Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare litt nysgjerrig. Jeg starter på utdanningen som interiørkonsulent nå til høsten og gleder meg veldig :D

Lurer egetlig på om det er noen her inne som har samme utdanningen eller jobber som interiørkonsulenter.

Hvor har dere fått jobb? Var det vanskelig å få jobb? Og hvordan er lønnen??

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Agurkolat
Skrevet

Eg er ferdig utdanna interiørkonsulent til våren. Går VG3 Interiør.

Har hørt at da er vanskeleg og få ein kjekk jobb, utanom å havna i ein interiørbutikk. Det er sjelden ein får jobba som konsulent på den måten at ein planlegger innredninga til folk, desverre. Det er jo dei som startet eige firma, men det er eit hardt market!

Hvis du verkeleg er interessert i interiør (hvis du er ei som bryr deg om/kan litt om/har hørt om andre stilartar enn shabby chic) , annbefaler eg deg heller til å ta interiørarkitekt utdanninga. Den kjem du så mykje lengre med!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nær venninne som tok to år med interiør på Norges Kreative Fagskole (den gang det het MI). Flaks, kombinert med at jenta faktisk er utrolig flink, gjorde at hun fikk fast jobb i et arkitektfirma og hun jobbet der i omtrent fem år. Så kom finanskrisa og fordi hun var sist ansatt og hadde litt "feil" utdanning mistet hun jobben. Dette er nå snart to år siden og hun er fortsatt ikke i jobb til tross for at hun har en stor portfolio med konkrete prosjekter, ikke bare skoleoppgaver.

Hun har endt opp med å bli student igjen og jobber deltid i klesbutikk ved siden av.

Mitt inntrykk er at mange som velger interiørutdanning på private fagskoler har et litt urealstisk bilde av mulighetene for jobb. Den utdanningen som gir mest "prestisje" og sikre muligheter for jobb er interiørarkitekt/møbeldesign ved Kunsthøgskolene i Oslo og Bergen. Det er vanskelig å komme inn og det er ikke så mange som tar denne utdanningen. Det er dessuten en tre-årig bachelor (som kan bygges på til master) med langt bedre faglig innhold i utdanningen.

Skrevet

Ja det er det jeg er redd for. Vil jo skaffe meg en utdanning som jeg kan jobbe med senere. Men vet ikke hva det skulle vært. Interiør er liksom det eneste jeg verkelig interrreserer meg for. har jo så klart en drøm om å åpne egen butikk. Er man kvalifisert for det gjennom denne utdanning? noen som vet? det er hardt marked med stor konkurranse. Jeg har liksom ENDELIG funnet ut hva jeg vil bli, også begynner jeg å tvile igjen pga, mulighetene for jobb etter endt studie :( :(

Skrevet

En interiørkonsulent med utdanning fra f.eks. Norges Kreative Fagskole (eller andre private aktører) ender ofte med en eller annen form for butikkjobb. Det er jo store variasjoner og mange muligheter i varehandelen, f.eks. selge kjøkkeninnredninger, jobbe i møbelbutikk eller interiørbutikk. Det er nok dessverre få med den typen utdanning som ender med å jobbe som interiørkonsulen.

Dersom du drømmer om å starte egen interiørbutikk er nok absolutt en interiørutdanning et greit utgangspunkt, men du bør i tillegg vurdere å ta utdanning innen økonomi/butikkdrift. Selv om du eventuelt setter bort regnskapene til en regnskapsfører er det greit å ha noen minimumskunnskaper innen økonomi.

Skrevet (endret)

Ja det er det jeg er redd for. Vil jo skaffe meg en utdanning som jeg kan jobbe med senere. Men vet ikke hva det skulle vært. Interiør er liksom det eneste jeg verkelig interrreserer meg for. har jo så klart en drøm om å åpne egen butikk. Er man kvalifisert for det gjennom denne utdanning? noen som vet? det er hardt marked med stor konkurranse. Jeg har liksom ENDELIG funnet ut hva jeg vil bli, også begynner jeg å tvile igjen pga, mulighetene for jobb etter endt studie :( :(

Altså -hvem som helst kan jo åpne en butikk og gjøre/selge hva som helst. I noen bransjer krves det fagfolk med utdannelse, men interiørkonsulent er ikke en sertifisert yrkestittel, dermed så kan egentlig hvem som helst opptre som/kalle seg det.

Men selvsagt så er det jo smart med litt utdannelse om du ønsker et bredere grunnlag -men da ville jeg helt ærlig tatt en utdannelse som interiørarkitekt eller innen visuell kommunikasjon f.eks. ved Kunsthøgskolen i Oslo

Høgskolen Telemark avd. Notodden har også lignende studier og et veldig bra rykte på seg.

Hovedpoenget er: sørg for å få en sertifisert yrkestittel og/eller en fullfør bachelor, da står du mye sterkere enn andre (ufaglærte, de som gikk Tegning,form og farge på vgs., privatskolestudenter osv.) i et hardt arbeidsmarked.

Et ekstra pluss om du vil drive butikk (og uansett egentlig) er økonomi, markedsføring og/eller ledelse, som du kan ta på et ekstra år eller ved siden av (man kan jo også ta en "fri bachelor" der man velger fagene selv, så lenge skolen godkjenner løpet ditt.)

Endret av Colargol
Gjest Agurkolat
Skrevet

På kunsthøgskulen i Bergen trur eg ein ikkje treng studiekompetanse. Noko som er kjekt hvis du berre har yrkesfagleg :)

Skrevet

En interiørkonsulent med utdanning fra f.eks. Norges Kreative Fagskole (eller andre private aktører) ender ofte med en eller annen form for butikkjobb. Det er jo store variasjoner og mange muligheter i varehandelen, f.eks. selge kjøkkeninnredninger, jobbe i møbelbutikk eller interiørbutikk. Det er nok dessverre få med den typen utdanning som ender med å jobbe som interiørkonsulen.

Dersom du drømmer om å starte egen interiørbutikk er nok absolutt en interiørutdanning et greit utgangspunkt, men du bør i tillegg vurdere å ta utdanning innen økonomi/butikkdrift. Selv om du eventuelt setter bort regnskapene til en regnskapsfører er det greit å ha noen minimumskunnskaper innen økonomi.

Altså -hvem som helst kan jo åpne en butikk og gjøre/selge hva som helst. I noen bransjer krves det fagfolk med utdannelse, men interiørkonsulent er ikke en sertifisert yrkestittel, dermed så kan egentlig hvem som helst opptre som/kalle seg det.

Men selvsagt så er det jo smart med litt utdannelse om du ønsker et bredere grunnlag -men da ville jeg helt ærlig tatt en utdannelse som interiørarkitekt eller innen visuell kommunikasjon f.eks. ved Kunsthøgskolen i Oslo

Høgskolen Telemark avd. Notodden har også lignende studier og et veldig bra rykte på seg.

Hovedpoenget er: sørg for å få en sertifisert yrkestittel og/eller en fullfør bachelor, da står du mye sterkere enn andre (ufaglærte, de som gikk Tegning,form og farge på vgs., privatskolestudenter osv.) i et hardt arbeidsmarked.

Et ekstra pluss om du vil drive butikk (og uansett egentlig) er økonomi, markedsføring og/eller ledelse, som du kan ta på et ekstra år eller ved siden av (man kan jo også ta en "fri bachelor" der man velger fagene selv, så lenge skolen godkjenner løpet ditt.)

Signerer disse to! Om du virkelig brenner for interiør og har et "talent" innen dette bør du søke KHiO eller KHiB, ikke en privat fagskoleutdanning. Tipset om å ta en utdanning innen økonomi/markedsføring etc. er også godt.

Skrevet

Signerer disse to! Om du virkelig brenner for interiør og har et "talent" innen dette bør du søke KHiO eller KHiB, ikke en privat fagskoleutdanning. Tipset om å ta en utdanning innen økonomi/markedsføring etc. er også godt.

Jeg har søkt på NKF her i trondheim. Finnes det noen andre skoler her i området som dere kunne anbefalt???

Skrevet

De aller fleste (og beste) studiene ligger nok i Oslo og Bergen. Tidligere kunne man ta arkitekt-utdannelse ved gamle NTNU(NTH), men denne er nå flyttet til Arkitekthøgskolen i Oslo.

De har Kunst og håndverk 1 og 2 ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, lurer på om ikke de har Visuell kommunikasjon også -men disse er jo litt på siden av hva du ønsker å gjøre (Spesielt Kunst og håndverk). Du vil selge interiør -ikke lage det selv! ;)

Så da er det faktisk kun Oslo, Bergen og noen få høgskoler som kan gi deg en utdannelse som "betyr noe" på papiret.

Men om du har planer om å starte opp en egen butikk der du ønsker å kun selge interiør så ville jeg faktisk gått direkte på administrasjonsfagene (ledelse, markedsføring, økonomi) og heller bygget på med andre fag senere.

Ønsker du selv å være kunstneren/møbeldesigneren så leter du opp studier som Kunst og Håndverk, Møbel/Rom-design, Visuell Kommunikasjon.

Ønsker du derimot å være en konsulent for et arkitektfirma (altså veilede kunder innen interiør og interiørarkitektur) eller selv bli en interiørarkitekt -så burde du sette deg et fly som enten går øst eller vest så fort som mulig! ;)

Kunsthøgskolene har forresten opptak basert på mappe, opptaksprøve og intervju og søknadsfristen for i år har desverre gått ut (15.april) -bare sånn at du vet det! :) Resteplasser kan forekomme, men helst ved de mindre høgskolene siden kreative studier er veldig populære.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler ikke på at to år på NKF kan være veldig morsomt og man lærer sikkert mye, men dessverre er realiteten at mange av de som velger denne typen interiørutdanninge ender opp i en eller annen form for butikkjobb. Kjøkkenkonsulent er kanskje det nærmeste mange kommer interiørkonsulent, og har man flaks får man kanskje en kunde som vil ha hjelp med litt mer enn kjøkkenet sitt.

Hvis du skal ta en privat interiørutdanning ville jeg heller satset på kombinasjonen NKI og klasseromsundervisning via AOF. De starter i Trondheim i september (AOF-Midt Norge) - gå inn på Kurskatalog og velg Yrkesfag.

Det er fjernundervsning over 3 semestre, med undervisning hver 2. eller 3. uke. Koster totalt 30.000 kr, i motsetning til NKF som koster 39.500 kr i semesteret.

Jeg kjenner folk som har tatt denne utdanningen på en AOF avdeling på Østlandet og de har vært veldig fornøyd. Visstnok er det ikke så stor forskjell i hva du lærer der og hva du lærer på NKF.

Skrevet

De aller fleste (og beste) studiene ligger nok i Oslo og Bergen. Tidligere kunne man ta arkitekt-utdannelse ved gamle NTNU(NTH), men denne er nå flyttet til Arkitekthøgskolen i Oslo.

(snip)

Kunsthøgskolene har forresten opptak basert på mappe, opptaksprøve og intervju og søknadsfristen for i år har desverre gått ut (15.april) -bare sånn at du vet det! :) Resteplasser kan forekomme, men helst ved de mindre høgskolene siden kreative studier er veldig populære.

Man kan ta arkitektutdannelse på NTNU, den er ikke flyttet til Arkitekthøgskolen. Men arkitekt på NTNU er et siv.ark.studie, altså krever de realfag som matte/kjemi/fysikk.

Kunsthøgskolene har opptak på bakgrunn av mappe og opptaksprøver ja, fristen for KHiO har gått ut (1. mars), fristen til KHiB er 15. april.

Men, hvis man ønsker å starte interiørbutikk, og ikke jobbe som interiørarkitekt, så vil en 5-årig utdannelse (3 + 2 år) ved Kunsthøgskolene være litt som å skyte spurv med kanon. Jeg tok 2 år på NKF (da MI) i Trondheim for mange år siden og var egentlig ganske fornøyd, gode lærere (interiørarkitekter med egne praksiser), jeg lærte de viktigste tingene: materiallære, fargelære, stilhistorie, både håndtegning og CADtegning (data), og for en type butikkjobb så hadde jeg vært helt greit rustet. (nå ville jeg noe mer da, så jeg endte opp med bachelor fra UK og en mastergrad fra KHiO - men for meg som IKKE hadde tegnefaglig bakgrunn så var de to årene på MI absolutt verdt det).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvilken utdanning man bør velge avhenger jo veldig av hva man vil etter endt utdanning. Hvis målet er å jobbe som interiørarkitekt/-konsulent (d.v.s. å lage interiørløsninger for kunder, enten som ansatt et sted eller som selvstendig) er det beste å satse på Kunsthøgskolen i Oslo eller Bergen. Er derimot målet å starte egen interiørbutikk eller å jobbe i interiørbutikk er nok NKF eller en annen privat fagskole et helt greit alternativ, spesielt om du bygger på med økonomi/butikkledelse etterpå om planen er å starte for seg selv.

Så TS: Du må sette deg ned og tenke grundig igjennom hva du faktisk ønsker å drive med etter endt utdanning og deretter velge ut fra dette.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei:)

Jeg er en student ved NKF og går 2 året på interiør og vil si meg veldig fornøyd med denne skolen. Skolen i seg selv er en yrkesrettet utdanning som gjør at du kan gå ut i arbeid som interiørkonsulent etter 2 år. Det er også mulig å bygge videre på utdannelsen i utlandet for å få en bacehlor- eller mastergrad i interiør design eller interiør arkitektur. Interiør studiet hos NKF retter seg mot Interiør i privat og offentlig miljø og vi har tatt for oss tema som: Enebolig, rekkehus, byleilighet, Styling av bolig før salg (eksponerings design), Butikk, Kafé, kontor, hotell osv. Oppgavene er enten skisseprosjekt der vi viser en visuell ide for kunde, eller en teknisk oppgave der vi lærer oss hvordan vi skal utføre tekniske tegninger og beskrivelser for å kunne jobbe med fagfolk som snekkere, elektrikere, arkitekter osv. Med andre ord vi lærer alt fra ide til sluttprosess og hvordan vi skal lage plansjer med møbelplan, perspektiver, produkter, materialer og farger for å selge inn forslagene til kunde. Vi har også hatt byråkonkurranser der vi får jobbe med reelle kunder, og sist en slik konkurranse ble utført var ESC (Eurovision Song Contesten) en av kundene.

Min plan etter disse to årene er å ta en bachelorgrad innen interiørarkitektur på en skole som heter Griffith College i Dublin, og er en av mange skoler som NKF samarbeider med. Etter det året i Dublin kan jeg jobbe som en interiørarkitekt og søke om å få bli medlem i NIL som er Norske interiørarkitekters og møbeldesigners landsforening.

Du kan også gå inn på disse to lenkene som jeg har lagt ved. Her kan du lese om tidligere studenter på NKF som har lykkes i arbeidslivet:

http://www.norgeskreativefagskole.no/Jobb-hos-oss/Etter-NKF/Laila-A-Lidsheim/

http://www.norgeskreativefagskole.no/Jobb-hos-oss/Etter-NKF/Etter-NKF_Solvi_INT/

Skrevet

Siste nytt i saken er at jeg nå har kommet inn på skolen!! Yey, MEN jeg har ikke råd til å betale for det. Har undersøkt med lånekassen og de finasierer ikke hele beløpet, noe som betyr at jeg må ut med 12000 i semestert. Hvor de pengene skal komme fra aner jeg ikke. Jeg føler meg derfor tvunget til å takke nei til plassen. Noe som gjør meg kjempe fortvilet.

Derfor lurer jeg på om noen vet om noen slags brevkurs, internettstudier o.l som gir samme utdanning? Interiør er på en måte det eneste jeg virkelig interresserer meg for. Jeg må jobbe med noe kreativt, og føler det er bortkastet å bruke så mye penger på en utdannig som ikke gir en beskyttet tittel og som gir deg så liten mulighet til jobb etter endt utdanning.

Trenger svar!!!

Skrevet

Du kan ta det via NKI. Da tar du først Interiørskolen - Boligmiljøog deretter kan du bygge på med Offentlig miljø eller Boligstyling. Sjekk innlegget til AnonymBruker:

Jeg tviler ikke på at to år på NKF kan være veldig morsomt og man lærer sikkert mye, men dessverre er realiteten at mange av de som velger denne typen interiørutdanninge ender opp i en eller annen form for butikkjobb. Kjøkkenkonsulent er kanskje det nærmeste mange kommer interiørkonsulent, og har man flaks får man kanskje en kunde som vil ha hjelp med litt mer enn kjøkkenet sitt.

Hvis du skal ta en privat interiørutdanning ville jeg heller satset på kombinasjonen NKI og klasseromsundervisning via AOF. De starter i Trondheim i september (AOF-Midt Norge) - gå inn på Kurskatalog og velg Yrkesfag.

Det er fjernundervsning over 3 semestre, med undervisning hver 2. eller 3. uke. Koster totalt 30.000 kr, i motsetning til NKF som koster 39.500 kr i semesteret.

Jeg kjenner folk som har tatt denne utdanningen på en AOF avdeling på Østlandet og de har vært veldig fornøyd. Visstnok er det ikke så stor forskjell i hva du lærer der og hva du lærer på NKF.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei:)

Jeg er student ved Norges Kreative Fagskole og skal nå starte på mitt 2 år på reklame og merkekommunikasjons. Med det ene året på baken her på skolen, må jeg si at dette var den rette utdanningen for meg. En avgjørende faktor var om skolen er bransjeorientert og om det er høy kvalitet over det faglige. Forventningene mine ble innfridd da jeg startet her, men en annen faktor for når jeg skulle velge hvilken skole jeg ønsket å gå på, var pris. Det ser jeg også er avgjørende for mange andre, som vurdere å bli studenter ved Norges Kreative Fagskole. Da jeg skulle starte her så jeg at prisen på skolen var forholdsvis høy, og går ikke pengene rundt er det vanskelig å konsentrere seg om studiet. Mange vender nok ryggen til når de ser at de ikke kan betale den summen som trengs for å gå på skolen, ut av sin egen lomme. Men da har de ikke gjort grundig nok research. For Norges Kreative Fagskole er en utdanning som er godkjent som fagskoleutdanning av NOKUT, og støttes av Lånekassen. Det at skolen er godkjent av NOKUT, vil si at Norges Kreative Fagskole fyller nasjonale kvalitetsstandarder. NOKUT, er et tilsynsorgan for utdanninger ved alle norske fagskoler. De fører tilsyn med institusjonens interne system for kvalitessikring av utdanningen. I og med at Norges Kreative Fagskole er godkjent av NOKUT gjør at du som student for støtte av lånekassen til det du trenger. Når du får plass her på skolen vil du kunne søke om lån, og når du er ferdig og har bestått, vil 40% av lånet ditt bli omgjort til stipend. Mer om hvordan lånekassen fungerer for deg som student, kan du lese om her. http://blogg.norgeskreativefagskole.no/2010/05/hvordan-fungerer-lanekassen/

Jeg er glad for at jeg tok en grundig research når det kommer til lån og stipend. Jeg anbefaler deg å ta en ekstra titt på linken, dersom du er i tvil om hva lånekassen bidrar med, dersom du er student ved Norges Kreative Fagskole.

Du kan også lese mer om NOKUT her http://www.nokut.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...