Thomasine Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Nå er jeg lei av å lete etter kvitteringer i en av de to boksene vi bare kaster kvitteringer ned i... Bruker MASSE tid på å finne riktig kvittering... Hva slags lurt system bruker dere? Vi sparer på kvitteringer etter alle litt dyrere kjøp og selvfølgelig etter det som har en garanti. (Det meste har jo det... ) Nå er jeg spent på om jeg i løpet av dagen får laget meg et nytt system!!
Shade Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Hm, når jeg var mindre fikk jeg en afabetisk type mappe som kunne stå på gulvet for å holde orden på ting. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den bedre.. Men, en en alfabetisk mappe der dere sorterer kvitteringene etter enten hvor det er kjøpt eller hva type ting kan kanskje være en god idè
Gjest AnneShirley Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Vi bruker også bokser (skoesker) -en for hvert år. Slik at vi kan kaste den eldste med jenve mellomrom (slik slipper man opphopning). Synes det går greit å bla gjennom. Det blir jo ikke så mange i løpet av et år (om man er litt kritisk på hvilke kvitteringer det har hensikt å ta vare på) Så mine tips er nok å tenke seg om for hvilke kvitteriger det har hensikt å ta vare på og sortere på år.
Gjest Marlo Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Her går det i en liten boks for hvert år. Det blir faktisk ikke sååå mange kvitteringer på ett år, så det blir ikke så mye å bla gjennom. Tar jo bare vare på kvitteringer på ting jeg har garanti på. Kvitteringer på klær o.l. lar jeg ligge i lommeboka frem til bytteretten til over.
aluminium Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har alle i en perm. Dersom jeg bare har en liten kassabong så teiper jeg den på et A4-ark og setter den inn. Jeg har ikke noe alfabetisk system, men et kronologisk system. De eldste kjøpene står lengst bak, og nyeste fremst. I og med at jeg vet noenlunde hvor lenge det er siden jeg kjøpte noe er det lett å bla seg tilbake i tiden og finne riktig kvittering...
Thomasine Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2010 Takk for mange svar. Men bokser har jeg og det funker ikke optimalt, føler jeg. Jeg er IKKE (dessverre) den som husker om det var 3 eller 4 år siden vi kjøpte oppvaskmaskin f.eks. Altzheimer light... Og en boks for hvert år, blir jo vanskelig, for noen garantier varer vel lengre enn andre? Jeg sparer ikke på andre kvitteringer enn der jeg evnt. må ha mulighet til å vise tilbake til kvitteringen for noe som er ødelagt e.l. Tror kanskje jeg må lage en perm med lommer for ulike tema: hvitevarer, klær/sko, mindre elektriske artikler, :klø:
Glynis Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har en perm med plastlommer i, slike med åpning på toppen slik at det ikke detter ut masse løse kvitteringer. Disse er delt inn i ulike kategorier som elektronikk, klær & sko, husholningsartikler o.l. Har også et ark i hver mappe der jeg skriver hva det inneholder. Så oppdaterer jeg årlig slik at jeg får kastet kvitteringer som ikke er aktuelle lenger. Å kaste kvitteringer når bytteretten har gått ut er jo ikke så lurt i tilfelle sålen løsner på en dyr skinnstøvlett eller sømmen på en jakke rakner.
kontorstol Skrevet 18. mars 2010 #8 Skrevet 18. mars 2010 Her går det i en liten boks for hvert år. Det blir faktisk ikke sååå mange kvitteringer på ett år, så det blir ikke så mye å bla gjennom. Tar jo bare vare på kvitteringer på ting jeg har garanti på. Kvitteringer på klær o.l. lar jeg ligge i lommeboka frem til bytteretten til over. Dumt å bare spare på de til bytteretten har gått ut, jeg byttet nettopp en jakke på dagen ett år etter at den var kjøpt fordi glidelåsen var ødelagt. Hadde ikke kunnet gjort det uten kvitteringen. Du har garanti, selv om bytteretten er gått ut.
inga:) Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 jeg har en arkivmappe, inndelt etter tema. Eks: elektriske artikler, klær og sko, ferier, hus og hjem, aviser og blader, +++ og en diverse. lettere å huske hva man har kjøpt enn når... Rydder i den en gang i året og kaster de jeg ikke tror jeg tenger mere..
ism85 Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 Rotet med kvitteringer kan jeg ikke hjelpe deg med, du har sansynligvis bedre orden enn meg! Men flere og flere butikker har jo systemer der de kan registrere kunder. Så jeg spør altid om de kan lagre meg, så sier jeg bare navnet mitt når jeg evt vile vist kviteringen. Det hjelper jo også om jeg skal klage på noe og egentlig har en dårlig sak, når butikken slår meg opp og ser at jeg har handlet der for 50.000 streker de seg litt lengre for å ikke miste en god kunde.
Thomasine Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 18. mars 2010 jeg har en arkivmappe, inndelt etter tema. Eks: elektriske artikler, klær og sko, ferier, hus og hjem, aviser og blader, +++ og en diverse. lettere å huske hva man har kjøpt enn når... Rydder i den en gang i året og kaster de jeg ikke tror jeg tenger mere.. Ja,jeg har også en perm hvor alle regninger ligger, fordelt på de ulike postene: hus/lån, tv/telefon, aviser/blader, trening... Hadde regningene mine der også en tid, men permen ble fort full...
Gjest AnneShirley Skrevet 18. mars 2010 #12 Skrevet 18. mars 2010 Hvor mange kvitteringer er det egenlig dere tar vare på? Vi har bare en håndfull, vi. Sånt som PC, kjøleskap, sofa osv.
Gjest Marlo Skrevet 18. mars 2010 #13 Skrevet 18. mars 2010 Ja...det lurer jeg på og når jeg leser her. Vi tar vare på regninger selvfølgelig i en egen perm, men kvitteringer er det ikke mange av. Tar vare på slikt som er til kjøleskap, vaskemaskin, TV, kamerautstyr etc, men aldri til hva jeg kjøper i matbutikken, klær (bortsett fra de første dagene hvor de ligger i lommeboka, i tillfelle jeg vil bytte eller noe er galt) e.l. Vi har en LITEN boks til kvitteringer, altså ingen skoboks størrelse, men iallefall halvparten så stor, og vi klarer knapt å fylle den halvfull engang på ett år.
kaprifolen Skrevet 18. mars 2010 #14 Skrevet 18. mars 2010 Vi har perm alfabetisk. Blir noenganger leting ettersom høytrykkspyler kan havne på H, K for kärcher eller O for obs! Men stort sett funker det fint. Dato til-fra står på ryggen. Men har et tips til de uten system. Vrd f.eks kjøkkenutstyr med garanti o.l kan det være like greit å teipe kvitteringen inni kjøkkenskapet om ikke annet. Så vet du hvertfall hvor den er!
Thomasine Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 18. mars 2010 Jeg sparer på kvitteringer etter klær som koster mere enn 500,- Det har jeg lært meg etter at flere vinterdresser og sko har blitt ødelagte. Revnet eller stjålet. Bare fordi jeg skriver navn i barnas klær og fordi jeg hadde kvitteringen på en vinterdress fikk jeg kjøpt en ny en da podens ble stjålet i barnehagen! Sendte regninga på den nye og kvitteringen på den gamle til kommunen.
Kamikatze Skrevet 18. mars 2010 #16 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har ringpermer hvor jeg har bruksanvisninger og flatpakkeinstruksjoner, enten i plastmappe, hullet eller festet i margen med plastklips fra Bind... eh... Staple. Inni bruksanvisningens perm stifter jeg fast garantikort og kvitteringen. Alle andre kvitteringer på kapitalvarer stiftes, som Aluminimum gjør, til et A4-ark og ringpermes de også. Regninger går kronologisk inn i ringperm med årstall, og pælmes etter tre-fire år. Er veldig greit å ha litt oversikt over kapitalvarer og når de er kjøpt, særlig hvis det en gang blir behov for å ta i bruk innboforsikringen.
Bomullstrusa Skrevet 18. mars 2010 #17 Skrevet 18. mars 2010 Hva med å kjøpe en pigg? En sånn som de har i enkelte butikker. De selger dem sikkert på Staples (Binders). Den kan stå i en skuff, på skrivepulten, eller bak noe i hylla f.eks.
Gjesten Skrevet 18. mars 2010 #18 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har en perm. Ikke noe fullgodt system kanskje, men jeg halv-sorterer litt. Alle kles-kvitteringer sammen, el-kvitteringer sammen osv. Jeg tror vel det lureste er å ha det alfabetisk, men da må man være flink til å ha et fast system, slik at du vet om du sorterer etter butikk, merke eller vare, ellers kan det fort bli rot.
Sola^ Skrevet 18. mars 2010 #19 Skrevet 18. mars 2010 Rotet med kvitteringer kan jeg ikke hjelpe deg med, du har sansynligvis bedre orden enn meg! Men flere og flere butikker har jo systemer der de kan registrere kunder. Så jeg spør altid om de kan lagre meg, så sier jeg bare navnet mitt når jeg evt vile vist kviteringen. Det hjelper jo også om jeg skal klage på noe og egentlig har en dårlig sak, når butikken slår meg opp og ser at jeg har handlet der for 50.000 streker de seg litt lengre for å ikke miste en god kunde. Eg har opplevd at butikken ikkje klarer å finne meg i registeret. Sidan saken tok tid å få løyst så byrja eg å lure på om dei har sletta meg frå registeret. Eg stoler ikkje på desse registerene...
Horge Skrevet 20. mars 2010 #20 Skrevet 20. mars 2010 Har en multifunksjonsskriver som har scanner med dokumentmater og er koblet til nettverket, samt en server med ftp. Alle fakturaer, kontantnotaer ("kvitteringer") og andre bilag legges rett på scanneren, og så er det bare å trykke på "scanne til ftp", og dermed opprettes det en pdf på definert nettverksdisk med bilde av bilaget. Kjører så ocr på dokumentet, og lagrer det med et beskrivende filnavn som inneholder navn på leverandør, produktet/tjenesten og dato. Da er det lett å søke frem, og man risikerer ikke at det blir tapt eller går i stykker. Slipper ikke minst å styre med ørten permer med gamle kvitteringer. Litt OT, men kvitteringer som lages av termiske skrivere har en holdbarhet som til tider oppleves som mindre enn en uke. De falmer utrolig fort, og særlig dersom de blir eksponert for lys eller varme. Skulle nesten tro butikkene spekulerer i at kvitteringen faller fra hverandre raskere enn produktet du har kjøpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå