Gå til innhold

Rasist?

Fremhevede innlegg

Gjest Rasist?
Skrevet

Hei!

Jeg sitter med noen spørsmål, som jeg føler for å få luftet litt.

Jeg har aldri sett på meg selv som rasist, jeg har aldri hatt tanker om at enkelte hudfarger er bedre enn andre, at griserosa er bedre enn svarte, brune og gule. Men nå merker jeg en endring.

Jeg er nok noe skeptisk til en del utlendinger, spesielt med tanke på det man både leser i aviser/ser på nyhetene, og det man selv opplever. Jeg har venner som har blitt ranet og voldtatt av utlendinger. Og nå har jeg begynt å få et meget negativt syn på jøder - i hovedsak da staten Israel.

Så sitter jeg her da, og føler på noe som virker litt nytt. Og det er det at jeg har tanker om at man bør være ekstra på vakt for enkelte mennesker - mao menneskeraser - og at vi her til lands bør få i gang en streng innvandringspolitikk. Slik at ikke Norge blir et fullstenig blandingsland. Og at det kan være med på å få ned antall voldtekter, ran osv.

Er man rasist fordi man er skeptisk til andre? Er jeg en rasist?

Av og til blir man jo stemplet som rasist bare man f.eks. er mot Israel, eller har noen negative tanker rundt innvandring.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Jeg har aldri sett på meg selv som rasist, jeg har aldri hatt tanker om at enkelte hudfarger er bedre enn andre, at griserosa er bedre enn svarte, brune og gule. Men nå merker jeg en endring.

Jeg er nok noe skeptisk til en del utlendinger, spesielt med tanke på det man både leser i aviser/ser på nyhetene, og det man selv opplever. Jeg har venner som har blitt ranet og voldtatt av utlendinger. Og nå har jeg begynt å få et meget negativt syn på jøder - i hovedsak da staten Israel.

Så sitter jeg her da, og føler på noe som virker litt nytt. Og det er det at jeg har tanker om at man bør være ekstra på vakt for enkelte mennesker - mao menneskeraser - og at vi her til lands bør få i gang en streng innvandringspolitikk. Slik at ikke Norge blir et fullstenig blandingsland. Og at det kan være med på å få ned antall voldtekter, ran osv.

Av og til blir man jo stemplet som rasist bare man f.eks. er mot Israel, eller har noen negative tanker rundt innvandring.

Jeg vil si det som er uthevet er rasistisk.

Det er ikke sånn at enkelte "menneskeraser" er verre enn andre, kun fordi de tilhører en etnisk gruppe. Tenk om andre som leser om kriminelle nordmenn i avisene hadde trodd at det er sånn nordmenn er. Jeg vil si det er viktig å se enkeltmennesker oppi alt som foregår i samfunnet og se at det er enorme forskjeller. Jeg ville aldri funnet meg i å bli identifisert med kriminelle og forhåndsdømt på grunn av dem.

Det er også nødvendig å skille mellom land og mennesker som bor der, og det gjør du også med staten Israel og de av innbyggerne der som er jøder.

Skrevet
Jeg vil si det som er uthevet er rasistisk.

Det er ikke sånn at enkelte "menneskeraser" er verre enn andre, kun fordi de tilhører en etnisk gruppe. Tenk om andre som leser om kriminelle nordmenn i avisene hadde trodd at det er sånn nordmenn er. Jeg vil si det er viktig å se enkeltmennesker oppi alt som foregår i samfunnet og se at det er enorme forskjeller. Jeg ville aldri funnet meg i å bli identifisert med kriminelle og forhåndsdømt på grunn av dem.

Det er også nødvendig å skille mellom land og mennesker som bor der, og det gjør du også med staten Israel og de av innbyggerne der som er jøder.

Det er jo lett å generalisere da, noe jeg gjør. Fordi jeg ser en tendens, som sikkert mange andre også ser, at innvandring fører til noen uheldige konsekvenser. Det er dermed ikke sagt at alle som er i en spesifikk grupper er like ille.

Med tanke på Israel så har jeg et fryktelig negativt syn på staten Israel, men også på de jødene som støtter Israels politikk mht palestinerne. På lik linje som jeg er mot de muslimer som voldtar, raner og dreper.

Skrevet

Så du er redd for det som er i umiddelbar nærhet, som du ikke kjenner - og ute i den store verden misliker du helst de som gjør andre vondt, uavhengig av tro og nasjonalitet. Jeg tror nok heller det er fremmedfrykt enn rasisme, egentlig.

Men la meg få spørre - leser du primært Dagbladet og VG, eller hender det at du leser for eksempel Morgenbladet og Dagsavisen? Det er stor forskjell på hva slags impulser man får av aviser! Hvem som helst kan bli suggerert til billige sydenferier (hva tror du forresten spanjoler syns om nordmenn i Alicante) og dårlige fordommer.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Jeg anser meg selv ikke som rasist, men når jeg ser at det norske samfunnet endrer seg til det værre p.g.av våre nye landsmenn, så tenker jeg mitt.

Nesten 90% av innsatte i norske fengsler er av våre nye landsmenn. Vi har fått flere voldtekter, mer kniver/våpen på gata de siste 10 - 15 år, og flertallet der er også våre nye landsmenn.

Siste jeg leste i avisa, var at liberale muslimer i vestlige klær fikk tilsnakk / trusler av konservative muslimer for hvordan de går kledd i Oslo. When in Rome, do as romans, trodde jeg. Men våre nye landsmenn kommer hit å tar seg tilrette. Det hadde ikke fungert andre veien om si 100 norske menn og kvinner flyttet til Iran / Irak / Afganistan/ Egypt / Israel / Jemen osv. Vi kunne ikke flyttet dit å tatt oss tilrette, krevd vår måte å leve på. Nei, vi hadde tilpasset oss, for det er slik man gjør det, og det vet vi normenn.

Jeg syntes det var helt utrolig da diskusjonen om hijab i politiet var. Her var det 1 muslimsk jente som ønsket å bli politi, møtte ett hinder, også ble det så stor sak utav det. Jeg skulle likt å sett at jeg, kun jeg som 1 person, kunne bodd i et muslimsk land, og nærmest rystet samfunnet i de mest grunnleggende tradisjoner, og nesten fått det vedtatt! Å nei du. Jeg hadde blitt arrestert bare av å vise for mye av kroppen min.

Jeg synes at de kommer hit og tar seg for mye til rette, krever sin livsstil, holder seg i sine grupper, og mange er ikke interessert i å integreres, men å kreve sin plass, sine rettigheter det gjør de. Vi kunne ikke gjort det i deres land, så hva er det som gjør at de tar seg så tilrette i vårt land? Vi er altfor snille, jeg tror de ler av oss. Innvandringspolitikken er helt skakkkjørt. De kommer hit og blir fortalt om sine rettigheter, men blir ikke fortalt om sine plikter. Hvorfor gjør de ikke det? Vi normenn blir kjapt fortalt om våre plikter om vi kommer i befatning med det offentlige. Noe er fryktelig galt.

Men, nei, jeg er ikke rasist, jeg tror ikke jeg er et bedre menneske enn mennesker fra de landene som innvandrer til Norge. Men jeg synes ikke de skal få ta seg så tilrette å frarøve oss normenn det samfunnet vi kjenner og er trygge i. Fordet det er det som skjer, vi mister vår trygghet. Det må settes krav om norsk opplæring, få dem inn på tiltak, så de ikke driver gatelangs, få barna i barnehage så de blir intregerte, få mødrene ut av hjemmet, og send de dømte kriminelle tilbake. Nei, jeg stemmer ikke FRP, jeg vet ikke hvordan det skulle blitt gjennomørt, men det fungerer ikke slik det er nå, noe må gjøres!

De ler av oss!

Gjest Gjest
Skrevet
.

Nesten 90% av innsatte i norske fengsler er av våre nye landsmenn. Vi har fått flere voldtekter, mer kniver/våpen på gata de siste 10 - 15 år, og flertallet der er også våre nye landsmenn.

Kilder??

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
Kilder??

Ja, skulle gjerne hatt kilder, kan nok finne på nett, men i skrivende stund tok jeg utgangspunkt i nyhetssendinger på tv, man har da hukommelse også! Men om det var nrk nyheter eller tv2 nyheter, eller om det var i programmet Brennpunkt, Lørdags / Søndagsrevyen på nrk der jeg plukket opp f.eks.at nesten 90% av våre nye landsmenn i våre fengsler det husker jeg ikke!

Følger man med i nyhetsbildet på jevnlig basis, så vil en ha sett den samfunnsutviklingen vi har hatt både positivt og negativt. Jeg ville trodd at de aspektene jeg tok opp i mitt innlegg var kjent for de fleste, da jeg trodde de fleste har interesse av og følger med på nyhetsbildet.

Gjest navnelapp
Skrevet

Bli kjent med dei, så går det over. Eksponeringsterapi.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, skulle gjerne hatt kilder, kan nok finne på nett, men i skrivende stund tok jeg utgangspunkt i nyhetssendinger på tv, man har da hukommelse også!

Kan du ikke finne kilder da? :)

Skrevet

Du er nok mer realist enn du er rasist :)

Skrevet
Du er nok mer realist enn du er rasist :)

Det kan hende.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, skulle gjerne hatt kilder, kan nok finne på nett, men i skrivende stund tok jeg utgangspunkt i nyhetssendinger på tv, man har da hukommelse også! Men om det var nrk nyheter eller tv2 nyheter, eller om det var i programmet Brennpunkt, Lørdags / Søndagsrevyen på nrk der jeg plukket opp f.eks.at nesten 90% av våre nye landsmenn i våre fengsler det husker jeg ikke!

Følger man med i nyhetsbildet på jevnlig basis, så vil en ha sett den samfunnsutviklingen vi har hatt både positivt og negativt. Jeg ville trodd at de aspektene jeg tok opp i mitt innlegg var kjent for de fleste, da jeg trodde de fleste har interesse av og følger med på nyhetsbildet.

Det er sånn jeg også opplever det. Følger man med i radio, fjernsyn og aviser så ser vi jo hvordan utviklingen har gått. Man trenger ikke kilder for å få med seg at våre nye landsmenn er i ferd med å gjøre landet vårt utrygt. Er det å være rasist så er jeg det.

Skrevet

Å henvise til f.eks hudfarge/etnisitet når man ser på voldtektsstatestikken, overfall, ran eller narkotika har ingen ting med rasisme å gjøre.

At en Somalier voldtar en jente betyr jo ikke at alle Somaliere er råtnne egg, men jeg skjønner jo at man føler seg utrygg hvis man er på vei hjem en sen kveld og en gjen med Somaliere går bak deg.

Hvis man er rasist så difrensierer man ikke da er alle Jøder, Somaliere eller andre folkeslag like forhatt.

Det er jo her det åpner seg et stort skille, ikke bare i Norge, men i det meste av Europa. Innvandringen som har pågått siden 60-70 tallet og spesielt innvandringen fra tidligere østblokkland som begynte på 90 tallet har jo helt klart hatt en negativ påvirkning på de fleste målbare områder. Men å ta opp dette i offentligheten er jo det samme som å være rasist. Mån må f.eks kunne påpeke at det er svakheter ved integreringen og at man som ny borger etterhvert må ta et verdivalg for virkelig å kunne kalle seg Norsk. Når mange muslimer f.eks i praksis er mere trofaste mot Islamske regler enn Norske lover så blir det jo en konflikt, tvangsgifting eller omskjæring av kvinner er jo ikke lov i Norge og vi forventer at de respekterer våre lover, men faktum er jo at et stort antall ikke gjør det.

For et par år var det en voldtekstbølge her på Grünerløkka. Gjærningsmannen ble tatt og det som ble lagt til grunn var at Norske jenter kledde seg så utfordrende at de ba om å bli voldtatt.

Slike holdninger kan vi selvfølgelig ikke godta.

Men at noen mennesker gjør slike gjør jo ikke en hel rase til kjønnslemlestere, voldtektsmenn o.l

Jeg har jobbet med Indere, Svensker, Pakistanere, Somaliere, Engelskmenn, Amerikanere, Dansker, Tyskere og sikkert mange andre folkeslag og møtt en drøss med hyggelige mennesker.

Skrevet
Hei!

Nei! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. Jeg har aldri tenkt på meg selv som rasist og kjenner mange hyggelige utlendinger. Men jeg begynner å bli skeptisk jeg også. Det er ikke det at jeg ikke unner andre folkeslag de godene vi har i Norge, men jeg mener at hvis en er så heldig at en får komme hit... så må en vise respekt for de som bor her. Dvs. Prøve å lære språket, prøve å komme over ens og sosialisere meg nordmenn, og holde seg til våre normer og regler. Det kan ikke være altfor vanskelig.

Jeg har ikke noe i mot andre hudfarger eller religioner. Om der er utlendinger jeg ikke liker eller stoler på har det ingenting med det å gjøre. Det har med at jeg føler at de utnytter Norge. Hvis man kommer hit skal en være takknemmelig å følge våre regler, ikke komme hit og få dag penger fra NAV og bo i for eksempel Polen hvor man leverer meldekort over internet.

Men på den annen side skal jeg ikke sitte på min høye moralske hest og si at det ikke finst nordmenn som utnytter systemet. Bad guys finnes det over alt, men vi kan ikke kaste slemme nordmenn ut av landet heller. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...