Snuppelure Skrevet 11. september 2003 #1 Skrevet 11. september 2003 Nå går det litt surr for meg her. Starter ikke forlovelsen fra det tidspunktet man svarer ja til et frieri og frem tilbryllupet. Jeg var overbevist om at forlovelse var tiden mellom frieri og bryllup. Men jeg ser her inne at noen er forlovet men ikke fridd til. Hvordan får dere til det da? sitst: "Vi har vært forlovet i X-tid, og jeg håper han frir snart" Hæ??? Forklar meg er dere snille.
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2003 #2 Skrevet 11. september 2003 Mange går forlovet i mange år uten å lage bryllupsplaner. De venter vel på at han skal spørre om de skal sette bryllupsdato.
Gjest PrinsesseGullhår Skrevet 11. september 2003 #3 Skrevet 11. september 2003 Dette er noe jeg heller ikke helt har forstått.. For meg er en forlovelse at man lover at man skal gifte seg. Hva er da poenget med et frieri etter en forlovelse.. man har jo allerede lovt hverandre aa leve sammen, hvorfor spoerre igjen. Har inntrykk av det er litt forskjellige tradisjoner paa dette..
Snuppelure Skrevet 11. september 2003 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2003 De venter vel på at han skal spørre om de skal sette bryllupsdato. ??? Og nå ble jeg enda mer forvirret. Min mann spurte: Vil du gifte deg med meg? Jeg svarte: ja Og da var vi forlovet, så fant vi datoen sammen. Jeg trodde spørsmålet om giftemål var frieriet jeg... Men er det slik at man bare blir enige om å forlove seg, og så er frieriet at han spør om datoen????? Nå blir hele min verden snudd oppned!
Gjest PrinsesseGullhår Skrevet 11. september 2003 #5 Skrevet 11. september 2003 Nå blir hele min verden snudd oppned! Min og.. :-?
Pusekatt Skrevet 11. september 2003 #6 Skrevet 11. september 2003 Man har jo slike evighetsforlovelser da, som i mange tilfeller kan kalles fjortisforlovelser (forlove seg tidlig i forholdet, nærmest bare for å ha en pen ring på fingeren)..... Mulig jeg er gammeldags, men jeg ville aldri forlovet meg med mindre bryllupsdato var mer eller mindre satt - maks ett år fra forlovelsesdato! Min kjære og jeg ble enige (!) om å gifte oss vi, og siden det skulle holdes hemmelig, var vi ikke så opptatt av å være forlovet (selv om vi rent teknisk jo var det), hadde ikke ringer heller.
Gjest Tex Skrevet 11. september 2003 #7 Skrevet 11. september 2003 Altfor mange roter med dette. Den dagen du frir eller blir fridd til og motparten svarer "ja" er du forlovet med vedkommende. Om du har ring eller ikke, setter bryllupsdato eller ikke er helt uvesentlig. Å si at "vi forlovet oss nyttårsaften 1998 men han fridde juli 2003" er helt bak mål og vitner om at personen ikke har fjerneste peil på hva h*n snakker om. Forlovelse betyr avtale om giftermål, om det er ringer, blomster eller datoer i bildet sier definisjonen ingenting om!
Augustbrud02 Skrevet 11. september 2003 #8 Skrevet 11. september 2003 Dette er noe jeg heller ikke helt har forstått.. For meg er en forlovelse at man lover at man skal gifte seg. Hva er da poenget med et frieri etter en forlovelse.. man har jo allerede lovt hverandre aa leve sammen, hvorfor spoerre igjen. Dette er også mitt syn! Men det er jo slik at mange forlover seg uten å faktisk være fridd til. Personlig har jeg ikke helt sansen for den varianten, men det er godt vi er forskjellige! Mulig jeg er gammeldags, men jeg ville aldri forlovet meg med mindre bryllupsdato var mer eller mindre satt - maks ett år fra forlovelsesdato! Slik var situasjonen for meg også, og jeg var veldig fornøyd med det!
nessi Skrevet 11. september 2003 #10 Skrevet 11. september 2003 Når forloveden min fridde til meg var vi veldig usikkre på om det kom til å bli bryllup med det første. Vi har akkurat kjøpt hus, og så ble det usikre forhold på jobben hans. Vi forlovet oss allikevel, fordi vi visste at selv om vi evt. måtte vente lenge på å gifte oss, ville vi at det skulle bli oss to en gang. Nå har heldigvis ting snudd seg, så det blir bryllup neste år.
April Skrevet 11. september 2003 #11 Skrevet 11. september 2003 Da vi forlovet oss i 1998 hadde vi ikke tenkt å gifte oss! Vi forlovet oss fordi vi ville vise at vi mente alvor med hverandre, men at vi nødvendigvis ikke ville gå så langt som å gifte oss....Etterhvert som vi ble eldre følte vi at dette virkelig var noe vi ville satse på og bestemte derfor å gifte oss...Hadde jeg ikke vært forlovet nå hadde også jeg håpet på frieri og en kort forlovelse før bryllupet. Men får ikke forandret på dette nå og jeg elsker han uansett :D
ringblomst Skrevet 11. september 2003 #12 Skrevet 11. september 2003 Altfor mange roter med dette. Den dagen du frir eller blir fridd til og motparten svarer "ja" er du forlovet med vedkommende. Om du har ring eller ikke, setter bryllupsdato eller ikke er helt uvesentlig. Å si at "vi forlovet oss nyttårsaften 1998 men han fridde juli 2003" er helt bak mål og vitner om at personen ikke har fjerneste peil på hva h*n snakker om. Forlovelse betyr avtale om giftermål, om det er ringer, blomster eller datoer i bildet sier definisjonen ingenting om! Enig med Tex jeg .
Gjest Tex Skrevet 11. september 2003 #13 Skrevet 11. september 2003 Da vi forlovet oss i 1998 hadde vi ikke tenkt å gifte oss! Vi forlovet oss fordi vi ville vise at vi mente alvor med hverandre' date=' men at vi nødvendigvis ikke ville gå så langt som å gifte oss....[/quote'] Ærlig talt, dette er fullstendig fjollete. Mener alvor nok til å forlove seg men kanskje ikke nok til å gifte seg...???
April Skrevet 12. september 2003 #14 Skrevet 12. september 2003 Vi er forskjellige, tex... Jeg var 19 år og det var ikke akkurat bryllup som stod øverst på lista over prioriteringer..Utdannelse, eget hus og jobb var viktigere! Men vi ville være mer enn bare "sammen", misforstå meg rett!! Om vi har vært forlovet 5 år eller 5 mnd spiller ingen rolle for meg, jeg elsker han uansett! Mange velger bare å være forlovet og det bør jo være opp til hver enkelt!
nessi Skrevet 12. september 2003 #15 Skrevet 12. september 2003 Det er ikke alle jenter som går rundt og drømmer om å gifte seg. Hos oss er det faktisk han som er mest ivrig på å bli gift. Jeg kunne godt å fortsatt å bare være samboer. Hadde uansett vært stolt av å bære ringen fra han, for det er han jeg vil ha, men jeg trenger egentlig ingen sermoni fra andre for å bekrefte det. Jeg gleder meg til å gifte meg med han, men hadde ikke hatt problemer med å vente noen år hvis vi ikke hadde hatt råd nå. Som de fleste andre ting her i verden har forlovelses begrepet forandret litt innhold og mening med årene.
Gjest Tex Skrevet 12. september 2003 #16 Skrevet 12. september 2003 Du kan ikke bare endre en definisjon fordi det "passer i tiden"....
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #17 Skrevet 12. september 2003 Tror ikke det er opp til oss...Virker som om alt endrer seg nå!!
Gjest Muppi Skrevet 12. september 2003 #18 Skrevet 12. september 2003 Ærlig talt hva er dette for noe barnslig tull!!!!!!????!!!!!
Gjest Tex Skrevet 12. september 2003 #19 Skrevet 12. september 2003 Muppi-vennen, vær grei og forklar hva du mente med det...?
Pusekatt Skrevet 12. september 2003 #20 Skrevet 12. september 2003 Tror ikke det er opp til oss...Virker som om alt endrer seg nå!! Hvordan da egentlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå