Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Det er dessverre ikke til å stikke under en stol at svært mange av overfalsvoldtektene i Oslo den siste tiden er begått av somalske menn. Det er rett og slett større statisktisk sjanse får å bli (overfals) voldtatt av en somalsk mann enn andre menn. Det er garentert store mørketall av voldtekter som ikke har blitt anmeldt som er begått av menn av alle nasjonaliterter. Men det er jo en gang sånn at overfallsvoldetker oftere blir anmeldt og får mer oppmerksomhet i media. Så da lurer jeg er du mer redd somalske menn enn andre menn når du går hjem alene?
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Nå klarer ikke jeg å se på folk hvor de kommer fra, gjør du? Men sånn generelt sett: Nei, jeg er ikke redd menn fra Somalia. Naboen min var en mann derfra, og triveligere fyr skal du lete lenge etter. Om jeg blir redd menn på vei hjem handler ikke om hudfarge eller nasjonalitet. Det som kan skremme meg er ganglag, holdning, om det virker som han følger etter meg osv. Og da blir jeg like redd enten han er svart eller hvit, norsk eller utenlandsk.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Nå bor ikke jeg i Oslo, og her hvor jeg bor er det ikke så mange fra Somalia. Den eneste somalieren jeg har møtt kjørte meg i taxi til jobb. Han var kjempekoselig :-) Men ja, jeg leser aviser jeg og, og ser akkurat det du skriver, så ja, jeg hadde vært veldig skeptisk og redd om en somalisk guttegjeng gikk samme vei som meg når jeg er alene. Men for all del, vi vet at det er ikke bare somaliere som har et helt annet kvinnesyn, så jeg hadde vært skeptisk/redd alle ikke hvite menn. Og til forrige innlegg, ja, en kan se forskjell på hvor folk kommer ifra, om de er irakere, afganere osv og spesielt somaliere.
Gjest Trajan Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Nei men jeg er livredd kvinner fra San Marino
The Kitten Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Heter det ikke somaliske? :klø: Uansett. Generelt er jeg ikke redd menn uansett nasjonalitet.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Det er dessverre ikke til å stikke under en stol at svært mange av overfalsvoldtektene i Oslo den siste tiden er begått av somalske menn. Det er rett og slett større statisktisk sjanse får å bli (overfals) voldtatt av en somalsk mann enn andre menn. Kilder???
Colargol Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Så da lurer jeg er du mer redd somalske menn enn andre menn når du går hjem alene? Nei det er jeg ikke -og hvordan i alle dager skulle jeg kunne vite hvor fremmede folk på gata kommer fra? Jeg er generelt lite redd i norske byer -så lenge man ikke er fullstendig naiv og vet å oppføre seg selv så kan man unngå mye trøbbel. Og i Oslo så føler jeg meg faktisk "tryggere" på østsida av byen enn i vest, og det er jo der "alle" utlendingene holder til er det ikke det da!? Det samme gjelder forøvrig utesteder også -du ser ikke meg på Karl Johan eller lengre vest for å si det sånn. Men akkurat "utested"-fenomenet kan man spore over hele verden -det er på diskoteker og "vestkanten" folk drikker mest sprit, bruker mest dop, slåss mer og som blir besøkt av flest folk med "skumle hensikter". Er enig med Gjest_Tine over her egentlig, om jeg i det hele tatt skulle bli redd for noe/noen så kommer det heller an på situasjonen jeg er i enn hudfargen på folk i nærheten. Det heter forøvrig Somalier eller evt. Somaliske menn! Nei men jeg er livredd kvinner fra San Marino Jeg har alltid vært litt skeptiske til folk fra indre Sogn, så ser jeg en sånn en så løper jeg! Endret 16. mars 2010 av Colargol
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Nei. Faktisk så ser jeg ikke forskjell på en svart mann/dame fra Somalia, usa, Norge, eller hvor som helst uansett. Og når vi er inne på det, hvordan ser man egentlig at en person er fra Somalia og ikke et annet land i Afrika f.eks?
Gjest Trajan Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har alltid vært litt skeptiske til folk fra indre Sogn, så ser jeg en sånn en så løper jeg! Heller folk fra Indre Sogn. Kvinner fra San Marino er livsfarlige
Gjest Trajan Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Og når vi er inne på det, hvordan ser man egentlig at en person er fra Somalia og ikke et annet land i Afrika f.eks? Vel folk fra Nord Afrika er lysere i huden. Men kommer man under Sahara ørkenen så kan man ikke se hvilket land man kommer fra akkurat som man kan ikke se på en Europeer hvor i Europa han eller hun kommer fra
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Man kan se om en person er fra Somalia! Akkurat som man ser forskjell på en nordmann og en italiener. Jeg kan helt fint se hvem som er fra Somalia. Utrolig pk svar alt sammen. Det er ikke greit å være redd en person fra Somalia men en dame fra san marino og folk fra sogn. Er ikke det også stigmatiserende?
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Klart man kan se forskjell på mennesker i europa og afrika! Jeg kan ikke gi forklaring på hvordan man peker ut f.eks en somalier, da trenger jeg dere her, en masse bilder vi kunne studert, så skulle vi nok klart å blitt enige! :-) Men seriøst, dere kjenner igjen en brite når dere møter en? Eller en amerikaner?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #13 Skrevet 16. mars 2010 Klart man kan se forskjell på mennesker i europa og afrika! Jeg kan ikke gi forklaring på hvordan man peker ut f.eks en somalier, da trenger jeg dere her, en masse bilder vi kunne studert, så skulle vi nok klart å blitt enige! :-) Men seriøst, dere kjenner igjen en brite nei når dere møter en? Eller en amerikaner? Hvordan ser du at en mørkhudet er somalier?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 Men seriøst, dere kjenner igjen en brite når dere møter en? Eller en amerikaner? Ok så om en hvit Brite og en hvit amerikanere bare hadde stått der uten og si et ord så hadde du sett hvem som var fra England og hvem som var fra USA ?
Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 17. mars 2010 #15 Skrevet 17. mars 2010 Jeg bor midt i Oslo sentrum og ja jeg ser godt om en mann er fra Somalia og JA jeg skal innrømme at jeg kan føle meg redd. Spesielt hvis det er flere. Har flere ganger blitt "antastet" på ufine måter av somalske menn bare av å gå forbi (i vanlige klær, jeg ser ikke ut som en prostituert) og det har vært en enorm voldtektbølge i nabolaget mitt der alle var somalske menn. Jeg kunne virkelig ønsker det ikke var sånn, men sånn er det dessverre. I tillegg har jeg lest boken se oss... kanskje ikke lurt, men... Igjen, jeg må innrømme at jeg får dårlig samvittighet av å skrive dette, men jeg svarer i det minste ærlig. Jeg føler meg ikke like truet av menn fra andre raser, men kan også bli redd av norske menn som oppfører seg truende (høy stemme, bråk, ufine kommentarer etc)
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 17. mars 2010 #16 Skrevet 17. mars 2010 Hvordan ser du at en mørkhudet er somalier? Somalierene er noen av de enkleste å kjenne igjen på utseende av afrikanere. De har ganske annerledels utseende enn andre afrikanere. Har du så stor interesse, finn bilder på nett av mennesker fra f.eks. Somalia, Kenya, Angola, Lesotho, Namibia, Nigeria, Senegal osv, å se selv!
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 17. mars 2010 #17 Skrevet 17. mars 2010 Ok så om en hvit Brite og en hvit amerikanere bare hadde stått der uten og si et ord så hadde du sett hvem som var fra England og hvem som var fra USA ? Somoftest det ja.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #18 Skrevet 17. mars 2010 akkurat som man kan ikke se på en Europeer hvor i Europa han eller hun kommer fra Jo, det kan være mulig i noen tilfeller. Ihvertfall se ca hvor i europa (sør nord vest øst). Og ja, jeg er skeptisk til somaliske menn.
Brunhilde Skrevet 17. mars 2010 #19 Skrevet 17. mars 2010 Gud, så lei jeg er av disse innvandrerfiendtlige og stigmatiserende trådene på dette forumet. Nei, jeg er ikke redd for menn generelt, men nynazister og deres sympatisører skygger jeg unna.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #20 Skrevet 17. mars 2010 Ja jeg holder meg laaaaant unna somaliere. Både menn og kvinner. Mennene er ofte nedlatende og ekle, og kvinnene går i flokk, brøyter seg frem og kakler som høns. Det er for mye for min lutheranske oppdragelse der man krummer ryggen og tar imot det som kommer uten å si fra. En del av disse menneskene er ekstremt rasistiske mot alt som ikke er somalisk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå