Xtra_lilje Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Veide meg for første gang på leeenge i går, og var brennsikker på at jeg hadde gått opp minst 10 kilo. Har i hele vinter følt meg blubbete og feit, selv om jeg trener regelemessig. Men har unnet meg noe ekstra godt litt vel ofte, skylder litt på kulda der. Har blitt godterier og potetgull flere ganger i uka. Så har jeg nå bestemt meg for at nå skal jeg gjøre en innsats, og bli flinkere til å styre unna godsaker og unødvendig karbo ( siden jeg trener, må jeg vel ha karbo, men vil begrensen inntaket og velger karbo fra grove kilder) Jeg er 177 høy og ligger normal sett på 75-77 kilo; det er da jeg føler meg mest vel. har vært tynnere, men har ganske store knoker og skjelett, og ser veldig fort helt latterlig ut om jeg kommer ned på feks 70 tallet. Skulle jeg tippe min egen vekt ut fra klær og hvordan jeg føler meg i kroppen, ville jeg si jeg veier 85 kilo nå. Derfor var overraskelsen stor da jeg veide meg i går og jeg er 78.4 ( kontrollveide på ulike vekter) Så da lurer jeg hvorfor jeg føler meg så mye tyngre enn jeg er?? Er det pga sukker? Normal spiser jeg veldig lite sukker men har som sagt blitt endel mer av det i vinter. Jeg har ikke noe spiseforrstyrrelser bare så det er sagt, men kan det være noe psykisk likevel? Jeg vet jo at man kan bli deppa av å spise mye sukker, kanskje det er en slags sukkerdepresjon? Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, ble mest nysgjerrig på om noen har noen tanker og kanskje erfart det samme som meg.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Kjenner meg igjen. For meg handler det om hvor jeg er i syklus, om jeg er bleik (lyseblå!) etter vinterdvale, sukker JA, sollys/dagslys (påvirker humøret som igjen påvirker måten jeg ser meg selv) Om jeg er slapp av lite fysisk aktivitet eller har sittet for mye inne. Det går fort over om jeg begynner å lee meg litt mer, går ut en tur, fikser håret, skjerper inntaket av drittmat og står opp litt tidligere! Men akkurat syklus får jeg ikke gjort noe med da, så der er jeg tvunget til å vente ut "helvetesuka".
Gjest Farge Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Kanskje vekten kommer mer av fett en muskler...
Gjest AnneShirley Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Man merker fort et par kg til eller fra, så om du har vært ca 76 og nå er ca 78,5 vil det være en merkbar forskjell.
Xtra_lilje Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2010 Jo, det er helt greit, men er bare overrasket over at et par kilo føles så mye mer enn bare et par kilo.. og undres om det er sukker som kan gi meg den følelsen, eller usunn mat generelt?
Gjest AnneShirley Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Et par kilo er faktisk en del. Man merker det godt på seg selv (synes jeg i alle fall). Og du kan jo samtidig (som andre har nevnt) fått mer fett og mindre muskler, slik at økningen i "fettmengde" er større enn de to kiloene skulle tilsi.
Xtra_lilje Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2010 joda, og alt dette er helt greit, men er mer en forklaring på hvorfor de 2 kiloene føles mye, mye mer enn 2! føles som det er 10, minst.. Jeg har gått opp i vekt før, mer enn nå, men da har det vært motsatt - at jeg har følt meg lettere enn jeg faktisk var. jeg har ikke mistet muskelmasse, men at fettprosenten har gått opp er klart. kan vannsamlinger/sukker/salt/hvete gjøre at man føler seg tykkere enn man faktisk er?
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 jeg får den effekten når jeg spiser mat som ikke kroppen liker særlig(mye sukker, fett, ting jeg ikke tåler særlig godt). jeg reagerer med en gang i magen og føler meg nærmest gravid - ganske ubehagelig. når jeg spiser sunt og variert, helt normalt kosthold med ting jeg vet at fungerer greit for kroppen så føles den sikkert ti kilo lettere. prøv å kutte litt ned på snopinntak i hverdagene - og følg med om det er enkelte mattyper(typisk kullsyreholdig, mye eller veldig lite fiber etc) som gir negativ effekt på kroppen.
Suzy Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 Det er ikke sikkert det er slik for deg, men for meg finnes det enkelte kilogrenser som jeg kjenner ekstra godt - på 75 kilo for eksempel - over det så føler jeg meg tjukk og tung og under ikke, også er det grader under det igjen. Kanskje du bare har passert en sånn grense?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå