Gå til innhold

Egen blogg - vanskelig?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei dame på nærmere 30 år som har tenkt litt på å lage en blogg om diverse, mest for moro skyld, og har ingen ønsker om å ha dette som jobb. Selvfølgelig koselig om noen leser også, samtidig er jeg ganske privat av meg, og vil helst ikke at nære kjente skal se alt jeg skriver om, oppdaterer sjeldent statusen på facebook for å si det sånn, men det er vel ikke til å unngå at noen jeg kjenner skal kunne dumpe innom siden min..

Har lyst til å skrive om det som faller meg inn og og legge ut bilder om alt fra hobby og oppussingsprosjekt, nyeste innkjøp ++ MEN, jeg har svært lite teknisk innsikt, så derfor lurer jeg på om det er vanskelig å få til?

Vil ha en oversiktlig side, og burde kanskje få blogg en plass der man bruker enkle verktøy for å lage denne - Tips?

Og hva er forskjellen mellom en blogg og en hjemmeside? Kanskje det kunne vært lettere å lage en hjemmeside evt?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv bruker jeg blogspot.com og der er det veldig enkelt å skrive/legge ut bilder.

Skrevet

Denne er nok feilpostet - ligger under bil og trafikk. Hvis noen flytter den for deg så får du sikkert flere svar.

Skrevet

blogg.no og blogspot.com har greie bloggverktøy, og du slipper å drifte det tekniske selv.

Avhengig av oppsettet på bloggen er det ingen garanti for at nære kjente ikke kan lese bloggen din, så skal du ha en blogg alle andre kan lese, må du også regne med at noen du ikke ønsker skal lese bloggen din kan komme til å snuble over den. Det er nok meget mulig at blogger under blogg.no og blogspot.com kan settes opp med innlogging av noe slag (en gruppe personer som du gir tilgang til bloggen din), men i så fall vil jo alle andre bli sperret ute, og du må ta jobben med å gi folk fortløpende tilgang. Og det er ganske tungvindt. Vil nok heller anbefale at du holder privat informasjon utenfor en offisiell blogg.

Hjemmeside er egentlig et gammelt og kanskje litt utdatert begrep i mine øyne, og kan være så mangt. Tradisjonelt har det vært en side med presentasjon av seg selv, produkter man selger, div. fritidsinteresser o.l. og som man ikke oppdaterer så ofte. Skal man legge til løpende informasjon, føre en liten dagbok osv. så er en blogg et langt mer egnet verktøy da bloggrammeverk er nettopp tilpasset slik bruk. I tillegg har de fleste moderne bloggverktøy der ute mulighet for at folk kan legge inn kommentarer, og det er som regel vanskeligere å få til på en mer "plain" hjemmeside uten mer teknisk innsikt.

Skrevet

Blogspot er superenkelt, og du kan stenge bloggen for lesere. Altså, du kan selv velge hvem som skal lese den i form av invitasjoner. Folk kan spørre om å få bli leser, eller du kan selv invitere folk til å lese bloggen din. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...