Gå til innhold

samvær og turnus

Anbefalte innlegg

Gjest lurepå
Skrevet

Vi har en samværsavtale som sier annenhver helg og en dag per uke. Hvordan løser dere andre dette med tanke på turnus ol. Si at en jobber 3.hver helg??

Jeg føler vi ikke har system på noe. Barna kan jo ikke planlegge noe, da det ikke er struktur på dette.

Vi rekner også fra nav 9-13 dager per mnd. Men barna er der kun fredag ettermiddag, til søndag kveld. Har aldri blitt noe av dagen midt i uka, da det er strevsomt for den andre part å ta del i fritidsaktiviteter ( ca 10 min kjøring hver vei).

Kjenner jeg begynner å bli frustrert...ikke fordi barna er hos meg hele tiden, men fordi de trenger 2 foreldre, og jeg ser at de vegrer seg meg og mer hver gang de skal avgårde.

Er det noe som sier at de som jobber turnus, kan få tirettelagt turnus, eller skal barna bare venne seg til at det ikke er "normalt" samvær hos oss??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Min mann jobber turnus og han har barna sine når han har fri både veke dager og helger.

Samværet her er 13 døgn i måneden som faktisk blir gjennomført.

Han liker barna sine og det å få tilbringe tid sammen med dem er viktig både for ham og barna.

Virker som samværsforelderen til dine barn prioriterer seg selv og tar ikke ansvar for barna sine.

Skrevet

Kjære deg,

skjønner godt at dette ikke er noen lett situasjon. Jeg jobbet turnus da mannen min flyttet. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å tilrettelegge turnus, men veldig mange er behjelpelige til å lage en turnus man kan leve med ift samvær. Jeg fikk feks jobbe hver andre og fjerde helg, slik at jeg tilsammen jobbet like mye helgevakter som de som jobbet fast tredje hver. Jeg fikk også stor innvirkning på resten av turnusen. Veldig takknemlig overfor arbeidsgiver og det gjorde jo også at jeg ytet ekstra når jeg kunne. Jeg var helt avhengig av en grei arbeidsgiver da min ex desverre var alt annet enn samarbeidsvillig ift min turnus.

Jeg tror det er viktig for barna å føle en viss kontinuitet i samværet. Våre barn var ihvertfall ganske stresset fram til vi fikk til en fast samværsavtale. De liker å vite når de skal til pappa og omvendt og hvor lenge de skal være hvert sted. Barn liker forutsigbarhet.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Er jo mange måter å ordne samværet på da... Hva om faren har barna f.eks. ons - sønd hver 3 uke? Når du har arbeidshelg... Jeg jobber også hver 3 helg, men heldigvis har jeg foreldrene mine i umiddelbar nærhet, som passer de den jobbehelgen barna er hos meg. Vi har nå annenhver fre-søn som de er hos faren sin... Men vi har tidligere hatt ons-søn annenhver uke, men etterhvert så valgte barna selv å gå tilbake til fre-søn hos sin far... Samvær kan jo justeres etterhvert som behovene endres...

Endret av Gemini70
Gjest alenemamma i turnus
Skrevet

Gjør vel ingenting om du jobber hver 3:e helg.

Jeg gjør det, og samværet fungerer fint.

Gutten er hos faren sin hver 3:e helg, + en og annen helg innimellom. Slik at det sammenlagt blir halvparten av helgene.

Samvær midt i uka når jeg jobber aften etc..selv om faren må kjøre noen minutter.

Så løsningen er å tilpasse samværet til turnusen din :)

Gjest lurepå
Skrevet
Er jo mange måter å ordne samværet på da... Hva om faren har barna f.eks. ons - sønd hver 3 uke? Når du har arbeidshelg... Jeg jobber også hver 3 helg, men heldigvis har jeg foreldrene mine i umiddelbar nærhet, som passer de den jobbehelgen barna er hos meg. Vi har nå annenhver fre-søn som de er hos faren sin... Men vi har tidligere hatt ons-søn annenhver uke, men etterhvert så valgte barna selv å gå tilbake til fre-søn hos sin far... Samvær kan jo justeres etterhvert som behovene endres...

Er i dette tilfellet den andre part som jobber døgn turnus, så det passer skjelden at det er sammenhengende samvær f.eks onsdag til søndag o.l

Barna er i skolealder, så det er jo ting som må planlegges i deres liv også, så da nytter det jo ikke å komme torsdag og si at denne helgen passer det å ha samvær. Vet at jeg også virker vanskelig nå...Men jeg hadde nesten håpet at vi hadde hatt krav på en viss oversikt over når samværet skal gjennomføres.

Det blir byttet vakter hele tiden, så vi har ingenting å gå etter. Og det ganske frustrerende for alle parter. Og dersom det er satt opp helgesamvær o, og jeg planlegger noe (hadde billetter til konsert forrige helg) noe som kanskje skjer 1 gang i året. Da hadde han byttet vakt fordi han skulle på guttetur å stå på ski.

Jeg skaffet meg jo barnevakt...det er ikke det...men kvelden ble liksom ødelagt likevel av irritasjon og skuffelse. Er jo alltid jeg som må bringe beskjeden til barna.

Jeg drømte en gang at barna betydde mer for han enn jobben, men det gjør de visst ikke. Så lenge det er mulig å bytte for andre ting, burde det vel ikke være det store problemet å få en tilrettelagt turnus pga samvær.

Er bare frustrert og skuffet for barna sin del. Ser jo de blir såret.

Jeg talte over hvor mange netter de har tibragt der siden nyttår...5 netter var det til nå....Hadde det bare vært hans tap...men det er ikke det. Barna taper også på å ikke kunne stole på et voksent menneske. Bare håper det ordner seg snart.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Er i dette tilfellet den andre part som jobber døgn turnus, så det passer skjelden at det er sammenhengende samvær f.eks onsdag til søndag o.l

Barna er i skolealder, så det er jo ting som må planlegges i deres liv også, så da nytter det jo ikke å komme torsdag og si at denne helgen passer det å ha samvær. Vet at jeg også virker vanskelig nå...Men jeg hadde nesten håpet at vi hadde hatt krav på en viss oversikt over når samværet skal gjennomføres.

Det blir byttet vakter hele tiden, så vi har ingenting å gå etter. Og det ganske frustrerende for alle parter. Og dersom det er satt opp helgesamvær o, og jeg planlegger noe (hadde billetter til konsert forrige helg) noe som kanskje skjer 1 gang i året. Da hadde han byttet vakt fordi han skulle på guttetur å stå på ski.

Jeg skaffet meg jo barnevakt...det er ikke det...men kvelden ble liksom ødelagt likevel av irritasjon og skuffelse. Er jo alltid jeg som må bringe beskjeden til barna.

Jeg drømte en gang at barna betydde mer for han enn jobben, men det gjør de visst ikke. Så lenge det er mulig å bytte for andre ting, burde det vel ikke være det store problemet å få en tilrettelagt turnus pga samvær.

Er bare frustrert og skuffet for barna sin del. Ser jo de blir såret.

Jeg talte over hvor mange netter de har tibragt der siden nyttår...5 netter var det til nå....Hadde det bare vært hans tap...men det er ikke det. Barna taper også på å ikke kunne stole på et voksent menneske. Bare håper det ordner seg snart.

1- man trenger penger for å leve, ergo må han ha jobb.

2. det er ikke lenger så lett å få jobb.

3. du må fortelle ungene at far må jobbe, slik er det. Det kan unger forholde seg til.

4. idag er det mange skilte foreldre, slik at om alle skulle " krangle " ang samvær ift jobb ville ikke samfunnet gått rundt.

Gjest lurepå
Skrevet
1- man trenger penger for å leve, ergo må han ha jobb.

2. det er ikke lenger så lett å få jobb.

3. du må fortelle ungene at far må jobbe, slik er det. Det kan unger forholde seg til.

4. idag er det mange skilte foreldre, slik at om alle skulle " krangle " ang samvær ift jobb ville ikke samfunnet gått rundt.

1 alle trenger penger...men trenger man bytte vakter hele tiden slik fordi en skal på guttetur i stedet for å ha ungene? Jeg trenger også penger, men må takke nei til ekstra, siden jeg har barna. Vil heller prioritere dem fremfor penger. For vi klarer oss økonomisk uten det ekstra.

2 Han har fått tilbud om 8-16 jobb flere ganger, men da må han jo jobbe hver dag i stedet for noen døgnvakter,som utgjør 100% stilling (samme lønn)

3 Ja det er jo det jeg har sagt siste 4 årene, men er da merkelig at det aldri passer.

4Vi må jo tilrettelegge jobbene våre alle. Det har jeg måttet gjort. Jeg har en bror, der begge går i turnus. Tror de har fått en slags ordning som passer for deres familie, uten at de må ha barnevakter hele tiden. Tror det er mer viljen det står på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...