Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Jeg og min samboer flyttet til hjemstedet hans for ca 1 år siden. Vi trives godt med stedet og har det ellers ganske bra. Problemet er at vi har ingen venner! Og jeg merker det er et ganske stort savn. I utgangspunktet skulle det ikke være vanskelig å bli kjent med folk når vi flyttet hit. Han begynte i ny jobb og jeg begynte å studere. Vi er henholdsvis oppegående og ok folk på 24 og 25år. Jeg kan virke litt sjenert i enkelte sammenhenger men det bruker som oftest å gå bra. Samboeren min er veldig utadvendt og kommer normalt godt ut av det med alle. Jeg tenkte at med et slikt utgangspunkt ville vi på en naturlig måte etablere beskjentskap med folk. Men slik har det ikke gått. Jeg begynte på et deltidstudie (1uke undervisning, resten selvstudie) og kom i en koselig klasse. "Problemet" med denne deltidsklassen er at det er flest tilreisende som kun er i byen i samlingsuken så selv om de er aldri så koselig å være med så blir det kun den uka. Jeg er den eneste i klassen som er nytilflyttet til byen, de andre som bor i byen fast har bodd her mer eller mindre hele livet og har allerede godt etablerte vennskap. Og ikke virker det som om de er så interessert i å etablere beskjentskap utenom samlingsuka. Gjennomsnittsalderen i klassen er også på over35år og godt etablerte med hus, barn og volvo. Så vennene jeg trodde jeg skulle få gjennom studiet har jeg altså ikke fått. Og jeg begynner å lure på om det er meg det er noe galt med. Jeg har tenkt på å begynne å jobbe ved siden av studiene, men har blitt så redd for å komme i samme situasjon i jobben som i studiet. Jeg har også blitt mer sjenert av denne situasjonen uten at jeg kan forklare helt hvorfor? Kanskje man blir litt folkesky av å sitte mye alene ? ;-) For min samboers del så begynte han i en jobb med få ansatte der gjennomsnittsalderen også var veldig høy. Kollegene er hyggelige men noe bekjentskap privat har ikke forekommet. Nå skal det også sies at i jobben hans ser de ansatte veldig lite til hverandre. Nå er min samboer blitt sykemeldt på ubestemt tid da det viser seg at han mest sannsynlig er utbrent. Min samboer er som sagt også fra stedet så en skulle tro en kunne ta opp igjen kontakten med tidligere venner. Men enten er de flyttet eller ikke så giret på å ta opp igjen vennskap da de allerede har andre venner. Vi hadde en periode god kontakt med en tidligere kamerat og hans samboer. Vi dro på turer sammen og fann må artige ting ilag. Vi hadde daglig kontakt og alt virket bare bra. Vi planla å dra på hyttetur forrige helg og da vi spurde om de var klar for tur fikk vi som svar at de helst ville dra alene. Det var greit men det har komt opp i ettertid at de dro med et annet vennepar. Litt rart men ok. Men nå ser det ut til at vi på en måte er byttet ut med det venneparet. Ikke får vi respons på melding og hytteturen vi skulle dra ilag på i påsken er blitt til en hyttetur de og det "nye" venneparet skal dra på. Så der er det tydeligvis ingenting mer å hente. Og vi føler oss enda mer alene enn i utgangspunktet. Jeg sliter også med tanker om hva vi har gjort galt. Er vi ikke så gode venner som vi tror vi er? Vi er snille og hyggelige og har alltid hjulpet der det trengtes hjelp. Så her sitter vi uten venner :-) Så her kommer (endelig) mitt spørsmål. Hvordan få seg venner med et slikt utgangspunkt? :-)
Topplue Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Innviter naboer på middag/grillings/sammenkomst? Finn en lokal pub eller liknende, der kommer man jo fort i snakk med andre. Hvis dere har noen hobbyer/interesser, finn ut om det er noe "lokal-lag" som dere kan bli med på.
kontorstol Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Skriv hvilken by det er snakk om, folk fra hele Norge her
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Arranger en "lønningspils" Se om det er noen spesielle du finner tonen med!
inga:) Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Jeg ville oppsøkt folk med samme interesser. Har du en hobby?
Gjest trådstarter Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Bor i Tromsø Hobbyer er alt fra å friluftsliv (skjønt ikkje til det "ekstreme") , snøscooterturer og hytteturer, er glad i å lese , gå på teater og kino etc. Men har blitt så som så med hobbyene da noen av hobbyene ikke deles med noen. Ellers er jeg vel som folk flest, liker å vere med mennesker, gå ut på byen iblant, sitte på kafe, invitere folk hjem på middag ol.
Gjest Tini Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Hei! Først av alt vil jeg bare si at jeg forstår deg veldig godt!:)Jeg har desverre ikke så mange råd til deg, men kanskje det hjelper å høre at dere ikke er alene? Jeg og min samboer har det på samme måte! Vi er 20 år og flyttet hit til Tromsø fra Bergen for å studere. Vi kjente ingen til å begynne men gikk ut i fra at det ikke ville bli så vanskelig å få venner ettersom vi begge er oppegående og greie å være sammen med. Vi har begge blitt kjent med noen folk vi studerer sammen med, men er sjelden med dem på fritiden. Verken meg eller samboeren min er noe særlig glad i å feste selv om det selvfølgelig hender. Det blir dermed mest oss to i helgene, noe som forsåvidt er koselig det, men kan bli litt stusselig ettersom vi begge er glad i å finne på ting med andre også I Bergen har vi ganske mange venner og det ble skuffende for begge to at vi ikke klarte å finne et liknende miljø her oppe. Problemet vårt tror jeg er at vi rett og slett ikke har vært flink nok (dette gjelder nok mest meg, er ganske sjenert av meg:) ) til å komme i kontakt med nye mennesker. Men jeg virkelig ikke hvor jeg skal begynne. Beklager at det ble så langt og at jeg ikke kunne gi noen råd. Men jeg håper det hjalp å høre at det er noen i samme situasjon:)
MissStiles Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Dere kan bruke KG til å bli kjent med nye folk! Eller aktivitetsvenner er en bra side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå