Gå til innhold

Unngå begynnende hull i tanna

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Røntgen hos tannlegen viser jeg har ett begynnende hull i tanna. Aldri hatt hull før.. Tannlegen sa den kanskje kunne unngås å utvikle seg. Hvordan forhindrer jeg hull i tenner? Hva vil det egentlig si å ha hull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler jo enkelt og greit om å pusse tennene morgen og kveld, bruke tanntråd og skyllemiddel. Ikke at jeg er super flink på dette selv, men er jo det som må til.

Vet ikke hvordan jeg skal forklare hva et hull er, synes nå det sier seg selv..

(Bakterier og syrer som etser hull i tennene..?)

Gjest Gjest
Skrevet

Bruk tanntråd og børst tennene godt hver kveld med tannkrem med fluor. Bruk fluormunnskyll eller fluortabletter. Spis lite godteri og drikk lite brus.

Skrevet (endret)

Tanntråd hver dag.

God puss morgen og kveld med fluortannkrem.

Fluorskyll en gang om dagen.

Unngå søtsaker og brus, drikk vann.

Småspising i mellom måltider kan også med fordel kuttes ned på.

Endret av Iah
  • 1 år senere...
Skrevet

Bumper denne, da jeg har vært hos tannpleier og fått høre at jeg har noe som kan bli til hull(i mitt tilfelle var det ikke synlig på røntgen, bare når tannpleieren pirket i de naturlige "gropene" i jekslene, så sa hun at det var litt utsatt i ene jekselen). Har aldri hatt hull før, så lurer på om det noe mer jeg skal gjøre eller være forsiktig med?

Følger allerede alle rådene over, med unntak av det med småspising(jeg er laget slik at jeg blir sulten ofte, og ikke orker så tunge porsjoner, så derfor spiser jeg mange små måltider.). Har vært veldig nøye med tannhygienen og drikker sjelden brus, juice eller andre søte drikker.

Skrevet
Følger allerede alle rådene over, med unntak av det med småspising(jeg er laget slik at jeg blir sulten ofte, og ikke orker så tunge porsjoner, så derfor spiser jeg mange små måltider.).

Da forer du jo bakteriene med mat/sukker hele tiden

Skrevet

Tanntråd og puss morgen og kveld, pluss fluorskyll morgen og kveld. Vent en time etter at du har pusset før du drikker eller spiser noe. Ikke småspis mellom måltidene, ta gjerne en sukkerfri tyggis eller ostebit etter at du har spist et måltid.

Unngå syreholdig mat, og såklart sukker. Begrens søtsaker..

Skrevet

Det har jeg også, og fikk beskjed om å bruke tanntråd og å skylle tennene med fluorskyld. Det har tydeligvis virker for har nå hatt begynnende hull i flere år ;)

Skrevet

Min tannlege har bedt meg bruke FLUUX flourskyld. (Blå stor flaske, fåes kjøpt på apoteket) Denne stanser små hull fra og bli større om du skyller med den etter hvergang du pusser tenner (morgen og kveld) den både smaker og lukter ordentlig drit. men du får frisk ånde hele dagen :) Ellers bruk tannråd og puss tenna minst to ganger om dagen :)

Skrevet

Min tannlege har bedt meg bruke FLUUX flourskyld. (Blå stor flaske, fåes kjøpt på apoteket) Denne stanser små hull fra og bli større om du skyller med den etter hvergang du pusser tenner (morgen og kveld) den både smaker og lukter ordentlig drit. men du får frisk ånde hele dagen :) Ellers bruk tannråd og puss tenna minst to ganger om dagen :)

Glemte og legge til: Hun har så og si gitt meg forbud mot alle andre tannskylle middler. da de er ren bullshit og gjør ikke annet enn og gi det god ånde. Listerin var visst den værste luringen. selv om enkelte tannleger kan ha denne på sitt kontor. FLUUX for life! :)

Skrevet

Glemte og legge til: Hun har så og si gitt meg forbud mot alle andre tannskylle middler. da de er ren bullshit og gjør ikke annet enn og gi det god ånde. Listerin var visst den værste luringen. selv om enkelte tannleger kan ha denne på sitt kontor. FLUUX for life! :)

Hmmm... jeg fikk også beskjed om å kjøpe min på apoteket. Husker ikke om det var flux, men det var en stooor hvit flaske og selve tannskylden smaker nesten ingenting..

Skrevet

Hmmm... jeg fikk også beskjed om å kjøpe min på apoteket. Husker ikke om det var flux, men det var en stooor hvit flaske og selve tannskylden smaker nesten ingenting..

Det er nok den gamle gode fluorskyllinga, Tror den heter fluorid.. Like bra som flux sin skylling. Her skyller både barn og voksne med flux om morgenen og fluorid om kvelden! I tillegg til tanntråd og fluorholdig tannkrem da:-)

Skrevet

Røntgen hos tannlegen viser jeg har ett begynnende hull i tanna. Aldri hatt hull før.. Tannlegen sa den kanskje kunne unngås å utvikle seg. Hvordan forhindrer jeg hull i tenner? Hva vil det egentlig si å ha hull?

Hull er en bakterie, karies, som spiser på emaljen.

Hvordan unngå det: Puss to ganger per dag. Bruk tanntråd og munnskyll med fluor.

Skrevet

For å unngå hull må du unngå det som gjør at det blir hull. Sukker er fyfy, og andre sånne karbohydrater som brød, kakae, pasta o.l, som etser på tennene.

Drikk vann og spis grønnsaker og fisk, og unngå så langt det går sukker og hvetemelholdig mat. Hvetemel er som sukker å regne.

Det er bedre for tennene å spise så sunt og rent som mulig. Husk at det er mye sukker i mye ferdigmat og drikke, så les på ingrediensene ...

Ellers er det bare å ta tanntråd og pusse tennen før man legger seg :)

Skrevet

Da forer du jo bakteriene med mat/sukker hele tiden

Det er jeg vel allerede klar over, var jo derfor jeg var ærlig og nevnte det?

Hvordan venner jeg meg til å spise sjeldnere, da? Har nemlig ikke appetitt til store porsjoner, så antagelig må jeg venne meg til å spise mindre og gå sulten, i hvert fall i begynnelsen. Og småspising er jo ikke alltid snacks eller søtt, er jo mulig å småspise f.eks grønnsakbiter også...

Kroppen min har hittil trivdes best med å spise litt fem ganger om dagen, og jeg skal innrømme at jeg blir "verre" til å småspise når jeg er stresset og opprørt.

Skyller med Fluorid, håper det gjør samme nytten som FLUUX(?)

Skrevet (endret)

Hvordan venner jeg meg til å spise sjeldnere, da? Har nemlig ikke appetitt til store porsjoner, så antagelig må jeg venne meg til å spise mindre og gå sulten, i hvert fall i begynnelsen. Og småspising er jo ikke alltid snacks eller søtt, er jo mulig å småspise f.eks grønnsakbiter også...

Kroppen min har hittil trivdes best med å spise litt fem ganger om dagen, og jeg skal innrømme at jeg blir "verre" til å småspise når jeg er stresset og opprørt.

5 måltider om dagen er helt greit det:-) Men imellom disse bør du ikke spise noe. Spis ordentlig mat, grovt, grønt, frukt (ja, vet frukt inneholder fruktsukker).

Det du ikke bør gjøre er å "snoklespise" i mellom disse måltidene, hold deg unna saft, sjokolade,snop, potetgull., brus......Ha godterier på lørdager f.eks

Du holder deg mettere av f.eks grovbrød, musli, fullkornsris, fullkornspasta. Drikk vann som tørstedrikk.

En annen ting som er verdt å merke seg er at juice inneholder mye sukker og syre. Drikker du et glass juice til frokost eller kvelds så bør du vente iallefall 30min til du pusser tennene pga syren er sterk for emaljen.

Etter mellommåltider og lunsj kan du tygge en sukkerfri tyggis eller ta en ostebit (ikke brunost)

Endret av maya76
Skrevet

Fluorid gjør samme nytte som flux, men skyll både morgen og kveld.

Gjest Gjestmedsvar#15
Skrevet

Takk for svar, Maya76. Drikker så godt som aldri brus, juice, og sånne søte drikker, og velger like gjerne frukt, mørkt knekkebrød og lignende som småmat, så problemet er kanskje det at jeg stadig går frem og tilbake og knasker :)

Med å spise fem ganger om dagen, mente jeg egentlig 4-6 ganger inkludert "snacksing", altså fire små måltider, og som oftest en eller to ganger med "mellom måltidene"-spising.

Skal begynne med fluorskyll etter morgenpussen også nå :)

Et litt banalt og naivt spørsmål, men har immunforsvaret noe å si for tannhelsa? Er ung voksen, og har ikke hatt hull eller tilløp til hull før. Immunforsvaret mitt har blitt noe nedsatt etter at jeg har gått gjennom en del belastninger, så jeg lurer på om det kan gjøre det vanskeligere å holde tennene sunne(altså, større mulighet for hull med samme kosthold+tannhygiene)?

Skrevet

Nei tror ikke det. Emaljen kan ikke gro, og når den slites på av syrer o.l får man hull.

Skrevet

Takk for svar, Maya76. Drikker så godt som aldri brus, juice, og sånne søte drikker, og velger like gjerne frukt, mørkt knekkebrød og lignende som småmat, så problemet er kanskje det at jeg stadig går frem og tilbake og knasker :)

Med å spise fem ganger om dagen, mente jeg egentlig 4-6 ganger inkludert "snacksing", altså fire små måltider, og som oftest en eller to ganger med "mellom måltidene"-spising.

Skal begynne med fluorskyll etter morgenpussen også nå :)

Et litt banalt og naivt spørsmål, men har immunforsvaret noe å si for tannhelsa? Er ung voksen, og har ikke hatt hull eller tilløp til hull før. Immunforsvaret mitt har blitt noe nedsatt etter at jeg har gått gjennom en del belastninger, så jeg lurer på om det kan gjøre det vanskeligere å holde tennene sunne(altså, større mulighet for hull med samme kosthold+tannhygiene)?

Uten at jeg er tannekspert så tror jeg ikke nedsatt immunforsvar har noe å si for tannhelsa. Det som har noe å si for tannhelsa er kosthold og tannhygiene. Enkelte kan få svakere emalje av enkelte type medisiner. Medisiner som forårsaker munntørrhet bl.a. Likedan mennesker som har bullimi pga oppkast tærer på tennene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...