Gå til innhold

Spm til dere som er gift eller skal bli det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål jeg ønsker svar på :)

1. Stemmer det at man selv må ta med leppestift og mascara til frisøren på bryllupsdagen?

2. Har noen forslag til inngravering i ringen? "din xxx" + dato er vel det vanligst og ganske standard! Ønsker noe litt mer spesielt. Kanksje "din elskede xxx" eller noe sånt? Forslag?

3. Hvor mange mnd før bryllupet bør kjolen være i box?

4. Når tar man kjolen på seg? Hos frisøren eller hjemme etter man har blitt pyntet?

5. Er det vanlig å skrive i innbydelsen i hvilken butikk ønskelisten er?

6. Tenkte å legge ut en ønske liste hos Glassmagasinet el.l. Men hva med andre ting vi ønsker oss... feks TV, komfyr, kunst osv.. hvor skrives dette?

7.Ang sanghefte. Er det bruden selv sitt ansvar å lage dette til og binde sammen sangene?

8. Hva er Pascal brudekake? Har ikke lyst på helt vanlig marsipan kake. ER Pascal anderledes?

9. Hvor tidlig må man bestille brudekake? Er konditori en bra plass?

10. Går det an å få kjøpt fine inbydelser i bokhandel?

Tusen takk. Det er så mye som må tenkes over i planleggings perioden. Glad for å kunne lufte tankene her på KG :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har så god tid, tilbring litt tid her inne fremover så får du gode og varierte svar på spørsmålene dine...

Klem Tex

Skrevet

1. Stemmer det at man selv må ta med leppestift og mascara til frisøren på bryllupsdagen?

Jeg fikk aldri beskjed om at jeg måtte dette, men gjorde det likevel. Foretrekker å kunne bestemme noe selv også. Spør der du bestiller time, så vet du det sikkert.

2. Har noen forslag til inngravering i ringen? "din xxx" + dato er vel det vanligst og ganske standard! Ønsker noe litt mer spesielt. Kanksje "din elskede xxx" eller noe sånt? Forslag?

I gifteringene våre har vi: Hans navn *hjertesymbol* Mitt navn og datoen. Og så omvendt i hans ring. :)

Jeg ville ihvertfall hatt kjolen i boks et par mnd før, så er man sikker på at man ikke får noen ubehagelige overraskelser mot slutten. Da har man som regel nok annet å ta seg av.

4. Når tar man kjolen på seg? Hos frisøren eller hjemme etter man har blitt pyntet?

Jeg hadde med kjolen til frisøren og tok den på meg der når jeg var ferdig pyntet. Ble så hentet hos frisøren og kjørt rett til parken der vi giftet oss.

Vi gjorde ikke det, men det varierer sikkert.

6. Tenkte å legge ut en ønske liste hos Glassmagasinet el.l. Men hva med andre ting vi ønsker oss... feks TV, komfyr, kunst osv.. hvor skrives dette?

Vi laget en webside om bryllupet. I innbydelsene skrev vi så til slutt at "mer informasjon kan også finnes her: og så webadressen til siden vår). På websiden hadde vi info om når og hvor vielsen foregikk. Hva som skjedde etterpå, samt at vi hadde ønskelisten vår der. :)

7.Ang sanghefte. Er det bruden selv sitt ansvar å lage dette til og binde sammen sangene?

Jobber som designer og er veldig opptatt av hvordan ting skulle se ut. Vi laget derfor selv forsiden på heftet, samt sidene til Velkomst sangen, Takk for maten sangen o.l. Resten av arkene i heftet stod familien for. Svigermor satte sammen heftene tilslutt.

8. Hva er Pascal brudekake? Har ikke lyst på helt vanlig marsipan kake. ER Pascal anderledes?

Pascal er en konditor i Oslo så vidt jeg vet, med nokså avanserte kaker. Sikkert noen andre her som kan fortelle om det.

Vi giftet oss i begynnelsen av juni ifjor og bestilte kaken i påskeferien. Da hadde vi allerede forberedt bakeriet på dette i forkant.

Det går nok. Vi laget våre selv. Med datakunnskap og fint papir og sløyfebånd kan man lage veldig fine selv.

Lykke til med bryllupet! :)

Skrevet

Jeg giftet meg i juni. Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine, men husk at dette er ditt og din forlovedes bryllup - Lag et bryllup slik dere ønsker det!

Jeg kjøpte en egen leppestift i et parfymeri etter å ha snakket med makeup-artisten som sminket meg for å få tips om riktig farge. Andre får eller kjøper leppestift av frisør/makeup-artist. Snakk med den som skal sminke det og hør hva de pleier å gjøre

Jeg synes det er et så personlig valg at det bør du og mannen din bestemme sammen, ikke oss på KG. Men de alternativene du nevner er vanlige - du finner flere tråder om det på KG hvis du søker.

Jeg hadde planlagt at kjolen skulle være i boks en drøy måned før bryllupet. Men uansett hvor mye man planlegger kommer det alltid til å være noe som ikke går som forventet. kjolen kom en snau uke før bryllupet, jeg var stressa - men det gikk bra. Det viktigste er at kjolen er der noen dager før slik at man kan sy den til, det er ikke alltid kjolen sitter perfekt.

Noen tar den på hos frisøren, selv tok jeg den på hos en venninne som hadde hatt den i sin leilighet så ikke mannen min skulle få se den.

Jeg gjorde det ikke på den måten, men når gjestene spurte oss og familien vår hva vi ønsket oss sa vi at vi hadde gavelister på to butikker. Fikk bare positive tilbakemeldinger på at vi hadde det.

Vi ønsket oss ikke slike ting, men har hørt om folk som har hatt en egen nettside og skrevet alle ønsker inkl. TV osv på denne ønskelisten.

Det er valgfritt å ha kirkeprogram. Man må ikke ha det, tekstene står jo i salmebøkene som likevel er i kirken. Mannen min og jeg lagde slike programmer fordi vi synes det er en hyggelig detalj.

Vi kjøpte kake fra Pascal. Vår var med tropiskfrukt mousse, man kan også kjøpe med bringebærmousse eller sjokoladekake. Jeg synes kaken var nydelig og frisk, absolutt mye bedre enn en marsipankake.

De stedene jeg spurte sa de at de senest måtte ha bestillingen to uker før bryllupet. Konditori er det vanligste stedet å bestille bryllupskake.

Mannen min og jeg lagde egne innbydelser. Har derfor ikke sett så nøye etter fine innbydelser i bokhandlere. Har sett mange fine som man kan bestille over nettet.

Skrevet

Dette kan nok variere, har hørt at man gjerne tar med mascara, men ikke nødvendigvis lebestift.

Selv har vi "Din xx" foreløpig og skal gravere inn bryllupsdagen når den tid nærmer seg. Har ingen originale forslag, men vet om noen som har evig din xx + dato. Hva med en setning/motto som betyr mye for dere?

Selv har jeg allerede kjolen min i boks, og vi gifter oss samme dag som dere. Men ikke noe stress ennå, jeg ville hatt kjolen senest 3 måneder før, hvis jeg var deg.

Helt opp til deg, hør med hva frisøren din synes.

Nei, det har jeg aldri vært borti. Vet at noen butikker har slike små lapper hvor det står at ønskelisten ligger hos dem, samt gjerne at gjestene får ti prosent rabatt på gavene der. Selv kommer det til å ligge en liste hos begge mødrene våre og på hjemmesiden vår som forøvrig er nevnt i innbydelsen.

På ønskelisten hos mor, selv om noen butikker er villige til å føye på andre gaver også.

Her er det svigers som ordner med sangheftet, kommer ikke til å løfte en finger, vil jo ikke se sangene før dagen :wink: .

Pascal har en flott mousse-kake, hvis jeg husker rett. Den smaker friskt syrlig og er etter min mening ganske dyr. Søk så finner du sikkert noen priser og bilder.

Moren min har en god venninne som er konditor, så hun har allerede avtalt med henne om å lage brudekaken vår. Konditori er vel en bra plass og en vanlig plass, hvis jeg skulle ha bestilt, hadde jeg nok bestilt en tre måneder før.

Har aldri vært innom og tittet.

Lykke til med planleggingen!

Skrevet

Jeg fikk ikke beskjed om det, men med tanke på øyensykdommer ol syns jeg det var greit å ha med mascara. Leppestift tok jeg med fordi jeg ville velge farge selv og fordi det er veldig greit å fylle på i løpet av dagen. Dessuten har jeg prøvd meg frem til leppestift-merker som jeg syns holder lenge og er gode.

Det sies at det ofte er 3-4 måneder ventetid hvis du skal bestille ny kjole, så det vil jo variere. Jeg kjøpte min kjole i august i fjor og giftet meg i mai i år.

Det spørs jo hva slags tid du har lagt opp. Vi bor et stykke unna byen, så jeg ordnet alt hos frisøren før vi dro rett til fotografen og så i kirken. Dessuten er det veldig fint å få litt hjelp med kjolen. Min kjole hadde korsettliv og jeg hadde hjelp av forloveren min og frisøren til å ta den på.

Jeg har aldri vært borti det. Syns ikke det er naturlig egentlig. Sørg heller for å fortelle foreldre, forlovere og de som spør hvor listen ligger. Vi giftet oss her i Bergen, min familie er fra østlandet, så vi laget hjemmeside der det sto info om dagen og stedsanvisninger og ønskeliste. Adressen til hjemmesiden skrev vi i invitasjonen. Etter bryllupet har vi lagt ut bilder fra dagen på hjemmesiden.

Dere kan gi en ønskeliste til foreldrene f.eks. Vi skrev det på vår hjemmeside.

Vi lagde forside, bordplassering, velkommen sang selv og så overleverte vi alt materialet til svigers som bandt det sammen. Vi fikk ikke lov til å vite hvem som hadde laget sang eller noe. Det likte vi :) Vi styrte jo med så mye annet, så det var kjekt med noen overraskelser

Vet ikke så mye om det dessverre. Vi laget kaken vår selv :)

Både og tror jeg. Har sett noen lekre, men det avhenger av utvalet i hver enkelt bokhandel. Jeg lagde våre selv, men det ble mye dyrere enn å kjøpe ferdig..

Lykke til og kos deg med forberedelsene. Det er SÅ koselig å gifte seg. Vi syns det er så stas og si mannen min/konen min :D

Klem fra en relativt nygift fru Meta :D

Skrevet

Det varierer nok en del fra frisør til frisør. Jeg hadde med både leppestift og mascara. Leppestift fordi jeg ville ha en som satt som støpt hele dagen, og da var det greit å plukke ut en selv. Mascara fordi jeg hadde en type som tålte alle tårene denne dagen, og det var veldig greit å bruke den.

Vi har "Din xxx + dato for forlovelse og bryllup"i ringene våre. Problemet er ofte at det ikke er plass til så mye i ringene, så vi hadde ikke plass til noe mer tekst.

Det kommer helt an på om du skal kjøpe kjole privat, fra butikk eller leie kjole. Jeg ordnet min kjole ca 7 mnd før bryllupet. Skulle gjerne begynt kjolejakten litt før, men siden vi hadde bare 8 mnd fra frieriet til bryllupet ble det litt vanskelig...

Jeg tok kjolen på meg hos frisøren. Synes det var veldig greit. Vi dro også rett til frisøren og til vielsen. Om vi skulle vært hjemom en tur etter frisøren hadde jeg tatt på meg kjolen er. Kjolen blir fort møkkete når man skal inn og ut av en bil!

Personlig synes jeg ikke man bør nevne ønskeliste i en invitasjon. Foreldre kan heller nevne det muntlig for de som spør.

Dere kan lage en egen ønskeliste som foreldrene kan dele ut til de som vil ha den. Der kan dere også nevne at dere har ønskeliste hos Glasmagasinet.

Nei, dette er jo noe man selv bestemmer hvem som skal ha som oppgave. Ofte er det vel toastmasteren som gjør det. I vårt tilfelle, var det jeg som tok meg av det.

Pascal er et konditori som lager gode kaker. Mer vet jeg egentlig ikke om det, bortsett fra at de er veldig populære.

Vi betailte vår kake 2 uker før bryllupet, men tidsfristen varierer fra sted til sted. Noen steder må det bestilles måneder i forveien, fordi de er populære og ikke tar i mot flere enn et visst antall bestillinger. Vi bestilte vår kake på et bakeri.

Naturligvis går det an. Det er enkelt å greit å kjøpe det ferdig, men det er også mye man kan lage selv, som absolutt ikke er vanskelig!

Lykke til!

Skrevet

dette må du avtale med frisøren din. Jeg hadde tatt med i alle tilfeller, liker å bruke mine egne ting på så intime steder som lepper og øyne

jeg har lyst på "til døden skiller oss - din ***+dato"

kjolen min henger trygt hos mamma, åtte mnd før bryllupet.

Man drar som regel rett til kirken etter frisøren, så det lureste er nok å pynte seg helt ferdig der.

Jeg synes det virker frekt, vi skriver "dersom dere har spørsmål, eller ønsker å tegne dere på talelisten, vennligst henvend dere til vertskapet, tlf...osv"

gi vertskapet eller andre relevante oppgaven med å formidle slike ting til gjester som spør...

mamma lager alle trykksakene våre

JEG synes Pascal er oppskrytt og oppbrukt. Er litt lei av de svanene han hele tiden må ha på toppen, men det er min personlige smak

tre uker før bør du ha bestilt kaken. Konditorier bør være utmerket til dette formålet

På de store bokhandlerne finnes det utrolig mye fint å få kjøpt. Det er ikke spesielt billig, men alldeles nydelig...

Skrevet

De har sminke hos frisøren, men anbefaler at du tar med selv i tillegg, spesielt makeup krem og mascara tror jeg...

Vi hadde bare Evig Din XXX

Et halvt år til et par mnd vil jeg tro....

Tror det er veldig vanlig å gjøre det til Frisøren. Jeg gjorde det hjemme hos min mor, da de bor rett ved kirken. Det ble mye styr å skulle ta med alt til frisøren, jeg er glad jeg ikke gjorde det.

Det ville ikke jeg gjøre, det synes jeg ikke hører hjemme.

Dette må vel taes via "jungeltelegrafen da, spre det blandt de som er bedt... Eller legge det ut på Internett... ikke vet jeg

Ja

Det vet jeg ikke

Bestill flere mnd iallefall, og sjekk opp under veis. Kaker må vel bestilles på Bakeri / konditori? Hvor ellers?

Det tror jeg ikke. Jeg laget mine selv, personlig og gjennomført. Det finnes vel egne firma som tar seg av sånt, det er ikke billig.

Tusen takk. Det er så mye som må tenkes over i planleggings perioden. Glad for å kunne lufte tankene her på KG :)

Lykke til!

Skrevet

Man MÅ sikkert ingenting. Frisørsalongen jeg pyntet meg på, har veldig mye sminkejobber også, og stort utvalg i sminke. Jeg fant derfor leppestiften jeg ville bruke der, og kjøpte en. Veldig praktisk, ettersom de da brukte av den når de sminket meg, samtidig som jeg kunne 'friske opp' fargen senere på dagen... Mascara sa de det var mange som ville ha med selv, og jeg tok med min Kanebo, fordi jeg VET at den tåler ALT - også masse tårer! :D

Vi har Helt trad. ja - 'Din navn bryllupsdato'. Ikke plass til mer, for jeg har så tynne fingre, og kjæresten ganske langt navn... :wink:

Jeg fant/bestilte kjolen min i slutten av febr., og gifta meg sist i juni - altså 4 mnd. før. Kjoler har vel max 3 mnd. leveringstid.

Jeg begynte ikke å kikke før over jul, selv om vi bestemte datoen i okt./nov. Syns det var greit å ta ting litt gradvis... Men, som du ser her - noen vil gjerne ha alt klart lang tid i forveien...

Forøvrig ankom kjolen min brudesalongen i april, så de hadde to mnd. til å tilpasse den til meg...

Gjorde det hos frisøren (de fleste salonger har et eget rom for sånt), fordi pappa kom dit og hentet meg før vielsen. Også veldig fint for frisøren, som ville sjekke litt og spraye litt ekstra etter at jeg var helt ferdig pyntet...

Kan jeg aldri tro! Syns det virker ganske frekt... (Har aillefall aldri fått innbydelse med sånn informasjon i)

Vi hadde ingen ønskeliste lagt ut noe sted vi, men foreldrene våre hadde lister...

Dere velger selv. Hos oss var det meg + pappa som drev med det (fordi jeg ikke skulle se sangene til meg osv. - der steppet pappa in... Men jeg og kjæresten bestemte hvordan de skulle være og sånt!)

Pascal brudekake har jeg lest om MANGE ganger her. Tror det er en fruktmousse-kake eller noe sånn (fromasj-greier) som ser veldig flott ut, og har glaserte svaner på toppen... noe sånn.

Vi for vår del hadde en flott sjokoladekake (med fyll med hvit sjokolade! Namnam! ) med sukkerglasur-trekk (helt kritthvitt!) med brun/røde roser på.

Vi bestilte et par mnd. på forhånd, fordi konditoren er pop., og har ikke så stor kapasitet...

Absolutt! Men det er ikke vanskelig å lage fine selv heller, hvis du syns sånt er koselig!

Tusen takk.

Bare hyggelig! Lykke til videre i forberedelsene da!! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg hadde med alt av sminke selv til frisøren.

Vi har "Evig din xxxx og bryllupsdatoen".

Jeg var å prøvde kjole 1 år i forveien, og bestillte den ca 10 mnd. før bryllupet. Syntes det var veldig greit å ha såpass tid, om det skulle skje noe med bestillingen e.l.

Jeg tok på kjolen hos frisøren like før avreise til kirken.

Vi gjorde ikke det, men mine foreldre, toastmaster og svigers visste hvor vi hadde lagt ut ønskeliste så de informerte de som spute om det.

Vi ønsket oss ikke slike ting. Men informer din nærmeste familie og toastmaster om det så kan de føre infoen videre.

Vi leverte et bilde av oss selv og noen standard sanger som takk for maten, kaffevise og sanger vi ville ha med. Resten ordnet mamma.

Vet ikke.

Mamma og min tante lagde den så vi slapp unna der.

Vet de har fine ark med bryllups bakgrunner, så da kan du evt skrive innbydelsen på pc`en å printe de ut på de arkene. Det gjorde vi, og det ble kjmepfint.

Lykke til med bryllupet!! Gled deg masse, for det er en så flott og minnerik dag dere går i møte.

Klem Majen

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg hadde med alt av sminke selv til frisøren.

Vi har "Evig din xxxx og bryllupsdatoen".

Jeg var å prøvde kjole 1 år i forveien, og bestillte den ca 10 mnd. før bryllupet. Syntes det var veldig greit å ha såpass tid, om det skulle skje noe med bestillingen e.l.

Jeg tok på kjolen hos frisøren like før avreise til kirken.

Vi gjorde ikke det, men mine foreldre, toastmaster og svigers visste hvor vi hadde lagt ut ønskeliste så de informerte de som spute om det.

Vi ønsket oss ikke slike ting. Men informer din nærmeste familie og toastmaster om det så kan de føre infoen videre.

Vi leverte et bilde av oss selv og noen standard sanger som takk for maten, kaffevise og sanger vi ville ha med. Resten ordnet mamma.

Vet ikke.

Mamma og min tante lagde den så vi slapp unna der.

Vet de har fine ark med bryllups bakgrunner, så da kan du evt skrive innbydelsen på pc`en å printe de ut på de arkene. Det gjorde vi, og det ble kjempefint!

Lykke til med bryllupet!! Gled deg masse, for det er en så flott og minnerik dag dere går i møte.

Klem Majen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...