Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jo plukka opp det at lettprodukter ikke nødvendigvis er en fantastisk erstatning dersom man slanker seg.

Hva er egentlig problemet med lettprodukter? Og spesielt med aspartam? Jeg er ikke ute etter noen opphetet diskusjon, bare litt kunnskap rundt hvorfor det også er ulemper med lettprodukter.

I tillegg til at jeg prøver å gå litt ned i vekt, er jeg intolerant mot sukker. Er lettprodukter da en god løsning, ihvertfall innimellom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lettprodukter inneholder ofte kunstige midler. Som kunstig sukker osv. I lengden er det ikke bra å ha et så stort inntak av lett produkter.

Skrevet (endret)

Hm, det spørs kanskje på hvilke lettprodukter du sikter til. F.eks "lettost" (Norvegia 16 % fett), syns jeg er langt bedre enn den vanlige varianten av Norvegia. Dette er nå min mening ut ifra erfaring jeg har tilegnet meg gjennom min egen vektnedgang. Jeg brukte god tid på å finne produkter som inneholdt mindre kcal og karbs enn de andre, og kom fram til at de fleste lettproduktene kunne hjelpe meg med dette.

Det handler nå om mengde også - greier du å spise lite, kan du spise vanlige produkter.

Jeg råder deg til å se etter nøkkelhullsmerkede varer og benytte deg av disse. Du må, først og fremst, bruke tid på å finne ut hva kroppen din trenger.

Endret av sunglasses
Skrevet

For min del så tror jeg at mange av de kunstige stoffene som brukes i stede for å gjøre varen god, ikke er noe bra de heller, og derfor kan man like gjerne/heller spise ekte vare.

Når det gjelder aspartam er det vel ikke så mye tvil om at dette ikke er sunt. Leste noe om det for kort tid siden, skal se om jeg finner det igjen.

Skrevet

For meg personlig handler det om at ved å prøve å gå over til lettbrus og kutte ut sukkerbrusen, så fikk jeg mye hodepine. Samme med når jeg drakk en del FunLight saft, så det har overbevist med om at jeg har det bedre uten alle disse lettproduktene som inneholder aspartam. Ikke hjelper det om folk sier hodepinen kommer av andre ting heller, da jeg personlig har merket at det er lettproduktene, og ikke fraværet av sukkeret, som har ført til hodepinen.

Skrevet

Glemte å nevne aspartam: stoffet kan være kreftfremkallende ved store inntak. Dette gjelder kanskje for de som ikke har kontroll på hvor mye og hva de putter i munnen?

For de "normale" er det ikke farlig å innta slike stoffer en gang i blant, tror jeg. Jeg for min del prøver å styre unna aspartam; prøver å finne matvarer som er søtet med sukralose eller annet, istedet.

Skrevet

Jeg har jo plukka opp det at lettprodukter ikke nødvendigvis er en fantastisk erstatning dersom man slanker seg.

Hva er egentlig problemet med lettprodukter? Og spesielt med aspartam? Jeg er ikke ute etter noen opphetet diskusjon, bare litt kunnskap rundt hvorfor det også er ulemper med lettprodukter.

I tillegg til at jeg prøver å gå litt ned i vekt, er jeg intolerant mot sukker. Er lettprodukter da en god løsning, ihvertfall innimellom?

I utgangspunktet så er det to ting om gir en vare smak nr man tar vekk krydder; fett og sukkerarter. Alle vet hvor godt en god dose smør gjør i ekte julebakst, kveiteboller eller fløte i en saus. Tar man vekk eller reduserer fett, så må smaken opprettholdes, og det erstattes ofte med økt sukkerinnhold, evt tilsetting av kunstige søtningsmidler. Derfor så er det ren reklameteknikk å reklamerer for "bare 1 % fett" når produktet syder av alt kunstig og søtt. Man kan da spørre seg om det er bedre å spise litt av normale produkter vs mer av kjemifabrikken.

Nå finnes det lettprodukter som er helt kurante, og meieriprodukter er ikke så aller verst de. Men laktosenivået er betydelig høyere i ethvert lett melkeprodukt, nettopp for å opprettholde smaken, så for folk med laktoseintoleranse er dette dårlig nytt. Nå vil ett gram sukker/laktose/CHO gi ca 4 kcal, sammenlignet med fett som gir 9 kcal per gram. Å kutte ned på mettet fett er uansett ikke dumt, men erstatt noe av med godt umettet fett.

Det lureste er derfor å ikke bare se på fettprosent, men se på det totale energiinnhold per 100 gram.

Skrevet

Lettprodukter inneholder ofte kunstige midler. Som kunstig sukker osv. I lengden er det ikke bra å ha et så stort inntak av lett produkter.

Ok. Poenget er at jeg vil vite mer om hva som er så skadelig med kunstige søtstoffer.

Takk til alle som bidrar, jeg tror jeg bør spesifisere at jeg etterlyser opplysning om produkter uten sukker. Redusert fett i melkeprodukter er veldig lite relevant for meg, da jeg ikke kan spise melkeprodukter uansett.

Skrevet

Jeg for min del prøver å holde meg unna kunstig søtning av den grunn at jeg synes det trigger behov for mer søtt. Noen typer kunstig søtning gir også oppblåst og urolig mage, f.eks. sukkerfri tyggegummi er en "killer" for meg.

I hvilken grad de forskjellig søtningsmidlene er farlige vet jeg ikke noe om.

Skrevet

Har inte läst svaren, jag svarat enbart till TS.

Aspartam triggar igång insulinproduktionen och du blir hungrig och risken att du äter mer än du skulle ha gjort annars ökar.

Lättprodukter mättar inte lika bra som något med fett (man blir ju otroligt mätt när man äter fett!) och det medför ofta att man äter mer kolhydrater än annars då fettet inte mättar tillräckligt. Man står sig inte lika länge heller.

Men man ska ta alla sådana här grejer med en nypa salt! Vill du dricka Cola Light eller en light-sportdryck ibland - gör det! Vill du ha lightost på frukostmackan - ha det. Värre är det om du byter ut ALLT mot lightprodukter.

Sedan vill jag tillägga att allt handlar om matematik. Äter du mer energi än du förbrukar går du upp i vikt och vice versa. Har du koll på hur mycket du stoppar i dig spelar det ingen som helst roll vad du får kalorierna ifrån (ur viktminskningssynpunmkt). Sedan är det ju alltid nyttigare för kroppen att välja naturliga alternativ, men det är ju ett helt annat ämne. :)

Skrevet

Du undrar vad som är farligt med konstgjorda sötningsmedel. Jag har inget riktigt svar, men jag spekulerar gärna. :) Aspartam är ju kemiskt framställt och ingenting man hittar i naturen, så det är väl som med alla kemiska grejer (olika E-ämnen och sådant) som man inte ska stoppa i sig. Kroppen kan förmodligen inte bryta ner det på ett vettigt sätt, om den bryter ner det alls. Jag kan tänka mig att varken njurar eller lever är något större fan av kemikalier. ;)

Skrevet

bra artikel! precis vad jag tänkte, fast mye bättre formulerat, haha. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...