Gå til innhold

Vil ikke tørke selv

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Min sambo har en datter på over 5 og et halvt år som ikke vil el. mestrer å gå på do og tørke ennå.Far skal gjøre det.Men vi blir fortalt at hun gjør det i barnehage og hos mor.Mulig hun vil ha ekstra oppmerksomhet hos faren, og at dette er årsaken? Hva gjør man for å snu trenden? Ellers kler hun heller ikke på seg selv, greier ikke få på støvler og får raserianfall vis far ikke gjør slik og slik.Skolestart til høsten.

Min venninnes datter greide alt slikt når hun fylte fire.

Hva er normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt være at hun ønsker oppmerksomhet fra faren sin. Dette blir jo også en sak mellom han og henne. Kanskje hun vil være pappas lille jente ennå, og egentlig er litt sjalu på deg? Tror det er viktig her at han gir henne masse oppmerksomhet når hun er hos sin far..... Blir litt feil å sammenligne barn på denne måten. Noen er mer modne enn andre...

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
Kan godt være at hun ønsker oppmerksomhet fra faren sin. Dette blir jo også en sak mellom han og henne. Kanskje hun vil være pappas lille jente ennå, og egentlig er litt sjalu på deg? Tror det er viktig her at han gir henne masse oppmerksomhet når hun er hos sin far..... Blir litt feil å sammenligne barn på denne måten. Noen er mer modne enn andre...

Hun er nok litt sjalu,men har spurt meg også,og jeg har vist henne.Vil det opphøre plutselig av seg selv da?

Skrevet

Mener du om tørkingen vil opphøre av seg selv??? JA, det vil den garantert etterhvert :jepp:

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
Mener du om tørkingen vil opphøre av seg selv??? JA, det vil den garantert etterhvert :jepp:

Det er bra! Håper hun blir bedre til å kle på seg også.Hun virker noe sen sammenlignet med de fleste jevnaldrende.

Skrevet

Ikke sammenligne henne med jevnaldrende.. Det er ofte stor variasjon hos barn. Og ja, hun vil både lære å tørke seg selv, kle på seg selv osv... Hun gjør det når hun selv er klar for det. Og husk endelig at pappaen må dulle masse med henne når hun er der. Barn trenger det.

Skrevet
Ikke sammenligne henne med jevnaldrende.. Det er ofte stor variasjon hos barn. Og ja, hun vil både lære å tørke seg selv, kle på seg selv osv... Hun gjør det når hun selv er klar for det. Og husk endelig at pappaen må dulle masse med henne når hun er der. Barn trenger det.

Ja, gjør det - sesiellt hvis du vil ha en bortskjemt unge.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Min sambo har en datter på over 5 og et halvt år som ikke vil el. mestrer å gå på do og tørke ennå.Far skal gjøre det.Men vi blir fortalt at hun gjør det i barnehage og hos mor.Mulig hun vil ha ekstra oppmerksomhet hos faren, og at dette er årsaken? Hva gjør man for å snu trenden? Ellers kler hun heller ikke på seg selv, greier ikke få på støvler og får raserianfall vis far ikke gjør slik og slik.Skolestart til høsten.

Hva er normalt?

Når barnet er over 5 kan man absolutt forvente at de skal tørke seg selv. Er hun usikker på at hun har tørket seg godt nok, så kan jo heller far/ du ta en sjekk på det etterpå.

Likedan med av og påkledening. Med mindre barnet feiler noe spesielt som gjør at det ikke har forutsetning til å kle av og på ,så skal de være i stand til å ordne dtte selv. Kun med litt hjelp til småting. Men tilogmeg ta på votter, støvler og dra opp glidelås bør de fleste kunne klare når de er fylt 5 år. Men barnet må trene seg på dette, og det trenger oppmuntring til å gjøre det.

Det er nok mest behagelig for barnet at andre kler på henne, og hun har garantert funnet ut at det nytter med raserianfall for å få viljen sin. Jeg tror hun utnytter pappaen sin.Det må jo være kjempeslitsomt for jenta å bruke så mye krefter på å få andre til å gjøre som hun ønsker enn at hun faktisk kan gjøre det selv og heller kose seg masse med pappaen etterpå. Få jenta i allefall til å spørre pent før dere hjelper henne. Det handler også litt om å lære barna høflighet.

Ignorer raserianfallene.Hvorfor få belønning når man gjør noe slemt? Hvorfor ikke rose henne når hun kler på seg selv, eller tørker seg selv, og får hun raserianfall så si f.eks: Når du er så sur så gidder jeg ikke hjelpe deg. Jeg vet du klarer det, men det er viktig å trene hver dag for å bli flinkere.Når du har kledd på deg så kan vi gå.

Jeg jobber i barnehage og der kan de ivrigste barna kle på seg selv fra de er 2 år. 5 åringene våre skal kle på seg selv, og gjett om de blir kjempeflinke til slutt. Når de skjønner de gjøre det selv, så får de det til. Vi hjelper selvsagt til med vanskelige knapper og strikker(men noen greier det også selv) om de spør pent. Får et barn raserianfall, så hører vi ikke før barnet spør pent.

Skrevet

Ser egentlig ikke helt problemet jeg...

Jenta klarer det jo, hun vil bare ikke når hun er hos far..

Hun gjør det jo selv i barnehagen og hos mor, så da er det jo ikke det at hun ikke får det til...

Regner med at hun vil føle seg for stor etterhvert og vil ordne seg selv også når hun er hos pappa.. Ser ikke helt for meg en 16åring som sitter å roper "FERDIG! Pappa kom og tørk!" :fnise:

Dette for bli en sak mellom far og datter - han får lære seg å sette grenser selv etterhvert hvis han ser på dette som et problem. Hvis han ikke kommer for å tørke, så må hun da enten sitte der eller ordne selv..

Skrevet

<!--quoteo(post=7915672:date=17.03.2010 (12:44) :name=Gemini70)--><div class='quotetop'>SITER(Gemini70 @ 17.03.2010 (12:44) ) </div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ikke sammenligne henne med jevnaldrende.. Det er ofte stor variasjon hos barn. Og ja, hun vil både lære å tørke seg selv, kle på seg selv osv... Hun gjør det når hun selv er klar for det. <b>Og husk endelig at pappaen må dulle masse med henne når hun er der. Barn trenger det.</b><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja, gjør det - sesiellt hvis du vil ha en bortskjemt unge.

Kan man skjemme bort noen med kjærlighet??? Du liker kanskje ikke å bli dullet med???

• 4 uker senere...
Skrevet

Kan man skjemme bort noen med kjærlighet??? Du liker kanskje ikke å bli dullet med???

Det er ikke kjærlighet å sy puter under armene på noen.

Å tørke en 5 åring som har vært på do, eller kle på henne er å skjemme bort barnet.

Når det er sagt kan det i noen perioder være sunnt å få bli litt bortskjemt.

F.eks. hvis hun savner faren veldig, og trenger ekstra bekreftelse på at han fortsatt elsker henne.

Om faren bør sette ned foten på dette er umulig for oss å si, siden vi ikke vet hva slags kontakt de har resten av tiden.

Men i alle fall er dette en sak hvor faren må være den som evt. setter ned foten, ikke stemoren.

Skrevet

Mitt barn vil også helst slippe å tørke seg selv (skal også begynne på skolen til høsten) Grunnen til at mitt barn vil at vi skal tørke er at han/hun syns det er kjedelig/så mye jobb å vaske fingrene... Så det kan være mange årsaker til at man ikke tørker rompa si sjøl...

Skrevet

Datteren min var seks år da hun begynte å tørke seg selv.

Hendte at vi måtte grunnsjekke av og til. Når barna begynner

på skolen, må de kunne tørke seg selv. Tror ikke lærene har tid

til å tørke vekk bæsjen til barn som er så store.

Skrevet

Hva er normalt?

Jeg klarer ikke å skjønne at dette skal være noe problem.

La nå faren være med henne på do, det tar jo ikke mange minuttene. Jeg synes ikke fem år er så gammelt i så måte, og hadde aldri tenkt over det et sekund dersom det var mitt barn. Bedre å ta en sjekk, enn å ha et barn som sitter rundt i møblene med klær som ikke er helt rene...

Med tanke på å ha på klær, så er det noe hun fint bør klare nå. Hva med å gi små belønninger i starten, så går det rutine i det etter kort tid.

Skrevet

Datteren min var seks år da hun begynte å tørke seg selv.

Hendte at vi måtte grunnsjekke av og til. Når barna begynner

på skolen, må de kunne tørke seg selv. Tror ikke lærene har tid

til å tørke vekk bæsjen til barn som er så store.

Jenta klarer både å kle og tørke seg selv alle andre steder enn hos faren og kjæresten hans.

Så det er nok en måte å få pappas kjærlighet og oppmerksomhet på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...