Gå til innhold

er du redd somalske menn?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_forundret_*
Skrevet

"De andre er rasistiske, så da er det greit at jeg er rasistisk også".

Jøss, jeg klarer aldri å slutte å la meg overraske av denne holdningen. Hvor har det blitt av folks personlige integritet?

Om jeg møter en mørkhudet mann som er rasistisk mot bleke meg så hadde jeg blitt irritert på han og ment at han var en fjott. Men jeg hadde da ikke av den grunn kunnet tillatt meg selv å være rasistisk mot mørkhudete mennesker generelt? Ikke engang om ALLE mørkhudete var rasister ville jeg selv blitt rasist. Det er ikke fordi jeg er politisk korrekt, men fordi jeg har mine verdier og min integritet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drittsekker behandler man som drittsekker uansett hvor de måtte komme fra, og de andre behandler jeg med høflighet. Kjenner såpass mange greie folk fra forskjellige kanter av verden gjennom jobben, så jeg føler derfor ikke for å møte andre med mistro før de gir meg grunn til det.

Politisk korrekt? Ja, kanskje eller kanskje ikke. Uansett, det er noe jeg kan leve med. :)

Skrevet

Hva skulle vi vel gjort uten litt stigmatisering? :icon_lol:

Så seriøst: det er da lett å se hvem som er somalisk og ikke.

Og ja: somaliske menn er ikke min type favorittmann. Han er nok den verste av verste sort av antikk som vi har importert til landet. At noen på død og liv skal bortforklare det, er jeg dritlei av. Da er du uopplyst eller rett og slett naiv.

Gjest humsa
Skrevet
Hva skulle vi vel gjort uten litt stigmatisering? :icon_lol:

Så seriøst: det er da lett å se hvem som er somalisk og ikke.

Og ja: somaliske menn er ikke min type favorittmann. Han er nok den verste av verste sort av antikk som vi har importert til landet. At noen på død og liv skal bortforklare det, er jeg dritlei av. Da er du uopplyst eller rett og slett naiv.

Så siden jeg syns den somaliske bussjåføren vår og hans familie er veldig hyggelige og høflige så er jeg naiv? For det finnes jo som kjent ingen høflige og hyggelige somaliere.

Selvølgelig ser også jeg at alle ikke er like gode, men det betyr ikke at ingen av dem faktisk prøver å bli integrert og jobber og oppfører seg. Jeg prøver å forholde meg til folk som de er, og er jeg naiv da så får jeg være det.

Skrevet

Jeg er redd alle mørkhudete menn, jo mørkere de er jo mer redd er jeg. Det er vel ikke til å stikke under en stol at de har et litt annet syn på kvinner enn etniske nordmenne har.

Gjest Alabama
Skrevet

Man kan lett se hvem som er fra somalia. Man ser også forskjell på briter, amerikanere, nordmenn og svensker! En russer tar man ihvertfall aldri feil av.

Jeg bor midt i Oslo sentrum og ja jeg ser godt om en mann er fra Somalia og JA jeg skal innrømme at jeg kan føle meg redd. Spesielt hvis det er flere. Har flere ganger blitt "antastet" på ufine måter av somalske menn bare av å gå forbi (i vanlige klær, jeg ser ikke ut som en prostituert)

(...)

Jeg føler meg ikke like truet av menn fra andre raser, men kan også bli redd av norske menn som oppfører seg truende (høy stemme, bråk, ufine kommentarer etc)

Signerer denne..

Finnes mange bra somaliere selvsagt, men de man ser mest til er jo de som reker gatelangs i gjenger og er ubehagelige.

Når det skal sies er jeg ikke rasist, absolutt ikke. Jeg ser bare hvor dårlig integreringen har fungert. Om det er tilbudene som er for dårlige eller om det er viljen blant somalierne det står på, det vet jeg ikke. Men sannheten er at de kan leve som konger på sosialpenger i Norge sammenliknet med Somalia.

Gjest lolita___
Skrevet

Ikke vannskelig å se hvem som er somaler nei.Jeg ser det med en gang.Mennene er tynne mindre hoder enn andre afrikanere har ganske små neser i forhold til andre afrikanere.Jeg er redd dem n skjønner at du reagerer sånn.Mange av de er spessielle har opplevd det tusenvis av ganger når en somaler oppfører seg utilpass.

Eks:Oslo

En gang i t banen

Det var helt fult der,en somaler tar på kjempe høy musikk og synger.En dame ser irritert på han han klikker sier masse dritt til henne på engelsk.Forsetter å se på hun stygt.Tlf hans ringer han snakker høyt og ser på damen.

Gjest Alabama
Skrevet
Eks:Oslo

En gang i t banen

Det var helt fult der,en somaler tar på kjempe høy musikk og synger.En dame ser irritert på han han klikker sier masse dritt til henne på engelsk.Forsetter å se på hun stygt.Tlf hans ringer han snakker høyt og ser på damen.

Psykiatriske pasienter er skumle enten de er somaliere eller nordmenn..

Gjest lolita___
Skrevet
Psykiatriske pasienter er skumle enten de er somaliere eller nordmenn..

jepp det er de,men det er jo ikke den eneste gangen jeg har opplevd dette.Det har skjedd mange ganger.

Sier ikke alle er sånn

Jobbet med en kjempe koselig somalsk dame hunvar utrolig søt.Hun hatet mannen sin de var skilt fordi han banket opp barna hennes hver dag.

Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Opplever også mange som frekke og ubehagelige ved at de hever stemmen og kommenterer andre rundt seg.

Men mye handler vel om at vil bli sett. Mye psykologi i bildet tror jeg, men jeg må likevel si at jeg er litt redd for dem.

Endret av Alabama
Skrevet
Nei men jeg er livredd kvinner fra San Marino

:skratte:

Nei, jeg er ikke spesielt redd for somaliske menn. Det er mer som en over meg skriver - oppførselen avgjør om jeg blir redd eller ikke. Jeg blir ikke automatisk redd hvis jeg ser en sorthudet person, eller en hvithudet person. Oppførselen avgjør.

Skrevet
"De andre er rasistiske, så da er det greit at jeg er rasistisk også".

Jøss, jeg klarer aldri å slutte å la meg overraske av denne holdningen. Hvor har det blitt av folks personlige integritet?

Om jeg møter en mørkhudet mann som er rasistisk mot bleke meg så hadde jeg blitt irritert på han og ment at han var en fjott. Men jeg hadde da ikke av den grunn kunnet tillatt meg selv å være rasistisk mot mørkhudete mennesker generelt? Ikke engang om ALLE mørkhudete var rasister ville jeg selv blitt rasist. Det er ikke fordi jeg er politisk korrekt, men fordi jeg har mine verdier og min integritet.

Jeg synes dette var et veldig godt innlegg! :jepp:

Gjest Gjest_Malene_*
Skrevet
Ok så om en hvit Brite og en hvit amerikanere bare hadde stått der uten og si et ord så hadde du sett hvem som var fra England og hvem som var fra USA ?

Noen av oss klarer faktisk å se den forsjellen ja.

Jeg er halvt britisk selv og ser veldig forskjell på briter og amerikanere.

Og jeg er IKKE redd for somaliske menn. Eller menn fra noen land egentlig (den eneste som har forsøkt å prøve seg med vold mot meg var etnisk nordmann!) Jeg har hyggelige somaliske naboer, ungene mine går på skole med somaliske barn og foreldrene deres kjenner jeg også. Men, man ser faktisk at folk kommer fra forskjellige deler av Afrika. Det er jo tåpelig å si at alle i fra Afrikanske land ser like ut!! I noen deler av Afrika har de smale neser, i andre bred nese, noen steder er det store lepper og andre steder smale. I Somalia, Etiopia eller Eritrea har folk litt anderledes utseende enn de i f.eks. Gambia. Har selv vært sammen med en mann fra Gambia. Hadde du sagt til ham at du trodde han var fra Etiopa eller Somalia (eller at alle ser like ut) så hadde han svart at det burde du kunne se at han ikke var! Folk fra Gambia har f.eks. krafigere kroppsfasong og bredere neser.

Se her så ser du at de fra Somalia (f.eks) ser andereldes ut enn de fra Gambia.

Man skal ikke stigmatisere ved å si at alle fra Somalia er like (utseende eller oppførsel). Men man skal heller ikke strekke det for langt andre veien og si at man ikke kan se at folk kommer fra visse deler av et kontinent. Det er forskjell på afrikanere også!!

Gjest Vampen
Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for somaliere. Som andre her nevner, det som er avgjørende for om jeg er redd for noen er oppførsel.. ikke etnisk bakgrunn. Noen somaliere er skremmende, akkurat som noen nordmenn er det.. andre igjen er suverene mennesker. De somalierene jeg har møtt faller i den siste kategorien.

En annen ting som slår meg er at noen ser ut til å tro at dette er en form for rasisme, eller hva det måtte være, som går fra dem (ikke-norske), mot oss (norske). Jeg, som norsk kvinne, har som sagt aldri oppført noe ekkelet fra somaliere. Samboeren min derimot har opplevd noen episoder, bla har han blitt spyttet på av en gjeng somaliske idioter når de hørte hvor han kom fra.. og samboeren min er arabisk muslim. Her var det altså ikke snakk om kvinnesyn, at muslimer misliker ikke-muslimer, at innvandrere hater nordmenn og alt fra vesten.. men rett og slett "god gammeldags rasisme" fra en gjeng forstokkede individer. Den som ble utsatt for rasismen var altså ikke mer norsk enn rasistene, og verken kvinne eller ikke-muslim. En idiot er en idiot uansett, og baserer sjelden idiotien sin på logikk.

Når det gjelder andre ting som blir tatt opp her, så er jeg enig i at det er utseendemessige forskjeller på afrikanere, akkurat som det på andre kontinenter. Jeg kan f.eks stort sett se forskjell på en nigerianer og en somalier. Men her er det også begrensninger, jeg kan ikke uten videre se en person på gata og se om han er nigerianer eller ghaneser.. jeg kan heller ikke uten videre si om en person fra Somalia, Ethiopia eller Eritrea. Her er nok forskjellene i utseende mindre igjen, akkurat som det jevnt over er ganske trygt å si at utseendemessig ligner en nordmann mer på en svenske enn en italiener eller greker.

Men jeg tror ikke man skal se seg på blind på sine egne evner til å SE hvor folk kommer fra. Min samboer er som sagt araber, men blir til stadighet tatt for å være søramerikaner. Noe som kan sies å være en kraftig skivebom.. På samme måte er det f.eks flere folkegrupper i et land som Afghanistan, som skiller seg fra hverandre utseendemessig. Noen her nevner Nord-Afrika, og at de er lysere i huden er ingen bombe.. de er jo stort sett arabere og berbere, så de er ikke engang samme folkegruppe som afrikanere. Men også her er det variasjoner.. i flere nordafrikanske land finner man en gruppe som heter Tuareg, hvor mange er like mørke som afrikanere som kommer fra land sør fra Sahara. Om man hadde møtt en av de på gata hadde man sansynligvis ikke gjettet på at de kommer fra et nordafrikansk land. Men det gjør de altså..

Gjest Trajan
Skrevet
:skratte:

Hvordan våger du og le av min frykt for kvinner fra San Marino

Skrevet
Man kan lett se hvem som er fra somalia. Man ser også forskjell på briter, amerikanere, nordmenn og svensker! En russer tar man ihvertfall aldri feil av.

Svensker er faktisk det eneste folkeslaget som vanligvis ser ut som nordmenn. Det er på grunn av at vi deler så lang grense, også språket er veldig likt.

Gjest Vampen
Skrevet

Siden vi er inne med dette på utseende og og om man kan SE hvor folk kommer fra, så la oss se på noen bilder.

Tenk dere at dere møter disse menneskene på gata i "vanlige" klær.

Hvor mange her hadde gjettet, basert på utseendet, at disse menneske kommer fra samme område?

http://www.globaleye.org.uk/primary_spring...ages/tuareg.jpg

http://mathildasanthropologyblog.files.wor...berchildwh1.jpg

Eller disse?

http://img.youtube.com/vi/OInKzTlItCw/0.jpg

http://www.rmv.nl/publicaties/14afghaanse_...s/w_pashtun.jpg

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Afganerene var soleklare da :-)

Bilde 1 av Turaegen hadde jeg ikke klart, men Afrika ja, mens den hvite dama, og siden du hadde definert bildene fra samme område, så måtte hun også være fra Afrika.

Skrevet

To veldig fine innlegg, Vampen! :blomst:

Gjest Gjest
Skrevet

Wow, jeg blir skremt av naiviteten de fleste viser her. Når erfaringer viser (svart på hvitt! statistikk!) at somalske menn overfallsvoldtar MEST er det all grunn til å være redd som jente. Det blir nesten dumt å ikke være redd. Hvis annenhver gang du treffer en hund så angriper den, da er du passe dum om du ikke er redd (hvertfall skeptisk) etter en stund. Jeg er ikke redd pga hudfargen, men pga erfaringer, statistikk og ikke minst de fiendtlige holdningene deres.

Det finnes unntak, helt klart, men når regelen er så rotten så holder jeg meg laaaangt unna.

Rasistisk? Nei... Klok av skade og ikke så naiv at jeg tror somaliere er like snille om norske når det vises gang på gang at det er dem ikke.

Jeg ser et farlig mønster, ikke tilfeldige engangshendelser. Har halve nabolaget blitt voldtatt av somaliere, så hold deg for guds skyld oppegående nok til å la være å tro at "det er tilfeldig, det skjer ikke meg, de er så snille mot kvinner atte..."

Jeg blir kvalm av alle denne politisk korrektheten. Jenter som ikke blir redde når det kommer en gjeng somaliere mot den om natten når de går alene er regelrett dumme.

Jeg er litt kvass og ekstrem i dette innlegget for å veie opp mot all denne dumsnillheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...