Gå til innhold

Tynn og allikevel usunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først en liten begrepsavklaring.

Jeg tenker her at det er forskjell på å være usunn, og å spise usunn mat.

Så til problemstillingen:

Kan tynne mennesker være usunne pga dårlig kosthold og lite trening?

Jeg er selv tynn, veldig tynn, helt naturlig.

Jeg spiser ikke spesielt sunt, men kanskje heller ikke spesielt usunt. Dog har kostholdet blitt noe værre etter at jeg flyttet hjemmenifra.

Jeg har alltid tenkt at jeg ikke er spesiell sunn, og at det er viktig at jeg spiser sunt. Selv om jeg er tynn.

Og jeg blir litt irritert når jeg hører tynne mennesker si at de kan spise hva de vil fordi de er tynne.

Men hvem har egentlig rett?

Er det å være tynn et tegn på at man spiser sunt nok for sin kropp og sin livsstil?

Eller kan man være i faresonen for f.eks. diabetes, ha åreforkalkninger mm. selv om man er tynn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Tynn er ikke det samme som sunn, akkurat som at overvektig ikke nødvendigvis trenger å bety usunn.

Jeg er overvektig - spiser veldig sunnt, svømmer to ganger i uka, desverre får jeg ikke gjort noe mer grunnet sykdom og smerter, men jeg anser at jeg er en relativ sunn person.

Min samboer er tynn, men han lever ikke sunnt. Han trener aldri, beveger seg sjeldent - mye stillesittende foran PC. Spiser gjerne hamburgere, pizza, kebab hver dag om han kunne, drikker mye cola etc.

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

Å leve et stillesittende liv og/eller få i seg mye sukker, transfett osv er selfølgelig uheldig for kroppen selv om man er tynn.

Og man kan nok leve sunt mhp mat og trening og likevel ligge stabilt på noen kilo over idealvekt. Men direkte overvektig tror jeg nesten ikke man klarer å "holde seg på" om man lever sunt (gitt at man er frisk)

*edit* (la til forbehold om friske mennesker)

Endret av AnneShirley
Skrevet

Jeg har alltid vært tynn, men usunn. Spiste for lite frukt, grønt og sunt fett og slike ting, og fettprosenten min var ganske høy selv om vekta var lav. Føler meg mye bedre med bedre kosthold og mer muskler på kroppen, selv om forskjellen ikke er så veldig synlig.

Skrevet (endret)

Jeg lever sunt og godt, og trives godt med det. Trener fire-seks ganger per uke (yoga, spinning og gåturer).

Alltid vært smålubben da mine foreldre skjemte meg bort som liten, men la om kostholdet og begynte å fokusere på skikkelig kosthold og trening for omlag to år siden, resultatet er en slankere og spenstigere kropp. Har fremdeles noen få personlige mål som ikke er nådd, men jeg tar det med ro og lærer av ting underveis. Så lenge jeg beholder normalvekten har jeg ikke dårlig tid. :)

Endret av sunglasses
Gjest petre
Skrevet

Overhode ikke. Jeg spiser sunt og er normalvektig. Teller ikke kalorier, men ikke særlig glad i godterier eller chips.

Kjæresten min drikker mye brus og spiser mye godterier, men er spik tynn, selv om han er godt voksen.

Skrevet

Jeg er naturlig tynn, men vil ikke påstå at jeg lever så veldig sunt. Trener svææært sjelden, og spiser nok alt for mye snop. Men prøver å lage nokså sunne middager med grønnsaker, men det er nok ikke alltid det går helt etter planen der heller. Tipper jeg er "innfeit" :fnise:

Skrevet

tTynne mennesker som spiser usunt, aldri trener og evt røyker/drikker mye, har en mye større sjanse for å få hjertekarproblematikk (les infarkt og det som verre er) ennen som er lett overvektig men som spiser sunt og er fysisk aktiv. Og jeg foretrekker den siste gruppa laaaangt framfor jenter som skryter av hvor usunt de lever og hvor tynne de er.....

Skrevet

Åja. Kjenner noen tynne/veldig slanke mennesker som lever usunt og aldri har vært inne på et treningssenter. Merker lett at de ikke er så sunne om vi gjør noe fysisk krevende, og man kan se det på hud, hår og negler.

Nok sunne næringsstoffer trenger vi alle.

http://www.diabetesrisiko.no/

Gjest Rosemor
Skrevet

Dessverre er ikke tynn synonymt med sunn, nei.

Tynne mennesker kan ha en alt for høy fettprosent, de kan ha høyt blodtrykk, de kan ha høyt kolesterol, de kan være beinskjøre, eller være underernærte, akkurat som overvektige.

Skrevet

Å leve et stillesittende liv og/eller få i seg mye sukker, transfett osv er selfølgelig uheldig for kroppen selv om man er tynn.

Og man kan nok leve sunt mhp mat og trening og likevel ligge stabilt på noen kilo over idealvekt. Men direkte overvektig tror jeg nesten ikke man klarer å "holde seg på" om man lever sunt (gitt at man er frisk)

*edit* (la til forbehold om friske mennesker)

tTynne mennesker som spiser usunt, aldri trener og evt røyker/drikker mye, har en mye større sjanse for å få hjertekarproblematikk (les infarkt og det som verre er) ennen som er lett overvektig men som spiser sunt og er fysisk aktiv. Og jeg foretrekker den siste gruppa laaaangt framfor jenter som skryter av hvor usunt de lever og hvor tynne de er.....

Dessverre er ikke tynn synonymt med sunn, nei.

Tynne mennesker kan ha en alt for høy fettprosent, de kan ha høyt blodtrykk, de kan ha høyt kolesterol, de kan være beinskjøre, eller være underernærte, akkurat som overvektige.

Takk for svar:)

Da skal jeg ikke slutte å prøve å være sunn i alle fall, hehe.

Jeg har alltid vært tynn, men usunn. Spiste for lite frukt, grønt og sunt fett og slike ting, og fettprosenten min var ganske høy selv om vekta var lav. Føler meg mye bedre med bedre kosthold og mer muskler på kroppen, selv om forskjellen ikke er så veldig synlig.

Hvordan får man målt fettprosenten?

Skrevet

Det finnes vel tonnevis av eksempler på tynne/slanke mennesker som har et usunt kosthold og en usunn livsstil.

Skrevet

Jeg har fancy badevekt som måler fettprosent, ikke spesielt pålitelig, men får en viss pekepinn. I tillegg måler jeg med fettkaliper, måler da hudfolder på forskjellige steder på kroppen og regner ut. For min del stemmer de to resultatene overens, jeg tror derfor det stemmer sånn omtrent, men samboeren min har lav fettprosent og da er det nok vanskeligere å få til en pålitelig måling. Jeg lå lenge på over 30 %, noe som er litt i overkant av normalt, nå får jeg ca. 21 %, og det er ikke så verst:)

Skrevet

Tipper jeg er "innfeit" :fnise:

:skratte: Herlig!!

Skrevet

:skratte: Herlig!!

Hehe! Det var noe vi drev å fleipa med på vgs, og det sitter enda gitt :sjenert:

Men altså, jeg sier absolutt ikke at jeg synes mitt kosthold er noe bra, og jeg skryter IKKE over at jeg er så tynn osv, bare så det er sagt. Jeg prøver å bli flinkere til å spise mer grønt og frukt, og å kutte ned på snopet til helgene. Tror rett og slett jeg er litt sukkeravhengig! Og når det gjelder trening. Foreløbig synes jeg det er verdens kjedeligste ting og gjøre, men av erfaring blir det mer morsomt når man bare kommer inn i det, så vi får prøve på det jenter, tynne eller tykke, trening er alltid bra! Så lenge man spiser i tillegg selvfølgelig...

Skrevet

Selv er jeg tynn, men jeg er langt i fra sunn. Drikker ca. 1 liter brus daglig, pluss masse sjokolade og annet godteri. Spiser også ofte chips sammen med middagen.

Melk drikker jeg ikke, vann drikker jeg sjeldent, fisk har jeg ikke spist siden jeg var 5-6 år.

Men å legge på seg - nei, det klarer hun ikke!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg skjønner ikke at folk ikke legger på seg hvertfall med alderen.Uretferdig jeg var så tynn som liten nå skal det mye til å få bort en kilo

Skrevet

Men å legge på seg - nei, det klarer hun ikke!!

Selv om du spiser/drikker "usunt" så må du være i kalorioverskudd for å kunne legge på deg, at hva du inntar ikke er sunt trenger ikke å bety at du får i deg mer kalorier enn du forbrenner.

Det er det totale inntaket vs. hva du bruker i løpet av en dag som teller. Altså så må inntaket være høyere enn forbuket om du skal opp i vekt.

Skrevet

jeg skjønner ikke at folk ikke legger på seg hvertfall med alderen.Uretferdig jeg var så tynn som liten nå skal det mye til å få bort en kilo

Forbrenningen går desverre ned når en blir eldre. Ofte er en mindre aktiv også, men spiser det samme som alltid, om ikke mer. Dette resulterer i at en legger på seg lettere ettersom årene går..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...