutter å lage, er sunn og kjeempegod!

lykke til!

Skrevet

mitt tips er å ha en "hviledag" en gang i uken. mange velger lørdagen. på denne dagen har du lov å spise godteri, kake, boller og kjeks.

de andre dagene i uken er du nødt til å holde deg unna alle slike saker.

på denne måten opprettholder du motivasjonen, og kan se frem til en hviledag.

husk også å tenk på at denne prosessen skal være gøy! for et par år siden, skulle jeg også slanke meg, og jeg skjønte raskt at jeg ikke kom noen vei hvis jeg pinte meg selv (huff, dette hørtes veldig klisjé-ish ut, men det er en grunn til at kliséer er klisjéer). derfor begynte jeg med artige treningsaktiviteter som dans og yoga. dessuten spise jeg mye god og fresh mat som frukt. en fruktsalat tar to minutter å lage, er sunn og kjeempegod!

lykke til!

Støtter denne! :)

Skrevet (endret)

Etter hvert som du begynner å trene mer, vil du automatisk sette mer pris på maten du spiser. For å holde forbrenningen din i gang, så er det kjempeviktig med mat. Søtsuget er jo et evig problem, men jeg skriver under for å finne erstattere! Jeg spiser skogsbær-youghurt med havregryn oppi til frokost. Etter jeg kuttet oppi en hel banan, så kjente jeg at den mettet søtsuget.. Og smoothie, det er jo rene godteriet! ;)

Så en ting er at jeg tror dette ligger litt i hodet. Det å avstå fra snop osv, er ingen "pining", slik som mange ser på det som. Det er rett og slett bare deilig til slutt. Men ett tips: hver gang du kjenner søtsuget, prøv å ta deg et lite måltid først, som f.eks. appelsin/banan FØR du tillater deg å spise det søte. Da vil du helt sikkert spise mindre av det usunne, eller ingenting av det i det hele tatt. Når søtsuget er som verst, så kan jeg også ta meg en tur på treningssenteret, og spise en energy-sjokolade der etterpå. Eller en proteinsjokolade.

Motivasjonen min kommer av de små tingene jeg oppnår. For en måned siden tok jeg ikke en eneste armheving, men i går tok jeg syv. Det er kanskje ikke mye, men det ga meg en helt fantastisk følelse! Ga meg virkelig motivasjon for ett par måneder framover ;) Så jeg vil anbefale deg å ta små tester, slik at du kan se din egen utvikling. For det er utrolig lite som skal til.

Edit: Og forresten, det er mye lettere å si nei til usunn mat når du er i butikken, enn når du har den hjemme i skapet. Så mitt tips er å handle all maten din selv, for da vil det være lett å ikke kjøpe noe usunt. Lykke til!

Endret av Deadbarbie
Skrevet

Tusen takk for mange flotte og utfyllende svar!

ble veldig motivert av å lese alle svarene :)

Nå er det ny uke og nye muligheter, så skal prøve å ha det dere har skrevet i bakhodet. Tror også det er veldig viktig som noen av dere sier, at jeg setter meg andre mål i tillegg til å miste de 10 kiloene. Skal prøve å foukusere mer på å være sunn, og hvor mye bedre jeg føler meg når jeg trener og spiser riktig. Leser også alt jeg kommer over av stoff som har med trening og kosthold å gjøre, så plukker jo opp litt her og der. Har nå satt meg delmål underveis, med en liten belønning når jeg har gått ned så så mange kg osv (i form av nytt treningstøy osv).:) Har også satt opp en liste over sunne middager, så det blir lettere å ikke ty til fete retter fordi jeg ikke kommer på annet.

Nå har jeg virkelig fått nok av meg selv og den elendige selvdisiplinen min, så denne uka SKAL jeg klare det. Må bare holde ut til jeg blir vant med et mindre inntak av sukker, sjokolade og fet mat, for det finnes jo så mye godt og sunt! :)

Hyggelig om noen tar en tur innom treningsdagboka mi også, hjelper litt å vite at noen følger med. Dette skal jeg klare!

Skrevet

Høres ut som om du har viljen som kreves, veldig bra! :) Det med delmål underveis i form av nytt treningstøy osv, er kjempesmart!

De første par ukene kan være litt harde når du trapper ned på søtasker osv, men denne kneika kommer du fort over. Det er bare kroppen som ønsker å "det samme gamle", men nå må du lære den at du vil skifte livsstil. Den godtar det gladelig. ;)

Skrevet

Herlig med så motiverende ord! :)

Har troen på at jeg skal få til dette nå ja, får bare være streng med meg selv de første ukene og tenke at det blir lettere etterhvert.

Har jo virkelig innarbeidet uvaner i matveien nå, så må vel holde ut litt for å kvitte meg med dem. Men kommer til å skrive her på KG hvordan det går etterhvert!

Gjest AnneShirley
Skrevet

Motivasjonen min kommer av de små tingene jeg oppnår.

Absolutt.

Og bare følelsen av at kroppen fungerer.

Jeg trillet tur lørdag og på veien hjem våknet gutten og var utolmodig. Jeg løp opp bakken mot huset mens jeg skar grimaser til han. Han lo og var fornøyd. En god følelse å klare det fint. Og når kroppen fungerer er det jo herlig å gjøre sånt også -selvforsterkende.

Og forresten, det er mye lettere å si nei til usunn mat når du er i butikken, enn når du har den hjemme i skapet.

Absolutt. Her handler vi ikke lengre inn godteri før den dagen det skal spises. Spiller ingen rolle om det er aldri så mye tilbud osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...