Gå til innhold

Om det å fremdeles være glad i noen som har gjort noe dumt...

Anbefalte innlegg

Gjest Minolta
Skrevet

Vi alle gjør feil innimellom, noen ganger gjør vi alvorlige feil, andre ganger mindre. Jeg ønsker å få en debatt på dette å fremdeles feks være en venn selv om venninnen din har gjort noe dumt, broren din har gjort en kriminell handling, søsteren din har blitt lesbisk. Nå tenker jeg på ting der du ikke direkte er involvert, men at det involverer personer du er glad i.

Selv om jeg ikke har så mye til overs for feks lesbiske (hvilket bare er et eksempel) så hadde jeg ikke snudd ryggen til søsteren min. Om min far begikk økonomisk lovbrudd, broren min var utro mot kona, bestekompisen min kjørte i fylla - jeg hadde IKKE likt eller godtatt alle situasjoner, men hadde ikke vendt de ryggen.

Har nemlig opplevd at noen gjorde nettopp dette, og har tenkt at de måtte være untaket, men kanskje det er heller meg som er det?

Joda, mulig jeg hadde mistet litt av respekten for faren min og blitt kjempeskuffet over bestekkompisen min, men jeg hadde aldri vendt de ryggen for det...

Hva med deg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Minolta
Skrevet

Ser at innlegget er litt rotete skrevet, men tenker litt sånn at; elsk meg mest når jeg fortjener det minst :yvonne:

Gjest Gjest
Skrevet

De jeg anser som "familie" dvs de jeg holder aller nærmest enten det er slekt eller venner hadde jeg ikke snudd ryggen til med mindre det hadde vært noe skikkelig grovt.

Alle kan trå feil, har gjort det selv og har kommet sterkere ut av det mye pga de har jeg har rundt meg og som stilte opp når jeg trengte det. (men ikke fortjente det).

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel nettopp når man har gjort noe dumt at man trenger venner. Og det er ofte da man ser hvem som er virkelige venner. Så ja, jeg mener at man bør stille opp og være en venn, selv om å være venn med denne personen kanskje kan sette deg i et dårligere lys.

Men noen ting blir for "galt". F.eks. så hadde jeg tatt sterk avstand fra noen som hadde gjort noe veldig galt mot noen andre. Jeg mener ikke da nødvendigvis utroskap, eller andre dumheter i et forhold, men f.eks. mobbing eller vold mot andre. Andre ting jeg kan nevne er voldtekt, dyreplageri, hærverk osv. Sikkert greit å ha venner da også, men her hadde jeg fått problemer med å være venn..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vel.. Søsteren min har ikke pratet til meg på flere måneder på grunn av en dum ting jeg gjorde. Det var ikke noe alvorlig engang, men hun setter typen sin høyere enn meg.

Håper hun kan komme over det snart...

Jeg hadde nok ikke klart å kutte kontakten med noen i min familie selv om de gjorde noe dumt. Men jeg har kuttet kontakten med min bestevenninne. Men det var mer noe som skjedde over tid, og ikke en engangshendelse.

Skrevet

Dere er gale, er vel ikke deres oppgave å distansere dere fra folk har som gjort handlinger dere ikke selv anser for å være rasjonelle?

Skrevet

Jeg er absolutt perfekt og feilfri, ergo tilgir jeg alle som gjør feil, og støtter og forstår de.

Dessverre så var " Jeg er absolutt perfekt og feilfri", en grov løgn. Resten er kanskje ikke helt sant det heller, men tanken er iallfall vakker.

Når det kommer til stykket så har alle mer eller mindre plagsom feil adferd, noe er mindre sjenerende, men noe adferd kan være slik at det ikke er lurt å ha for mye kontakt med vedkommende.

Det finnes forresten både snille (uflaks) og slemme forbrytere. De slemme vil ikke jeg bruke tid med.

Skrevet

Jeg synes det er greit å skille mellom handlinger og selve personen. Jeg liker ikke nødvendigvis alle handlinger til folk jeg er glad i men jeg velger selv hvor mye det skal få forstyrre relasjonen. Hvis det er snakk om handlinger jeg synes er spesielt vanskelig kan jeg regulerer det ved å lage avstand. Men det kommer an på relasjonene. Kjærligheten til barna (de er ikke barn lenger) mine er f. eks betingelsesløs og vil tåle det meste.

Skrevet

Hvordan kan det å ha en seksuell legning være "å gjøre noe galt", egentlig?

Jeg er bare nysgjerrig.

Skrevet

Vi alle gjør feil innimellom, noen ganger gjør vi alvorlige feil, andre ganger mindre. Jeg ønsker å få en debatt på dette å fremdeles feks være en venn selv om venninnen din har gjort noe dumt, broren din har gjort en kriminell handling, søsteren din har blitt lesbisk. Nå tenker jeg på ting der du ikke direkte er involvert, men at det involverer personer du er glad i.

Selv om jeg ikke har så mye til overs for feks lesbiske (hvilket bare er et eksempel) så hadde jeg ikke snudd ryggen til søsteren min. Om min far begikk økonomisk lovbrudd, broren min var utro mot kona, bestekompisen min kjørte i fylla - jeg hadde IKKE likt eller godtatt alle situasjoner, men hadde ikke vendt de ryggen.

Har nemlig opplevd at noen gjorde nettopp dette, og har tenkt at de måtte være untaket, men kanskje det er heller meg som er det?

Joda, mulig jeg hadde mistet litt av respekten for faren min og blitt kjempeskuffet over bestekkompisen min, men jeg hadde aldri vendt de ryggen for det...

Hva med deg?

Legning hadde jeg ikke snudd ryggen til noen for.

Kriminelle handlinger, nja, neppe. Eller er det snakk om pedofil/voldtekt/grov vold, så hadde jeg ikke hatt mer med personen å gjøre.

Hadde jeg hatt en kompis/venninne som kronisk bedro mannen/kona si, hadde jeg snudd ryggen til. Var det et enkeltstående tilfelle hadde jeg bare mistet umåtelig stor respekt for personen.

Gjest Minolta
Skrevet

Hvordan kan det å ha en seksuell legning være "å gjøre noe galt", egentlig?

Jeg er bare nysgjerrig.

Nei, jeg mener det ikke er galt, men kanskje min dypt religiøse nabo synes det er galt? Mente det mer som et eksempel på at vi har forskjellig syn på hva vi anser som galt. Kanskje min nabo ikke snur ryggen til søsteren om hun står frem som lesbisk, kansje det er frisinna Line som gjør det i stedet???

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har begått lovbrudd som jeg fortsatt har respekt for. En av dem har tent på flere bygg (tomme bygg) og har slitt mye psykisk. Jeg har ingen rett til å dømme.

En annen jeg kjenner har begått flere seksuelle forbrytelser. Dette mennesket vil jeg helst ikke se noen gang igjen, men det er nesten ikke mulig å slippe.

Jeg har vanskelig for å respektere de som kjører i påvirket tilstand. Jeg respekterer ikke de som begår seksuelle overgrep. Om min bror hadde vært utro mot sin kone ville jeg ikke kuttet han ut av livet mitt, men jeg ville respektere han noe mindre. Om min bror slår sin kone ville jeg heller vurdere å kutte han ut, og respekten jeg har for min bror ville falle kraftig.

Ingen er feilfrie, alle har gjort noe som kan være galt i andres øyne. Det er ikke min jobb å dømme over noen, men jeg forbeholder meg retten til å kutte ut mennesker jeg ikke har en rest av respekt igjen for. Det er på mange måter en fin ting overfor disse menneskene også, for om de ønsker en ny start med blanke ark er det ikke respektløse mennesker de tar med videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...