Gå til innhold

jeg er livredd for arbeidslivet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

vært arb ledig i ett år nå.. skal på nav imorgen hos en saksbehandler der som jeg aldir har møtt før. Jeg er sykemeldt pga, angst for jobb.

JEg vil utdanne meg mer, men jeg vet ikke om jeg har mulighet til å gå på skole engang.. og da må jeg vel jobbe på sida? JEg er livredd intervjuer og vil aldri dra på ett.. Da henger jeg meg istedet.

Jeg er en failure og ikke slik dere normale er. Vil jeg noen gang komem eg dit jeg vil her i livet, en jobb og et liv uten inkasso? .. Det tror jeg ingenting på. Men har dere noen tips? Har ingen andre å snakke med. Livredd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

skole kan du gå på hele livet. ta det et år, så vil du få bedre lønn og :)

det hjelper deg også til å velge det du er interessert i

Gjest Gjest
Skrevet
vært arb ledig i ett år nå.. skal på nav imorgen hos en saksbehandler der som jeg aldir har møtt før. Jeg er sykemeldt pga, angst for jobb.

JEg vil utdanne meg mer, men jeg vet ikke om jeg har mulighet til å gå på skole engang.. og da må jeg vel jobbe på sida? JEg er livredd intervjuer og vil aldri dra på ett.. Da henger jeg meg istedet.

Jeg er en failure og ikke slik dere normale er. Vil jeg noen gang komem eg dit jeg vil her i livet, en jobb og et liv uten inkasso? .. Det tror jeg ingenting på. Men har dere noen tips? Har ingen andre å snakke med. Livredd.

Slapp av. Intervjuer er ikke skummelt. Det verste som kan skje er at man ikke får jobben.

Prøv å ikke se så alvorlig på livet.

Alle sliter med sine problemer, selv om tilværelsen deres ser perfekt ut utenfra.

Gjest Gjest
Skrevet

Psyolog er et must i din situasjon. Jeg er slik jeg og. Fått mye hjelp. Men har et lite stykke å gå enda. Men nå er jeg helt sikker på at jeg kommer dit faktisk!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde også angstproblemer og var arbeidsledig. Da NAV syntes jeg hadde gått ledig lenge nok, ville de ha meg inn på praksisplass. Jeg takket nei til de arbeidsplassene de bruker til utplassering av rusmisbrukere og andre som trenger basic trening i å komme seg opp på morgenen og gå på jobb, for jeg var litt mer ressurssterk enn dét, følte jeg. Men da de ville skaffe meg praksisplass på et vanlig arbeidssted, innen et fagfelt jeg har interesse for, takket jeg ja. Der hadde jeg praksisplass (lønnet med dagpenger) et halvt år, før arbeidsplassen tilbød meg lærlingplass. Nå har jeg fagbrev og fast jobb :)

Det er tungt å gå på jobb med angst, men jeg tror man blir mye bedre av å komme seg ut og treffe folk (selv om det var folk jeg var redd for).

En psykolog er absolutt også verdt å vurdere, de kan lære deg gode teknikker for å takle angsten

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har vel alle ting vi er redd for eller ikke takler her i livet, men er det nødvendig så må vi bare lære oss å takle det.

I ditt tilfelle vil jeg si det er nødvendig. Hadde du ikke bodd i Norge så ville det kanskje vært livsnødvendig. Tro om du hadde sett på det som like umulig da??

Du kan ikke forvente at andre eller det offentlige skal forsørge deg hele livet, så dette er du bare nødt til å gjøre noe med. Og da må du først ville det, og ha tro på det. Det er her jeg tror størstedelen av problemet ditt ligger, egentlig.

Skaff deg en psykolog eller noe. Det er helt sikkert hjelp å få i ditt tilfelle, men du må regne med å måtte yte litt selv. Å forandre innstillingen din er det første du bør begynne med, eller så hjelper ingenting.

Skrevet

Først av alt må du slutte med å fortelle deg selv at du er en failure. Ingen har noe med å putte deg i en slik boks, og hvis det er du selv som bedømmer deg slik, så må du gjøre det som skal til for å bli mer fornøyd med deg selv.

Start med å kontakte legen din og be om henvisning til psykolog. Angst kan man bli kvitt, eller ihvertfall bli mye bedre, med rett behandling. Det er ingen grunn til å gi opp drømmen om et bedre liv når man faktisk har mulighet til å gjøre noe med det.

Ang. skole, så er det mange studier som er tilrettelagt for selvstudium der man kun trenger å lese pensum og ta eksamen uten å måtte møte i klasser, hvis det er det som skremmer deg. Snakk med en veileder på skolene du evt. kunne tenke deg, så får du informasjon om hva som kan være aktuelt for deg.

Det beste er selvsagt om du klarer å utfordre deg selv og ikke bare gi etter for angsten, men små steg er ofte det som skal til...

Husk at de færreste synes intervjuer er direkte morsomt :) De aller fleste må ta seg sammen for å gjennomføre ting man gruer seg for, og som oftest lurer man på i ettertid hva i all verden man var så redd for.. :jepp: Men om du føler at angsten tar kontroll så bør du i alle fall søke hjelp for dette i første omgang.

Lykke til! Prøv å tenke positivt! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...