Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest green tea
Skrevet (endret)

Jeg bruker ikke sjampo.

Jeg vasker håret bare med varmt vann og etter syler det med kalt.

bruker noen ganger å ha eple eddik håret syler det ut med kalt van

Tar alovera i håret flytende syler det ikke ut.

Jeg pleide å ha ekstremt fet hår men nå har det ikke hvert fett på evig heter.

Endret av green tea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte vasker du håret, hver dag eller? åssen eddik bruker du, mateddik eller sånne egen håreddik greie?

Skrevet

Blir ikke håret veldig flatt av å ikke bruke shampo?

Gjest green tea
Skrevet (endret)

Bruker mat eddik.

i starten ble håret ekstremt fett tok noen uker før det slutte å se fett ut.

Jeg har brukt bakepulver i håret son en te skje noe jeg ikke har brukt på lenge.

I sjampoen er det som regel noe som heter sodium som fjerner alt fet fra håret men kan gjøre håret forter fett for de det tar vekk de naturlige oljene i håret.

Ved ekstremt fett hår kan det noen ganger verre lurt fokusere på hode bunen.

Nei håret blir ikke flatt.

Jeg vasker håret son cirka 3 ganger i uka

Endret av green tea
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bruker mat eddik.

i starten ble håret ekstremt fett tok noen uker før det slutte å se fett ut.

Jeg har brukt bakepulver i håret son en te skje noe jeg ikke har brukt på lenge.

I sjampoen er det som regel noe som heter sodium som fjerner alt fet fra håret men kan gjøre håret forter fett for de det tar vekk de naturlige oljene i håret.

Ved ekstremt fett hår kan det noen ganger verre lurt fokusere på hode bunen.

Nei håret blir ikke flatt.

Jeg vasker håret son cirka 3 ganger i uka

Innerst inne tror jeg at det er best for håret å ikke bruke shampo hele tiden og at håret med tiden blir mye sunnere. Skulle ønske jeg "turte" å gjøre dette selv... men dessverre så er jeg av de som vasker håret med shampo stort sett hver dag. (bruker balsam og kur i tillegg da).

Hmmm....kanskje jeg skal ha et mini-prosjekt hvor jeg ikke bruker shampo på et par uker... bare vasker det i kaldt vann og bruker balsam slik at jeg klarer å gre ut flokene. (jeg har krøllete hår)..

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg har dreads og pannelugg og vasker dreadsa med vann ca en gang i måneden nå om vinteren. Panneluggen vasker jeg ganske ofte, med shampoo og balsam.

Jeg har aldri opplevd at dreadsa mine har vært fettete, illeluktende eller skitne..

Men panneluggen derimot! Den blir fettete med en gang hvis jeg vasker det ofte.

Tror dette har en sammenheng med shampoo å gjøre, for å si det sånn.

Gjest Invicta
Skrevet

Hmmm....kanskje jeg skal ha et mini-prosjekt hvor jeg ikke bruker shampo på et par uker... bare vasker det i kaldt vann og bruker balsam slik at jeg klarer å gre ut flokene. (jeg har krøllete hår)..

Et par uker er ikke nok. Jeg brukte kun balsam i ca 9 uker, men føler ikke at håret ble bedre. Jeg synes det så grått, flatt og livløst ut hele tiden.

Det kan selvsagt fungere bedre for deg, men gi det mer enn bare et par uker :)

Skrevet

Eg har i eit par veker no bare brukt balsam. Bruker balsamen rett og slett slik som ein bruker shampoen.

Sleit med kløe og sår hodebunn, då eg leste om noen så gjorde det slik.

Gløymde meg ein gang og brukte shampo (siden der fortsatt sto i dusjen) og sleit med ein intens kløe i 2 dager. Tviler på det blir shampo på meg igjen på ei stund :P

Håret var litt fett dei første dagane, men no er det kjempe flott og glansfullt =)

Skrevet

Å ikke vaske håret med shampo hele tiden er en flott egenskap :) Håret trenger det beskyttende fettlaget som kroppen selv står for. Men, hår som ikke er fett og ikke lukter er ikke det samme som rent hår. I dag omgir vi oss med så mye forurensning, støv, metaller og dritt i rør og vann, at håret trenger en god vask i ny og ne. Shampo åpner skjellagene og renser ut det som over tid samler seg innenfor skjellaget, så håret holder seg friskt og glansfult og ikke missfarges (noe blondt hår kan oppleve). Så selv de som ønsker å bruke minst mulig shampo har godt av en vask innimellom for å holde håret helt rent.... Velger en å bruke en mild shampo uten SLS, så gjør en ikke noen skade på hodebunnen ved å vaske den innimellom... Samme gjelder de som bruker balsammetoden! Balsamen gjør at håret lukter rent og kjennes mykt ut, men fjerner ikke noe innenfor hårsjellene (tvert i mot, balsam er laget for å lukke disse etter vask)...

Så snart frue, du kan jo investere i en mild slsfri shampo og begrense hårvaskingen til først annen hver dag, så hver trede osv... Og heller vaske det med balsam de dagene du ikke bruker shampo...

Skrevet

Har lekt med tanken på å gå "no-poo" en stund jeg også, men har ikke turt enda -må vente til sommern tror jeg, da dusjer og bader jeg oftere enn på vinteren.

Men det er en spennende tanke og TS har helt rett, sodiumet i shampoen fjerner alt det naturlige fettet og derfor så øker også kroppen produksjonen av nytt fett.

Har planer om å begynne med eddik/bakepulver, og bli vant til det, før jeg skal ut på en lengre reise, ser for meg at det blir mye enklere å være hygiensik generelt (og billigere). Men -jeg venter nok til sommer'n ja! ;)

Skrevet

Husk at hvis dere har hårprodukter med silikoner, så MÅ dere bruke shampo med SLS eller SLES for å få det bort. Men jeg går utifra at dere som er så flinke og ikke bruker shampo, er flinke å sjekke innholdslistene og ikke bruker produkter med silikoner heller. Jeg fikk nesten sjokk når jeg sjekket hårsprayen og det meste egentlig jeg klæsjer i håret. Silikoner, silikoner og atter silikoner! Man skulle jo tro at jeg hadde supershiny hår, så mye silikoner jeg har stappet i håret, men neidda... Men kanskje det er SLES-en som ødelegger det! Har ihvertfall kjøpt en shampo nå uten SLES/SLS, så nå får vi se om håret blir naturlig shiny uten silikoner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...