stitch Skrevet 17. mars 2010 #1 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg har i snart 7 år slitt med denne hudsykdommen, og blir ikke kvitt den. Har prøvd selen shampo, tabblet kur og flere kremer. Nå sist jeg var hos legen sa han at jeg mest sansynlig var kvitt det, men at jeg måtte ta solarium for å bli kvitt de resterende hvite flekkene. Har tatt sol en del ganger nå, men merker ingen forskjell.. Synes det er jævlig kjipt, har flekker over hele magen, ryggen, litt nedover lårene, og føler at det bare sprer seg. Jeg er i midten av 20 årene, jente. Og selvtilliten min er ikke like bra som den var før dette. Noen som har samme sykdom og som har tips til hva som funket for deg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 17. mars 2010 #2 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg har også denne hudsykdommen. Akkurat nå klør det som f.. Var på apoteket idag, de sa at så lenge jag hadde prøvd fungoral tablettkur uten effekt så burde jeg gå til hudlege. De mente på at det kanskje kunne være noe annet enn sopp, tror ikke det jeg men. Har hatt en viss effekt med selukos sjampo men fikk ekstremt tørr hud så måtte kutte ut. Sol hjelper definitivt ikke!! Da synes de hvite flekkene enda bedre. Ikke så moro om sommeren, føler jeg ser litt skabbete ut. Leste engang at denne soppen var på alle menneskers hud, men vi som fikk sykdommen hadde et brist i immunforsvaret vårt som gjorde oss mer mottakelige. Hvis du googler sykd. anbefaler de stort sett fungoral tabl. eller krem. Fikk et tips om eddikvann tilsatt litt salt..er jo sikkert harmløst å prøve men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2010 #3 Del Skrevet 18. mars 2010 JEg vet ikke hva slags hudsykdom dette er, men lurer på om det var samme jeg hadde. Det var hvite flekker på huden mellom puppene og nedover magen, og hals og nakke. Jeg har enda den i nakken for har ikek roat meg til å fjerne det. Men jeg fikk beskjed av legen at jeg skulle skjøpe fungoral sjampo og det gjorde jeg. Men jeg gjorde ikke som jeg fikk beskjed om, jeg skylte ikek av sjampoen, jeg lot den bare være på. Dette gjorde jeg hver dag og bare smurte fungoral på de flekkene og områdene som var rammet og lot det være på hele dagen hele kvelden. etterhvert begynte de hvite flekkene bli røde/rosa og så forsvant dem!! Så prøv dette! Smør på og la det være på hele dag og natt osv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 18. mars 2010 #4 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg gjorde det med selukos sjampo, og huden ble veldig tørr og kløete. Reagerte du slik på fungoral sjampo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 18. mars 2010 #5 Del Skrevet 18. mars 2010 Vinnie: Nei, jeg gjorde ikek det som jeg kan huske ihvertfall! Mulig det klødde litt om jeg ikek husker feil, men ikke sånn at det var plagsomt. Kjøp fungoral og smør på på morgenen, la det tørke og kle på deg og gpå dagen og kvelden gjennom. Neste morgen gjentar du det. HUsker ikke hvorlenge jeg holdt på heller. Men jeg var desperat, jeg var så lei meg pga disse flekkene. Unge jente og trodde at hele kroppen skulle bli slik. Var rett og slett forferdelig å tenke på. Så jeg bare klæsja på og overdrev med bruken, og jaggu forsvant det gitt. Prøv det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stitch Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 21. mars 2010 jeg har prøvd selsun shampo, men synes den lukter så forferdelig at den må jeg skylle av, skal egentlig bare være på i 5 min men bruker å ha den på i 1 time da. Blir så oppgitt!!! Vil ha det bort til sommern. Føler jeg ikke vil vise meg i bikini, fordi det ser ekkelt ut. Kankje jeg burde ta en tur til hudlege. Har også søkt masse på nett, men finner ikke noe annet enn at fungoral skal være det enkleste og beste, evt tabbletter. men har jo prøvd alt nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2010 #7 Del Skrevet 21. mars 2010 Hvordan arter huden seg hos dere? Hos meg er huden blank, og i perioder er den rød og irritert, tørr og ser "sammentrukken" og skrukkete ut. I tillegg er det skjell som skaller av. Kan det være det samme som dere beskriver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stitch Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 21. mars 2010 Hvordan arter huden seg hos dere? Hos meg er huden blank, og i perioder er den rød og irritert, tørr og ser "sammentrukken" og skrukkete ut. I tillegg er det skjell som skaller av. Kan det være det samme som dere beskriver? Kjenner meg ikke helt igjenn i det du beskriver. Hos meg er det på en måte to faser. Røde flekker som buler såvidt ut, eller hvite pigmentflekker som er jevn med huden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #9 Del Skrevet 21. mars 2010 Hvordan arter huden seg hos dere? Hos meg er huden blank, og i perioder er den rød og irritert, tørr og ser "sammentrukken" og skrukkete ut. I tillegg er det skjell som skaller av. Kan det være det samme som dere beskriver? Det synes jeg høres mer ut som psoriasishud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lexington Skrevet 21. mars 2010 #10 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg har også dette, men det kommer bare frem i varmen. Oppdaget det for første gang i sommer, men da var det ikke veldig ille. Så dro jeg til varmere strøk i oktober, og da ble det ganske ille. Men hos meg klør det ikke, eller flasser noe særlig. Det er bare hvite pigmentflekker på ryggen og øverste del av armene. Jeg brukte selukos sjampo for å få det bort. Smurte det på på kvelden og skylte det bort morgenen etter. Dette gjorde jeg en gang i uken over 1-1,5 mnd. Husker ikke helt hvor lenge, men det ble gradvis borte da. Blir spennende å se om jeg får tilbakefall til sommeren igjen, har lest at det er en sjanse for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stitch Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg har også dette, men det kommer bare frem i varmen. Oppdaget det for første gang i sommer, men da var det ikke veldig ille. Så dro jeg til varmere strøk i oktober, og da ble det ganske ille. Men hos meg klør det ikke, eller flasser noe særlig. Det er bare hvite pigmentflekker på ryggen og øverste del av armene. Jeg brukte selukos sjampo for å få det bort. Smurte det på på kvelden og skylte det bort morgenen etter. Dette gjorde jeg en gang i uken over 1-1,5 mnd. Husker ikke helt hvor lenge, men det ble gradvis borte da. Blir spennende å se om jeg får tilbakefall til sommeren igjen, har lest at det er en sjanse for det. Det klør ikke eller flasser hos meg heller, er bare styggt å se på Hos meg har det bare blitt verre for hvert år, hadde først bare litt på ryggen, nå har det spredd seg betraktelig. Og det er som du sier i varmen at det forekomer. men pigment flekkene blir værend hele året hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lexington Skrevet 21. mars 2010 #12 Del Skrevet 21. mars 2010 Det klør ikke eller flasser hos meg heller, er bare styggt å se på Hos meg har det bare blitt verre for hvert år, hadde først bare litt på ryggen, nå har det spredd seg betraktelig. Og det er som du sier i varmen at det forekomer. men pigment flekkene blir værend hele året hos meg. Når jeg ser nøye i speilet nå så ser jeg faktisk at jeg har flekker fortsatt, men nå er jeg ikke særlig brun i huden så da synes de ikke med mindre man vet at de er der. Men jeg merket at det ble bedre da jeg hadde på sjampo. Synes å ha lest at man kan bruke sjampo før man skal i varmen også for å forebygge litt, tror kanskje jeg prøver det før sommeren. Til tross for at den sjampoen lukter heller udelikat... Leste i medisinsk leksikon at man også kan få brunlige flekker på vinterblek hud, men det har ikke jeg i allefall. Det står også at tilbakefall ikke er uvanlig til tross for tilsynelatende effektiv behandling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 22. mars 2010 #13 Del Skrevet 22. mars 2010 Mine er bare hvite og blir lys rosa når jeg klør.. er bittesmå til godt over som en 5 krone i str. Klør nå mer enn noengang. Skal til hudspesialist snart. DRITLEI! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stitch Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 22. mars 2010 Mine er bare hvite og blir lys rosa når jeg klør.. er bittesmå til godt over som en 5 krone i str. Klør nå mer enn noengang. Skal til hudspesialist snart. DRITLEI! Hvis det klør er det nok en annen sykdom du har, pityiasis versicolor skal ikke gi plager. Så da kan det hende du har psoriasis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 22. mars 2010 #15 Del Skrevet 22. mars 2010 Jo det er vanlig at det klør....men googlet det nettopp igjen og leste at man ikke skulle bruke fete kremer på det. Kan bli forværret av det. Prøve å unngå det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 5. juni 2010 #16 Del Skrevet 5. juni 2010 Vinnie: Nei, jeg gjorde ikek det som jeg kan huske ihvertfall! Mulig det klødde litt om jeg ikek husker feil, men ikke sånn at det var plagsomt. Kjøp fungoral og smør på på morgenen, la det tørke og kle på deg og gpå dagen og kvelden gjennom. Neste morgen gjentar du det. HUsker ikke hvorlenge jeg holdt på heller. Men jeg var desperat, jeg var så lei meg pga disse flekkene. Unge jente og trodde at hele kroppen skulle bli slik. Var rett og slett forferdelig å tenke på. Så jeg bare klæsja på og overdrev med bruken, og jaggu forsvant det gitt. Prøv det. Det er stor sjanse for å få allergisk reaksjon når du gjør det slik som deg. Fungoral sjampoo skal smøres på huden etter at du har dusjet kroppen med vanlig såpe. Smør på fungoral med hendene. Så skal shampoen virke i 5 min. før du skyller det av. Gjentas hver dag i tre dager. Da skal soppen være død. Deretter bruker du middelet 2 ganger i uka på samme måte i en mnd. for å hindre tilbakefall av soppen. Så bruker du vedlikeholdsbehandling en gang i uka så lenge det trengs. Det er anbefalt med fungoral en til to ganger i uka fra april til oktober for dem som er hardest rammet av tilbakefall. Du må smøre hele kroppen og også la shampooen sitte i håret etter vask med vanlig shampoo. (Bruk god balsam og lett fuktighetslotion etterpå.) Pass på å rense dyne og pute og vaske sengetøy når du starter å behandle siden hudsoppen kan smitte deg tilbake fra sengetøyet ditt. Bruk rene hånklær vasket på minst 60 grader etter dusj. Behandlingen krever tid og hudlaget må fornyes før flekkene blir borte. Hilsen en som har fått informasjonen fra hudlegen sin og som driver med vedlikeholdsbehandling akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 5. juni 2010 #17 Del Skrevet 5. juni 2010 Det er stor sjanse for å få allergisk reaksjon når du gjør det slik som deg. Fungoral sjampoo skal smøres på huden etter at du har dusjet kroppen med vanlig såpe. Smør på fungoral med hendene. Så skal shampoen virke i 5 min. før du skyller det av. Gjentas hver dag i tre dager. Da skal soppen være død. Deretter bruker du middelet 2 ganger i uka på samme måte i en mnd. for å hindre tilbakefall av soppen. Så bruker du vedlikeholdsbehandling en gang i uka så lenge det trengs. Det er anbefalt med fungoral en til to ganger i uka fra april til oktober for dem som er hardest rammet av tilbakefall. Du må smøre hele kroppen og også la shampooen sitte i håret etter vask med vanlig shampoo. (Bruk god balsam og lett fuktighetslotion etterpå.) Pass på å rense dyne og pute og vaske sengetøy når du starter å behandle siden hudsoppen kan smitte deg tilbake fra sengetøyet ditt. Bruk rene hånklær vasket på minst 60 grader etter dusj. Behandlingen krever tid og hudlaget må fornyes før flekkene blir borte. Hilsen en som har fått informasjonen fra hudlegen sin og som driver med vedlikeholdsbehandling akkurat nå. P.S Faller du for fristelsen til å bruke peeling på huden for å få hudlaget raskere fornyet så øker sjansen for tilbakefall. Det må ta den tiden det tar. Det er også tilfelle at i sydlige strøk med varmt klima anser man ikke ptyriasis versocolor for å være en hudsykdom i det hele tatt, siden så mange har overvekst av soppen på huden. D.S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alina Skrevet 7. juni 2010 #18 Del Skrevet 7. juni 2010 Har slitt med dette i flere år selv også, har brukt en del selukos og smurt inn å latt den sitte på natten over, men har nå fått tips om at man kan bruke fungoral på samme måte og den lukter jo mildt sagt bedre. Grunnen til at dette blir værre i varmen er jo at det er en sopp, sopp trives i fuktig og varmt miljø, da gror den som bare pokkern. Og ja sopp kan godt klø!!! Hvorfor den er så utbredt på brystet er jo simpelthen fordi det er der man blir velidig svett og varm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asdasd Skrevet 15. november 2011 #19 Del Skrevet 15. november 2011 fikk påvist av legen at det var denne hudsykdommen, har brukt sulsun shampoo og legger ikke så mye til flekkene lengre. Men har fått noen prikker på hele magen. Prikkene har samme farge som hudfargen min, er dette normalt etter å ha bruk selsun shampoo eller burde jeg dra til lege? Akkurat nå, klør det veldig, men jeg har ikke rørt magen enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 15. november 2011 #20 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Jeg har også hatt dette i mange år, etter langvarige opphold i tropiske strøk. Prøvde mye forskjellig, og det som hjalp meg best, var faktisk en krem sm heter Dactakort. Det har aldri klødd, men jeg synes jo det er finest med en brun og fin rygg uten hvite prikker. Problemet med Dactakort er at man må ha noen til å smøre seg, for den finnes ikke i sprayform så vidt jeg vet. Var uten pv i noen år, men fikk det igjen etter forrige backpackertur igjen. Er det som er problemet, at de er så vanskelige å bli kvitt. Edit: glemte å si det.. I følge hudlegen min blir de rosa i sol om man fortsatt har det. Så blir det hvite pigmentflekker der man er anrepet. De vil bli der til neste sommer igjen. Endret 15. november 2011 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå