Gjest navn Skrevet 17. mars 2010 #41 Skrevet 17. mars 2010 Siden vi er inne med dette på utseende og og om man kan SE hvor folk kommer fra, så la oss se på noen bilder. Tenk dere at dere møter disse menneskene på gata i "vanlige" klær. Hvor mange her hadde gjettet, basert på utseendet, at disse menneske kommer fra samme område? http://www.globaleye.org.uk/primary_spring...ages/tuareg.jpg http://mathildasanthropologyblog.files.wor...berchildwh1.jpg Eller disse? http://img.youtube.com/vi/OInKzTlItCw/0.jpg http://www.rmv.nl/publicaties/14afghaanse_...s/w_pashtun.jpg Det finnes selvsagt unntak der det er vanskelig å se hvilket folkeslag personen er fra. Ingen har påstått de kan vite (kun ved å se) med 100% sikkerhet på alle i verden nøyaktig hvor de kommer fra. Så dine eksempler betyr ingen ting. Vanligvis kan man se med større eller mindre nøyaktighet hvor de kommer fra. Gammel innvandring og blanding av folkeslag er også noe man må ta med i beregningen.
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2010 #42 Skrevet 17. mars 2010 (endret) Afganerene var soleklare da :-) Bilde 1 av Turaegen hadde jeg ikke klart, men Afrika ja, mens den hvite dama, og siden du hadde definert bildene fra samme område, så måtte hun også være fra Afrika. Den gamle dame er en berber fra nordafrika. Så hun og tuaregen kommer fra begge fra samme område, og tuaregene er et berbersk nomadisk folk. Jeg vil allikevel tro at de fleste kan være enig i at de har fint lite til felles utseendemessig, og jeg er ikke så sikker på om noen av oss hadde plassert de i nordafrika om vi så de på gata. Det er forøvrig heller ikke så lett å gjenkjenne en tuareg som en tureg.. noen av de er "kullsvarte", og jeg har funnet bilder av de som ligner på både somaliere og afrikanere fra andre land. Andre igjen ser ut som en god blanding av arabere og afrikanere (noe de sansynligvis er), og man har også de som er ganske lyse og/eller ser arabiske ut. Berbere kan igjen ligne ganske mye på arabere, mens andre igjen er helt lyse.. I forbindelse med Madeleine McCann-saken var det jo noen som trodde de hadde sett henne i Marokko. Det viste seg å være en berbersk jente. Jeg fant bilder av begge satt ved siden av hverandre.. http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/09_0...ltG_468x333.jpg Det er helt klart en likhet..(spesielt ikke om man regner med at alle i Marokko skal være en god del mørkere enn denne jenta er) og jeg har ingen problemer med å forstå at noen i farta kan ha tatt feil av de. Men den lille jenta i Marokko er altså ikke Madeleine McCann, hun er ikke engang britisk eller vestelig.. hun er en nordafrikansk berber. Igjen, hadde jeg sett denne jenta i Norge, så hadde jeg ikke plassert henne i nordafrika. I full fart tror jeg ikke engang jeg hadde oppfattet at hun ikke var norsk. Med tanke på afghanere, så tilhører begge samme folkegruppe. Bildene er ikke de beste med tanke på forskjeller, men det viste seg at en del tvilsomme mennesker a la Stormfront tydeligvis har en ting for å diskutere utseendet til afghanere, så jeg fant ikke så mange linker jeg ville legge ut. Men det kan f.eks være ganske store forskjeller på en tadjik og en pashtun. Noen afghanere ligner mer på folkene lenger øst, noen kan være ganske så like f.eks pakistanere, mens andre igjen er blonde, rødhåret eller blåøyd. Jeg fant også bilder av arabere, persere og kurdere hvor det er både store forskjeller og mange likheter. Store forskjeller innen samme folkegruppe, og store likheter på tvers av folkegrupper. Jeg fant bla bilde av en arabisk dame og en persisk dame som så ut som de kunne være søstre. Dessverre lå tilhørigheten i linken, så jeg gadd ikke å ta de med. Om jeg har lite å gjøre en dag kan jeg heller sakse de inn på samme side uten linker til hvert bilde. Jeg forundrer meg uansett stort over at noen mener de kan SE store forskjeller på arabere, persere og kurdere.. til tross for at jeg bor sammen med en araber og kjenner mange fra arabiske land, så klarer ikke jeg det uten videre, med mindre det er andre ting som avslører tilhørighet. Min arabiske gubb blir som sagt tatt for å være en søramerikaner, til tross for at han har et utseende som er typisk for området han kommer fra. Den palestinske kompisen hans blir stadig tatt for å være østeuropeer, og han har en annen palestinsk kompis som jeg trodde var etnisk norsk.. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan folk kan lukte at disse kommer fra samme folkegruppe. Eller hvordan de f.eks kan se forskjell på en araber eller perser, kurder eller araber, for den saks skyld.. Endret 17. mars 2010 av Vampen
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #43 Skrevet 17. mars 2010 Jeg bor i Oslo og er redd muslimer og ennå mer for Somaliere. Ser jeg somaliere i gatebildet er jeg på vakt, da de virker truende i gjenger om kvelden.
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2010 #44 Skrevet 17. mars 2010 Det finnes selvsagt unntak der det er vanskelig å se hvilket folkeslag personen er fra. Ingen har påstått de kan vite (kun ved å se) med 100% sikkerhet på alle i verden nøyaktig hvor de kommer fra. Så dine eksempler betyr ingen ting. Vanligvis kan man se med større eller mindre nøyaktighet hvor de kommer fra. Gammel innvandring og blanding av folkeslag er også noe man må ta med i beregningen. Da vil jeg gjerne vite hvordan du ser forskjell på arabere, kurdere og persere? Nigerianere og ghanesere? Hvordan ser du at en person kommer fra Irak, og ikke et annet land i området? En inder og en pakistaner? Også videre i det uendelig.. Please do tell, for dette er en evne jeg gjerne vil ha.
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2010 #45 Skrevet 17. mars 2010 Wow, jeg blir skremt av naiviteten de fleste viser her. Når erfaringer viser (svart på hvitt! statistikk!) at somalske menn overfallsvoldtar MEST er det all grunn til å være redd som jente. Det blir nesten dumt å ikke være redd. Hvis annenhver gang du treffer en hund så angriper den, da er du passe dum om du ikke er redd (hvertfall skeptisk) etter en stund. Jeg er ikke redd pga hudfargen, men pga erfaringer, statistikk og ikke minst de fiendtlige holdningene deres. Det finnes unntak, helt klart, men når regelen er så rotten så holder jeg meg laaaangt unna. Rasistisk? Nei... Klok av skade og ikke så naiv at jeg tror somaliere er like snille om norske når det vises gang på gang at det er dem ikke. Jeg ser et farlig mønster, ikke tilfeldige engangshendelser. Har halve nabolaget blitt voldtatt av somaliere, så hold deg for guds skyld oppegående nok til å la være å tro at "det er tilfeldig, det skjer ikke meg, de er så snille mot kvinner atte..." Jeg blir kvalm av alle denne politisk korrektheten. Jenter som ikke blir redde når det kommer en gjeng somaliere mot den om natten når de går alene er regelrett dumme. Jeg er litt kvass og ekstrem i dette innlegget for å veie opp mot all denne dumsnillheten. Kanskje noen av oss rett og slett bare har evnen til å tolke situasjon og oppførsel? Somalisk gjeng med truende atferd = redd Gjeng med menn som følger etter en midt på natta = også redd Somalisk person eller person som oppfører seg helt normalt = ikke redd Norske menn som oppfører seg truende = også redd Altså, atferd og situasjon er avgjørende, ikke etnisk tilhørighet.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #46 Skrevet 17. mars 2010 Kvinner som går rundt alene i Oslo, er det ikke Somaliere som voldtar og dreper i størst grad? Andre kriminelle i Oslo er de nigerianske prostituerte, som raner norske fulle (og dumme) menn. Somalia og Nigeria er godt representert takket være UDI.
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. mars 2010 #47 Skrevet 17. mars 2010 Det ville jo vært noe problematisk for meg å være redd somaliske menn, siden en av mine beste kompiser er somalier Ellers er jeg en av de som generelt er lite redd når jeg er ute å går gatelangs, enten det er på natta eller på dagen. Jeg er selvfølgelig oppmerksom på ting som virker mistenkelig, men i mine øyne blir ikke en svart person automatisk mer mistenkelig enn en hvit person. Og ja, jeg kan tildels plukke ut noen personer og si med ganske stor sikkerhet at de kommer fra Somalia, men det har mer enn en gang hendt at jeg har tatt feil enten den ene eller den andre veien også, derfor plasserer jeg ikke nasjonalitet på folk jeg bare ser på gata.
aline Skrevet 17. mars 2010 #48 Skrevet 17. mars 2010 Nei, jeg er ikke redd menn fra somalia, og ofte kan man se på utseendet til folk hvilke kant av verden de er fra ja. Jeg ser forskjell på en somalier og en senegaleser, jeg ser også ofte (selvsagt finnes et unntak!!) forskjell på engelskmannen og amerikaneren. Ofte synes det faktisk også hvem som ikke er norske men svenske synes jeg, sånn sett synes jeg faktisk danskene er likere oss i utseende. Jeg er redd alle mørkhudete menn, jo mørkere de er jo mer redd er jeg. Det er vel ikke til å stikke under en stol at de har et litt annet syn på kvinner enn etniske nordmenne har. mørkheten på huden har ingen sammenheng med graden av farlighet. To personer fra akkurat samme land, for den sakens skyld ta far og sønn, en kan være blå-svart mens den andre kan være mørk brunt farget. Det sier ingenting om deres kvinnesyn og det sier ingenting om hvem som er farlige og ikke. ang dette med at menn fra somalia kanskje er overrepresentert i statistikken over overfallsvoldtekter, betyr uansett ikke at voldtektsmenn er overrepresentert blant somaliere, for den som evner å se forskjellen. dette har til go med vært spesifisert i forhold til statistikker fra politiet, statistikken sier ingenting om hvor mange somaliere som er tatt for overfallsvoldtekter, det sier noe om hvor mange av disse voldtektene som er utført av noen med opprinnelse fra (f.eks) somalia. Dette betyr at selv i ett tenkt tilfelle der 90% av overfallsvoldtekter er utført av menn fra somalia, så sier de ikke omd et er to somaliere som har stått for alle 90% eller om det er flere menn. Disse statistikkene er altså heller ikke statistikker som sier at X% somaliere er overfallsvoldtektsforbrytere. statistikker er nyttige brukt riktig, men det er også veeeeeeeeeeeldig lett å lese de eller bruke de feil, og det er mange som leser de så de passer sitt eget syn allerede, da blir det lett misbruk.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #49 Skrevet 17. mars 2010 jeg kjenner også mange hyggelig somaliere. Når det er sagt så er jeg mer redd somalske menn når jeg går hjem alene
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #50 Skrevet 17. mars 2010 Så da lurer jeg er du mer redd somalske menn enn andre menn når du går hjem alene? Ikke enslige menn, men hvis det er gjenger. Og det enten hvite, fargede, svarte, gule, brune, rosa, grønne etc.
MiniMjau Skrevet 18. mars 2010 #51 Skrevet 18. mars 2010 (endret) Jeg synes nå det er lett å kjenne igjen en soomalier, selvsagt finnes det unntak, men de har et karakteriistisk utseende.... Og ja, jeg blir vel litt reddere om jeg møter en av de i en mørk bakgate, da sjansen for at "noe" sskjer er større enn om jeg hadde møtt en norsk mann. Det er bare kriminalstatistiske fakta. og jeg kjenner noen hyggelige somalske også da! Endret 18. mars 2010 av MiniMjau
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå