Gå til innhold

Enkle blomster/planter i hagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

Jeg har kjøpt min første leilighet! Jippi!

Leiligheta har en liten hageflekk, og jeg har litt lyst til å prøve å gjøre denne flekken litt koselig. Men så har jeg to store utfordringer: Jeg har IKKE grønne fingre, så jeg trenger planter som ikke krever all verden. Og jeg har et anstrengt forhold til veps og egentlig de fleste slags insekter, så helt egentlig burde jeg lagt asfalt over hageflekken min. :ler:

Men altså, jeg tar sjansen på å friske opp litt. Hvilke planter bør jeg helt klart holde meg unna? Er det noen som trekker til seg ekstra mye veps, humler og andre fæle vesener? Tar imot tips!

PS: Jeg bor i Troms, så klimaet skaper også visse begrensninger. Ideelt sett skulle jeg funnet hardføre planter som ikke trenger stell og ikke trekker til seg insekter. Plast hadde kanskje vært det beste? :skratte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du skal besøke et hagesenter og høre hva de anbefaler :-)

Skrevet

Jeg har dessverre ikke hage, men på min lille balkong prøver jeg å plante blomster som tiltrekker seg mest mulig insekter :) Det er koselig med humler som suser syns jeg, dessuten trenger humler og bier alle blomstene de kan få.

Generelt så tiltrekker jo alle blomster insekter (det er jo hele hensikten med blomster), så jeg ville gått for grønne planter uten flotte blomster i første omgang, hold deg unna blomkarse og erteblomster i hvert fall. Veps spiser vel egentlig frukt og kjøtt, så hvilken type planter(utenom frukttrær) man har og hvor mye veps som er i hagen tror jeg ikke har så mye å si. Prøv å finne bartrær og andre busker kanskje, eller "sterile" planter om det finnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...