Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det sies jo at man ikke skal spise for to, selv om man er gravid, så derfor ville jeg trodd at hva du putter i munnen under graviditeten ikke spiller noen som helst rolle..

Kremt.. Eller at ungen på noen få gram ikke spiser som et voksent menneske? Eller i det hele tatt et født et for den saks skyld?

Joda, ungen får i seg det du spiser, men om det spiller inn på vekten vet jeg faktisk ikke...

Jeg kjenner flere tynne kvinner som har fått kjempebabyer (spesielt om barnefar er stor), og flere litt runde kvinner som har fått små barn, så det er nok ikke så enkelt som det.

Fødselsvekt påvirkes av mange faktorer, bla arv, gener og mors generelle helse. Men også mors kosthold og aktivitet kan ha noe å si. F eks økte fødselsvekta en del på 90- og begynnelsen av 2000-tallet, da sukkerinntaket hos nordmenn var på topp. Nå er sukkerinntaket på vei ned, og fødselsvekta har også gått noe ned. Røyking fører til lavere fødselsvekt. Svangerskapsdiabetes fører ofte til større barn.

Det er umulig å si noe om hvorfor dine runde venninner fikk runde barn, og din tynne fikk tynt barn. Sannsynligvis er det en blanding av gener og mors livsstil.

Annonse

Gjest Gjest

jeg er en "god og rund" type, veide rundt 100 kg ved fødsel, gikk opp 12 kg. Fikk et barn på 2,5 kg.

en venninne er veldig slank og la normalt på seg, Hun har født to barn på over 4,5 kg.

ingen av oss hadde svangerskapsdiabetes.

det er vel flere faktorer som spiller inn ja..

Gjest Smaragd

Jeg tror det spiller inn, men at det ikke finnes noen fasit siden vi alle er så forskjellige.

Er jo ikke bare kroppsbygningen til moren som vil ha noe å si - barnet har jo også fått sin egen lille kroppsbygning, som jo ingen vet om hvordan blir enda :)

Men jeg mener å ha hørt at mye brus og sukkerholdige ting i svangeskapet kan gi et større barn, og at røyking i svangerskapet kan gi en lavere fødselsvekt, så det er jo to ting en absolutt bør tenke over da.

De fleste røyker ikke når de er gravide, men jammen er det noen av dem der ute enda! :sukk:

Trening skal visstnok ha mest å si når det gjelder å forebygge for stor fødselsvekt hos barnet, ikke kostholdet.

Jeg la på meg 11kg og fikk en "liten" gutt på 4266 gram og 52 cm, han kom også 2 uker etter termin så det har jo noe med det å gjøre, men faren hans var også stor når han ble født :) Har en normal BMI og er ikke overvektig selv om jeg kan ta av noen kilo uten at det ville vært usunt ;)

Gjest AnneShirley

Det er viktig å huske på at de som legger på seg mye i løpet av et svangerskap ikke nødvendigvis har spis mye sukker.

Jeg la på meg mye, men det var fordi jeg spiste litt mer av "det vanlige sunne kostholdet mitt" samtidig som jeg ble veldig passiv pga bekkenløsning (og var vant til å trene nesten hver dag).

Gjest white tiger

Fosterets vekst blir påvirket av hormonet insulin. Konsentrasjonen av dette hormonet øker når du spiser noe som inneholder sukker. Da vil også babyen vokse mer. Derfor får vanligvis mødre med diabetes noe større barn enn andre.

Jeg tror imidlertid det avhenger litt av hvor langt man er på vei. Tidlig i svangerskapet er fosterene er ganske like, mens sent i svangerskapet i perioden hvor fosteret kun skal vokse har det mer å si hva mor putter i seg.

Jeg hadde en blødning 1-2 mnd før termin og fikk derfor tatt en ekstra ultralyd. Der sa de at babyen kom til å bli på 3500 g hvis hun fortsatte å vokse i samme tempo. Så ble det fellesferie og jeg og samboer koste oss ekstra mye i den perioden. Altså mye søt mat. Da hun kom ut var hun 4000 g noe jeg mener ikke kan skyldes noe annet enn at jeg spiste litt for mye søtt på slutten.

Så denne gangen her skal jeg være litt mer forsiktig med søtt ja..

Annonse

Jeg var ikke spesielt forsiktig med sukker under hele graviditeten, og ikke orket jeg å trene heller. Likevel fikk jeg altså en relativt liten jente. SÅ mye kan det vel ikke ha å si? Det må i så fall være en betydelig mengde sukker det er snakk om her.

Gjest white tiger

Jeg tror det har en del å si, men tror også det kan være store individuelle forskjeller. Personlig så legger jeg raskt på meg hvis jeg spiser mye søtt og i tillegg ikke trener. Mens andre jeg kjenner kan hive i seg så mye de bare vil og gi blaffen i trening uten å legge på seg et gram. Slike forskjeller finnes jo helt sikkert hos fostere også. Noen kan bli mer påvirket av sukker enn andre.

Jeg hadde en blødning 1-2 mnd før termin og fikk derfor tatt en ekstra ultralyd. Der sa de at babyen kom til å bli på 3500 g hvis hun fortsatte å vokse i samme tempo. Så ble det fellesferie og jeg og samboer koste oss ekstra mye i den perioden. Altså mye søt mat. Da hun kom ut var hun 4000 g noe jeg mener ikke kan skyldes noe annet enn at jeg spiste litt for mye søtt på slutten.

Så denne gangen her skal jeg være litt mer forsiktig med søtt ja..

Thja... UL-estimering er ingen eksakt vitenskap all den tid barn legger på seg forskjellig OG det kun går ut fra mål rundt hodet/magen/lengde på hofteben, min datter ble estimert til å være 3800 gram 3 dager før fødsel, hun var 2900 gram. De opererer med +-500 gram, slik at opp 500 gram faktisk er innenfor estimeringen ;)

Annonse

Det er noe som kalles "sukkerbabyer" eller "bamsemumsbabyer". De er født rett og slett tjukke. Mye sukker i svangerskapet gjør at babyen legger på seg mer en vanlig, men jeg vet ikke helt hva som regnes som "mye" sukker.

Andre babyer er store, uten å være tjukke. Det er mye info om dette på nettet hvis man tar et kjapt google-søk på temaet.

Jeg var ikke spesielt forsiktig med sukker under hele graviditeten, og ikke orket jeg å trene heller. Likevel fikk jeg altså en relativt liten jente. SÅ mye kan det vel ikke ha å si? Det må i så fall være en betydelig mengde sukker det er snakk om her.

Samme her. Jeg var ikke spesielt forsiktig med sukker eller noe. Hadde til tider litt dårlig samvittighet for det dårlige kostholdet mitt...

Men ungen kom ut gjennomsnittlig. (Faktisk litt under, siden gutter skal veie litt mer enn jenter...)

Og jeg har vel ingen forventninger om at det skal være annerledes denne gangen heller.

Normalt sett går jeg veldig lett opp hvis jeg spiser feil og ikke trener. Men som gravid føler jeg at jeg forbrenner alt jeg får i meg, og nesten litt til... (Jeg går veldig ned i vekt første halvdel av svangerskapet.)

Eg trur det har lite å seie. Eg er slank og har eit sunt kosthald, også når eg er gravid. Drikker aldri brus, eter lite godteri osv. I svangerskapa var eg like aktiv som før, og var i god form. Fekk ikkje svangerskapsforgiftning.

Likevel blei begge ungane mine 4,3 kg og 54 cm. Dei kom 7 og 6 dagar over termin, men ellers er det ingen andre grunnar til at dei skulle bli såpass store - bortsett frå gener. Det er nemlig det som har nesten alt å seie - etter mi meining. Mora mi fekk store barn, og det samme fekk mora hennar igjen. Ungane mine var store ved fødsel pga arv, ikkje pga mitt kosthald. Eg er så absolutt ikkje nokon "colamamma" (for eit dumt uttrykk!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...