Gjest Gjest_gunda_* Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har en HP pavilion, laptop, som er ca 2 år gammel. Garantien gikk ut for 1 år siden. Batteriet er svakt i følge batteri checken. Men jeg lurer på om det også er noe feil med strømkabelen. For å få strøm til pc'n, må ledningen/pluggen holdes i en viss posisjon, ellers slutter den å lade. Siden batteriet er svakt, tar det ikke lange tiden før pc'n skrur seg av. Jeg vet ikke om feilen sitter i selve ledningen, eller i maskinen. Lønner det seg å reparere dette, og hvor mye vil det koste i såfall? Noen som har peiling? :klø:
aluminium Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Det er nok pluggen som du plugger i maskinen som er gåen. Jeg vet det er et vanlig problem på svært mange HPer...
feuerstein Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Kjenner til det aluminium skriver ja, en gjenganger på HP dette. Har også vært borti at feilen ligger der ledningen kommer ut av adapteren, da kan selve adapteren bli glovarm. Hvis du vil sjekke om det er pluggen eller pcen som er syk kan du prøve hos noen andre som har jevnaldrende HP (som det statistisk sett ikke burde være vanskelig å finne i Norge), prøve med deres adapter. Hvis pcen lader fint er det din plugg som er syk, hvis det ikke gjør noe forskjell er det pcen som har syk. Ny adapter til HP Pavilion koster 495 kr hos komplett.no, kjenner du noen som er kyndige med loddebolt kan det være verd et forsøk å reparere den gamle først. Strømledningen er ikke akkurat hjernekirurgi.
Gjest Gjest_nedfall_* Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Det er nok pluggen som du plugger i maskinen som er gåen. Jeg vet det er et vanlig problem på svært mange HPer... Skal ikke uttale meg om HP spesielt. Men sånn generelt er det ikke sikkert det er pluggen på ledningen som er feil på, ofte kan det være pluggen som sitter i maskinen som har dårlig kontakt (og da mer konkret, der denne er loddet ned på hovedkortet inne i maskinen). Brudd i "ytre plugg" er lett å fikse, klipp av den gamle pluggen, kjøp ny som passer (f.eks på clas ohlsson), og lodd den på kabelen (bare pass på at polariteten ikke blir snudd). Brudd i "indre plugg" er en annen skuffe, derimot. Den "offisielle" løsningen, er å bytte ut hele hovedkortet (dyrt). En annen løsning er å bare lodde pluggen omigjen (lodde der det er blitt brudd), evt kan man lodde på noen korte ledninger fra pluggen, ned på kontaktpunktene på selve hovedkortet. Ledningene vil da fungere som strekkavlastning for pluggen. Da blir det ikke så stor belastning for kontaktpunktene på hovedkortet, om man dulter borti pluggen fra utsiden. Uansett løsning på "indre plugg" problemer, så er det en tidkrevende jobb. Man må nemlig demontere hele maskinen, for å komme til kontaktpunktene på hovedkortet. Ellers, så har feuerstein har noen gode løsninger, ser jeg..
Gjest Iah Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Skulle det vise seg at problemet er PC'en har du 5 års reklamasjon, så lenge du ikke er skyld i feilen selv.
Gjest Gjest_nedfall_* Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Skulle det vise seg at problemet er PC'en har du 5 års reklamasjon, så lenge du ikke er skyld i feilen selv. Vet ikke om de kan finne på å definere pluggen som slitedel? Den blir jo plugget endel utoginn i pcens levetid.. Pluss at den er veldig utsatt hvis man snubler borti ledningen.
Gjest Iah Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Vet ikke om de kan finne på å definere pluggen som slitedel? Den blir jo plugget endel utoginn i pcens levetid.. Pluss at den er veldig utsatt hvis man snubler borti ledningen. Jo, den kan nok helt klart defineres som slitedel. Jeg har selv klart å ødelegge pluggen på en HP ved redardert oppførsel, og kjøpte ny adapter selv. Men kjenner også noen som fikk dekket reparasjon når feilen ikke var den utvendige pluggen, men den innvendige.
Gjest ts gunda Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Tusen takk for alle svar. Jeg skal prøve å koble maskinen til en tilsvarende HP kabel i første omgang, for å sjekke om problemet skyldes adapteren/pluggen. Jeg har ikke peiling på lodding og slike ting, så det må jeg i tilfelle overlate til noen andre. Har hørt om 5 års reklamasjonsrett, men har en følelse av at dette er slitedeler, så jeg tviler litt på om det vil gå. Men jeg kan alltids forhøre meg hos forhandleren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå