Pocito Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har trent siden jeg var 6 år gammel. Drevet med dans og hovedsakelig kunstløp, noe jeg fortsatt gjør. Nå, som syttenåring, har jeg fått et lite fettlag under rumpa. På innsiden av lårene er det jo naturlig å ha litt fett, så det bryr jeg meg ikke om, men når jeg altså trener hver eneste dag og spiser sunt, er det ikke meningen å være ganske så stram i figuren? Ellers på kroppen finnes det ikke fett omtrent, men det er altså under denne "linjen" som skiller rumpa fra lårene at det har samlet seg et lite lager. Hadde jeg ikke trent så mye som jeg gjør, hadde jeg vært superfornøyd med kroppen min, men det er jo nettopp det at jeg trener som en gal og allikevel ikke har en så stram rumpe som jeg synes jeg burde hatt. Jeg vet det er veeldig pirking, men når jeg først ikke har fett nok til pupper så er det passe håpløst å finne fettet under rumpa istedet. Noen ideer på hva som må til for å stramme opp de siste cm eller hva dette kan skyldes? Setter stoor pris på forslag! (jeg kan også tilføye at mormor OG mamma er flotte i fasongen, så gener har jeg nesten utelukket) Takk på forhånd :D
bergans Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Du holder på å gå fra jente til kvinne, velkommen Hormonene i kroppen forbereder kroppen din på å bli mer kvinnelig, og en fettprosent på ca 20 % er det vi hunkjønn bør ha for at skjelett skal holdes sterkt og friskt, og for at menstruasjonen skal opprettholdes. Overtrening og for lave kaloriinntak kan gjøre sitt til at kroppen begynner å gå i ekstrem sparemodus, og dermed lan mensen utebli og benmineralkonsentrasjonen vil synke (som kan føre til osteoporose). Dette er ikke uvanlig blant så kropps- og vektfikserte idretter som kunstløp, turn, langrenn og dans. Jorunn Sundgot-Borgen har skrevet mye interessant om dette og om den såkalte female athlete triad. Å føle at du må bli kvitt det du anser som en fettvalk (men som er et sunnhetstegn og et feminint trekk)er ikke sunne tanker, og det kan være ok å endre fokus litt. Du er veltrent, frisk og ung - nyt det, for ungdomstida går fort over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå