Gå til innhold

Pensjonsfond

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mimmi_*
Skrevet

fikk nettopp et oppdatert forsikringsbesvis fra pensjonsfondet fra gamlejobben min. Jeg jobbet der i 4 år, og har jo da litt penger i det pensjonsfondet. Nå har jeg startet sparing i et eget fond (i tillegg til pensjonssparing i min nåværende jobb).

Er det mulig å få overført pengene fra pensjonsfondet til mitt nåværende aksjefond, der jeg sparer hver måned? Virker mest fornuftig å samle disse småsummene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
fikk nettopp et oppdatert forsikringsbesvis fra pensjonsfondet fra gamlejobben min. Jeg jobbet der i 4 år, og har jo da litt penger i det pensjonsfondet. Nå har jeg startet sparing i et eget fond (i tillegg til pensjonssparing i min nåværende jobb).

Er det mulig å få overført pengene fra pensjonsfondet til mitt nåværende aksjefond, der jeg sparer hver måned? Virker mest fornuftig å samle disse småsummene.

Med fare for at jeg misforstår deg.....

Om du med dette mener at du kan få pengene fra en otp, overført til din helt private pensjonsparing, så kan du selvfølgelig ikke det.

Hva hadde da blitt konsekvensene, he he.

Men...

Har du vært ansatt i en stor eller mellomstor bedrift og arbeidsgiveren har hatt en pensjonsforsikring for sine ansatte, får du en fripolise når du slutter.

Fripolisen er den opptjente delen av din tidligere tjenestepensjonen. Hvis ikke du eller din nye arbeidsgiver fortsetter innbetalingen på pensjonsordningen, blir det beregnet pensjonsbeløp basert på innbetalingene som er gjort.

Har du hatt flere jobber, har du også flere fripoliser. Samler du alle fripolisene på ett sted, får du bedre oversikt. Det er lettere å passe på én stor fripolise, enn flere små. Plasserer du fripolisene i tillegg i rett forsikringsselskap, kan du øke avkastningen.

Det er vel dette du mener kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...